Motorsåg och handhållet

Husqvarna 545 vs 555 fxt

50 inlägg 35711 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 545 vs 555 fxt

Avslutat-02  
#546289 Har haft Stihl 550 -450-480-460-490.
Och dessa sågar dög väl men inte mer.
Röjde fortare med en rs52 eller hva 252 rx.

Men åter till hva 545 -555 fxt...
545: en rapp såg, vissa har lite dåligt bottendrag. Men det är en fråga för verkstad.

555: en kraftfull maskin, lite problem med kopplingen, där sågen delar sig.
Sågen fungerar i alla röjningar.

Skulle jag bara ha en skulle jag ha hva 555.
Visst ja kan röja grovt med en 545 men den tar stryk, och sett till verksamhet så skulle ja tro att den blir klen på vissa objekt och har man inga tuffa röjningar så fine.
Men inte hos mig som tar alla objekt. :d

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 545 vs 555 fxt

jannee  
#546293 Ja kopplingen på 555 är kass, redan bytt 2 gånger 😈
Dödarknappen vi tändstiftet har ibland en förmåga att själv "kasa" in, har inte kommit underfund med varför :?:

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 545 vs 555 fxt

Amatörhuggare 62  
#546294 Vissa 545fxt har vibrationer redan nya.
En i röjgänget. Tog ut en ny i Fredags.
Å efter 4 timmar. Skakade som en Cobra.
Inlämnad för analys.

Svaret från firman. Husqvarna sputtar ut 545 or. Och kan vara lagren i riggröret.

Vi kört med enbart 555 or förut.
Men onödigt tunga till plantröjning.
Därför tänkte vi ha något lättare.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 545 vs 555 fxt

Avslutat-02  
#546312 Är det dekompventilen du menar jannee?

Det finns en uppgradering sedan säkert 4 år tillbaka att byta emot en plugg.
Brukar vara kostnadsfritt...

Vi bytte på alla sågar.

Kopplingen är dålig och lika fästet in mot motorchassie. Sitter några pungtsvetsade
Brickor där som brukar ge sig.

Utmattade hållare för kopplingstrumman.
Dessa brukar spricka.

Är inte förtjust i lagren, där banorna är i plast. Lika i vinkelväxel är, där är lagren kapslade på var sida så inget fett kommer in. Fettet är till för kuggen....

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 545 vs 555 fxt

Avslutat-02  
#546314 Amatörhuggare62

Det är pga att axel inne i riggröret är ihåligt.
Det finns en annan axel utan hål, som man byter till vissa har då upplevt att sågen varva lite trögare med 225 klinga.
Och väger lite mer.

Finns en uppgradering.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 545 vs 555 fxt

jannee  
#546317 Ja vet inte vad den lille grå djäkeln är till för, men sågen tvärstannar, därefter är bara till att pillra ut den igen :grin:

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 545 vs 555 fxt

Avslutat-02  
#546319 Be dem läsa sina serviceuppgraderingar istället, för att de säger så där.
Många firmor läser inte på.
Då är det svårt att få fram riktiga grejer.
Vi har ju betalt för dessa åtgärder..

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 545 vs 555 fxt

Avslutat-02  
#546321 Byt till plugg så slipper du det där och framför allt sågen tjyvluftar inte.....

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 545 vs 555 fxt

menhir  
#546343 Tack för era synpunkter - fantastiskt forum det här! :)

Att 545 är en rapp såg är ju bra och likaså att eventuellt dåligt bottendrag är en fråga för verkstad och inte typiskt för modellen.

Finns problemen med växeln och övrigt som nämnts även på 545 eller bara på 555?

Enligt dig vinterrojarn som kört båda märkena är Husqvarnas sågar bättre än Stihl. Även övriga inlägg gäller Husqvarna. Ska jag tolka det som att de är de bättre sågarna, trots de problem som nämns?

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 545 vs 555 fxt

Avslutat-02  
#546372 De Stihl sågar ja haft har bara jävlats förutom 450-480 sköna sågar, men selen är skit, breda handtag, växlar som inte skall fyllas med fett, hmmmm.
Detta gäller 550-460-490.
De jag hade kunde inte kapa ner ett träd på ca 5 cm. För att motståndet i ljuddämparen var för högt.
Datakrångel, ville inte fungera i snö
.
Med hva-jonsered får jag:
Grövre rigg
Kortare rigg
Trevligare ergonomi, detta pga handtagen är flyttade 7 grader i från riggen. Vilket gör att du har alltid klingan mitt framför istället för lite åtsidan

Snyggare sågar.
Ergonomiska handtag med tummgas
Lättare att felsöka
Väldigt skön standard sele

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 545 vs 555 fxt

menhir  
#546374 Tack vinterrojarn för utförligt svar. Lutar klart åt husqvarna nu. Dessutom ser jag att det nu går att köpa 545fx med autotune på nätet för bara 6209:- inkl moms. Bra pris! Men jag kanske bör hosta upp 1740:- extra för att få värme..? Lite dyrt dock jämfört med utan värme. Får sova på saken...

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 545 vs 555 fxt

Avslutat-02  
#546375 Ja du ja är inget fan av data, har skruvat mycket, bilar, traktorer,mm men data nja tycker alltid allt blir krångel.

Behöver inte krångla, men börja med att tänka: hur länge ska ja ha sågen?
Svar: inte längre än högst fyra år. Sedan VET man att det blir trubbel.
Jag har aldrig behövt ställa om en riktigt inställd förgasare.

Köp gärna sågen. Som handlare tycker jag inte om nätköp, sedan komma och vilja ha hjälp. Klart man ska ha den hjälp som ingår
Men detta dödar seriösa handlare pga hva betalar för lite. Sedan köper du varan i låda, så ska väl inte ett kvalité märke hanteras.
När du handlar i butiken får du en provkörd, inställd och fungerande maskin...

Det är bara min syn.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 545 vs 555 fxt

Avslutat-02  
#546376 Komihåg en såg utan värme är ingen såg, utan ett helt vanligt verktyg :d

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 545 vs 555 fxt

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#546381
vinterrojarn skrev:Komihåg en såg utan värme är ingen såg, utan ett helt vanligt verktyg :d


Gäller särskilt de röjsågar som inte värmer tummen. :grin:
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 545 vs 555 fxt

menhir  
#546386 Vinterrojarn: jag handlar gärna i butik. Köpte senast i höstas ny motorsåg hos lokala återförsäljaren trots något högre pris än på nätet. Men när priset skiljer mer än 2000kr är jag beredd att köpa online. Har tyvärr inte obegränsat med stålar... :(

Läser att du inte är förtjust i "data". Finns helt klart för- och nackdelar med det ur ett hållbarhetsperspektiv. Och kanske dumt att köpa det bara ett år efter lanseringen. Å andra sidan är tekniken ju använd på deras motorsågar lite fler år och bör därför vara fri från barnsjukdomarna. Eller är det bara jag som är ljusblå?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).