Avverkning (slutavverkning)

Avverka i två steg.

21 inlägg 4902 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Avverka i två steg.

hfab  
#546058 Kan det på något sätt löna sig att avverka ett granbestånd i två steg?
Om jag låggallrar och tar ut exempelvis allt under 15cm då höjs medelstam i kvarvarande bestånd.
Då borde väl avverkningskostnad på resterande bli lägre än om dessa klenare träd stod kvar?
Exempelvis tar jag ut all klen gran år ett för att flisa.
År två säljer jag resterande som avverknings uppdrag.
Blir det en bättre affär att sälja en avverkning med högre medelstam, med något lägre volym?



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Avverka i två steg.

Avslutat-02  
#546061 Ja den blir något lägre. Men du kan nog inte räkna hem den första åtgärden....

Användarvisningsbild

Re: Avverka i två steg.

plax  
#546077 Jag har tänkt på detta system också. Diskuterade med en entreprenör om saken, mins inte exakt nu men tror det var ungefär 4€/m3 som "priset steg" om medelstammen ökade med 50 liter.
Ska leta i mina papper imorgon har det uppskrivet.

Användarvisningsbild

Re: Avverka i två steg.

Lars Lundqvist SLU  
#546078 Ja, men man väntar normalt några decennier mellan den första och andra avverkningen.
Det kallas gallring. ;)

Avatar Fallback

Re: Avverka i två steg.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#546082 Det var vanligt förr när markägarna var mer aktiva. Då gjorde man en sådan "underväxtgallring" innan man sålde en rotpost. På tvågrepparnas tid var det också vanligt att man gjorde det eftersom de var rätt tråkiga i låg medelstam.

Avatar Fallback

Re: Avverka i två steg.

Avslutat-02  
#546086 Fick order att röja bort allt under 20 cm i brösthöjd.

Det var en slutavverkning på tio hektar

Kostade ca 4500 kr per hektar. Då den helt vanliga röjningen hade legat på ca 3000 kr inkl moms.

Jävla vansinne

Användarvisningsbild

Re: Avverka i två steg.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#546112 Röja bort allt under 20 cm? Var det någon virkesköpare som ville ha extra mycket grot?
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Avverka i två steg.

hfab  
#546113
Lars Lundqvist SLU skrev:Ja, men man väntar normalt några decennier mellan den första och andra avverkningen.
Det kallas gallring. ;)
Jo jag känner till det.
Men om vi ser det som en röjning. Hur mycket av den klenare skogen bör tas bort för att få en lägre avverkningskostnad?

   TS
Avatar Fallback

Re: Avverka i två steg.

80-90  
#546115 Tar du bort allt under 15-20 själv ? Om du gör det så höjer du andelen sågbart virke ! Å då borde priset gå ner på avverkningen såvida det inte blir väldigt glest ..

Avatar Fallback

Re: Avverka i två steg.

Värmlänning  
#546118 Tror inte det bär sig, du får ju bära avverkningskostnaden två gånger.
Ett alt kanske är att passa på att ta de dära ”dyra första gallringarna” i samband med den grövre gallringen för att hjälpa upp nettot?

Avatar Fallback

Re: Avverka i två steg.

isteskog  
#546134 Tror Korsnäs provade att avverka i två omgångar någon gång på 90-talet här hemma. Vad jag vet så gjordes det bara något år .... Tror dom kallade det för fraktionering?

Användarvisningsbild

Re: Avverka i två steg.

Mellberg  
#546136 Detta är något som den självverksamme skogsägaren kan syssla med. Du plockar bort skadade och undertryckta träd i G2 och S-skog. Du tar tillvara virkesvärdet och du sänker den framtida avverkningskostnaden.

Samtidigt kan du ta bort eventuella vindfällen och torrträd.

Mycket roligt man kan göra i skogen :-bd

Användarvisningsbild

Re: Avverka i två steg.

Fredrik Reuter  
#546138 Hej,
Mycket intressant detta och jag har testat det när jag körde gallringsskördare.
Tyvärr är det flera faktorer som måste stämma för att få det att det bli bra.

Precis som Värmlänning skriver så är det god idé att låta en gallringsskördare gå igenom beståndet före slutavverkning, men bara om du har klenare gallring som kan tas samtidigt OCH du i princip har anmält slutavverkning och är på G med den.

Dubbla flyttar blir svårt att räkna hem men om det går att kombinera så är det med sannolikhet bra för det ekonomiska nettot. Anledningen är de flesta bortsättningslistor (prislistan skördaren får betalt emot) har en sjunkande skördarkostnad som planar ut runt en medelstam på 0,7 m3fub.

Idealfallet är om du genom denna åtgärd kan dubbla medelstammen i slutavverkningsbeståndet. Då halverar du i princip skördarkostnaden för slutavverkning, räkneexempel: Fredrik Reuter - Har Södra virkesbrist?

Avatar Fallback

Re: Avverka i två steg.

hfab  
#546142 Under rätt förutsättningar kan det alltså löna sig?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Avverka i två steg.

Lars Lundqvist SLU  
#546144 Ja. Man kan ju se underröjning som en extrem variant av avverkning i två steg. Lönsamheten beror på förutsättningarna, både när det gäller hur skogen ser ut och när det gäller maskiner, och vad ditt mål är. Du kanske rentav ska göra tvärtom? Ta ner den grövre delen av beståndet och låta den klenare delen växa till sig så den blir mer lönsam att ta ut?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).