Motorsåg och handhållet

Vanligt röjsåg eller kedjeröjsåg??

113 inlägg 58654 visningar 27 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vanligt röjsåg eller kedjeröjsåg??

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#546445 F.ö. går det att sätta klinga på en 535 FBx också.... Funkar rätt bra upp till 5-6 cm, även om den böjliga axeln kan ta stryk.
/Niklas

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Vanligt röjsåg eller kedjeröjsåg??

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#546469
vinterrojarn skrev:Beror på vart du röker och vad du röjer.

Fruktansvärt roligt skriv fel om man tänker på det. Vissa röjare röker nog på rätt duktigt!

Hahahaha

Avatar Fallback

Re: Vanligt röjsåg eller kedjeröjsåg??

Avslutat-02  
#546473 Jo du blåröken ligger tungt över skiftet

Avatar Fallback

Re: Vanligt röjsåg eller kedjeröjsåg??

forest.  
#546476
Huggar Herman skrev:
Niking skrev:Tycker nog att kedjeröjare har sin plats i skogsbruket. Särskilt när det är tätt och eftersatt, då det är lätt att plocka ut just de individer man vill få bort.

Är det glesare däremot, så är klinga oftast att föredra, tycker jag. Rätt såg till rätt objekt. :-bd
/Niklas


Precis så är det!

FbX:en är en av de bästa prylar jag har köpt, men jag skulle inte klara mig med enbart den.


Har du provat 536lipx??

trött på att röja eftersatta bestånd där det är grovt och en del förväxande (vargar) så såg med svärd borde väl vara lämpligt?

Ska köpa nytt och det står mellan 535fbx och 536lipx så vilken ska man köpa?

Avatar Fallback

Re: Vanligt röjsåg eller kedjeröjsåg??

Avslutat-02  
#546485 Hur fungerar dessa batterisågar i ca 20 graders kyla?

Orkar de med eller urnar de ur efter en stund?

Användarvisningsbild

Re: Vanligt röjsåg eller kedjeröjsåg??

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#546490 Jag har båda och bägge har sina fördelar och nackdelar.

535 FBx har mer kraft och kan köras med flera olika tillbehör, men är också klart tyngre. Däremot är den jämnt balanserad, så ergonomin är god. Svårstartad på ryggen.

536 LiPX är ju helt tyst när du inte gasar och klart tystare när du gasar. Dock hörs det vinande kedjeljudet, varför du likväl behöver hörselskydd.

536 LiPX är mycket lätt, halva vikten jämfört med en vanlig röjsåg. Orginalkedjan (H37) bytt mot H00 (1/4"), vilket givetvis kräver nytt svärd + drev.

Batterierna funkar dock inte under 10 minusgrader och laddaren inte under nollan (vintertid flyttar jag därför in laddaren från verkstaden till boningshuset). Samma batterier passar till alla Husqvarnas handhållna batterimaskiner (men ej till deras batteridrivna åkgräsklippare), varför nya Husqvarna batterimaskiner kan köpas tool only.

536 LiPX är extremt lättstartad, men den stänger av sig efter ca 1 minuts inaktivitet, vilket är irriterande.

Jag kör 536 LiPX med BLi 200 (5,2 Ah) och får då fylla på kedjeolja efter drygt halva driftstiden.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Vanligt röjsåg eller kedjeröjsåg??

Avslutat-02  
#546495 Nja ja tycker det fungerar riktigt bra med vanlig klingröjare, oavsett bestånd.

Lång skog sågas smidigt i midjehöjd, sedan stubben.

Användarvisningsbild

Re: Vanligt röjsåg eller kedjeröjsåg??

JensSkoog  
#546524 Gjorde mig färdig idag med ett fält där jag har röjd ner allt av sly och lämnat gran
och lite björk i luckorna. Det har jag körd med klinga och med Strand Total. Nu
genstår bara en sväng genom fältet med min KM 130R med svärd och kedja för att
ta ner några vargar, stamkvista några björkar så dom inte ska piska granar, och
plocka bort gran där det finns dungor med fyra, fem, sex på en halv kvadratmeter.
Till det är kedjeröjaren suverän.

Nu kan man gärna säga att mitt sätt att jobba på inte är
effektivt, men som pensionär har jag all världens tid och
jag jobbar ju inte, jag bara har trevligt :grin: :grin:

Avatar Fallback

Re: Vanligt röjsåg eller kedjeröjsåg??

Avslutat-02  
#546527 skön inställning, kan tyvärr inte unna mig detta då jag röjer åt andra mest.

Avatar Fallback

Re: Vanligt röjsåg eller kedjeröjsåg??

utgård  
#546553
vinterrojarn skrev:Nja ja tycker det fungerar riktigt bra med vanlig klingröjare, oavsett bestånd.

Lång skog sågas smidigt i midjehöjd, sedan stubben.
Håller med klingröjaren fungerar i alla lägen och är snabbast

Användarvisningsbild

Re: Vanligt röjsåg eller kedjeröjsåg??

JensSkoog  
#546569
utgård skrev:Håller med klingröjaren fungerar i alla lägen och är snabbast

Klingan är snabbast, bara inte där det är eftersatt röjning av gran som står som en vägg och är fem-sex meter hög. Där är kedjan suverän när man ska lumpa nere och plocka fram och när man ska ha ner dungor med armtjocka sälg och hassel. De växer ju i "koloniar" med högt antal stammar.

Avatar Fallback

Re: Vanligt röjsåg eller kedjeröjsåg??

Avslutat-02  
#546570 jag måste titta på det den här vägen, om jag lämnar höga stubbar och dessa ser ut som blomkvastar då tror jag skogsägaren inte gärna betalar för mina tjänster, så därför väljer jag att alltid såga rent och snyggt och fälla så de lägger sig på backen

Avatar Fallback

Re: Vanligt röjsåg eller kedjeröjsåg??

Avslutat-02  
#546571 såna röjningar är ett riktigt helvete.

Avatar Fallback

Re: Vanligt röjsåg eller kedjeröjsåg??

röjar kalle  
#546574 :-bd
JensSkoog skrev:Gjorde mig färdig idag med ett fält där jag har röjd ner allt av sly och lämnat gran
och lite björk i luckorna. Det har jag körd med klinga och med Strand Total. Nu
genstår bara en sväng genom fältet med min KM 130R med svärd och kedja för att
ta ner några vargar, stamkvista några björkar så dom inte ska piska granar, och
plocka bort gran där det finns dungor med fyra, fem, sex på en halv kvadratmeter.
Till det är kedjeröjaren suverän.

Nu kan man gärna säga att mitt sätt att jobba på inte är
effektivt, men som pensionär har jag all världens tid och
jag jobbar ju inte, jag bara har trevligt :grin: :grin:

Avatar Fallback

Re: Vanligt röjsåg eller kedjeröjsåg??

röjar kalle  
#546576 :-bd
vinterrojarn skrev:jag måste titta på det den här vägen, om jag lämnar höga stubbar och dessa ser ut som blomkvastar då tror jag skogsägaren inte gärna betalar för mina tjänster, så därför väljer jag att alltid såga rent och snyggt och fälla så de lägger sig på backen

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).