mån 21 jan 2019, 21:51#546366
skogsbonne skrev:Ent skrev:skogsbonne skrev:Can am används ju av dom värsta tävlingsförarna och att bakaxlarna är oskyddade är inget som helst problem. Det första man köper till en ny maskin är ju heltäckande 10 mm plast så allt under är skyddat, gärna plast som går upp på kanten på fotbaljan
Jo om man är lite händig, har tid, ett varmt garage samt gillar att pyssla så kan man tillverka mycket bättre skydd än köpes. För min egen del stupar det på de flesta av punkterna
Risken att stöta i bakre drivknutar/axlar är nog störst vid backning i dålig terräng. Så länge man kör framåt är nog ingen fara.
Finns ju färdig plast att köpa, typ 5000 för komplett kitt
Man kollar ju innan man backar
Jag har aldrig hört att någon kört sönder axlar bak pga att dom kört in i stenar/stubbar
Färdig plast har jag. När jag skrev originalplast så uttryckte jag mig lite oklart. Det är alltså BRPs egna 10 mm extratillbehörsplastskydd under buken, främre A-armar och bak, längst ut under drivknutarna. Det kostade som du säger nånstans kring 5000.
Det är just dessa tillbehör som är snålt tilltagna. De lämnar de yttersta 5 cm av plasten vid fotstegen oskyddade så där har det spruckit. Det hade även fått vara 5-8 cm bredare på bägge sidor vid bakramen. Skydden för främre A-armarna har ett stort hål under drivknutsdamasken och de skyddar inget bakåt. Ingen kanske backat in i en sten eller stubbe med sån kraft att det gett skador, men om nån ska vara den förste så lär det väl bli jag
Jag punkterade en drivknutsdamask mot en torr kvist på Kodiaken jag hade förut, så jag vet att allt kan hända. Den hade ändå bättre skydd än Can-Ammen.
Det sägs att renskötare sällan köper originalskydd utan hellre tillverkar egna. ÅFen hade ett sådant inbyte med hemmagjorda plastskydd och det verkade mycket mer genomtänkt än några köpesskydd jag sett. Glasmästare brukar av nån anledning kunna tillhandahålla bra råmaterial, 6-10 mm plast i lämpliga skivor. Inte gratis det heller men har man tid och lust blir det bättre.