Skogsmiljö och Trädlära

Köpa mindre mängd gödsel för skog, vart?

46 inlägg 17668 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Köpa mindre mängd gödsel för skog, vart?

jannee  
#546052 De granar som står i gamla åkerkanter har i alla fall "fina" årsringar, m.a.o. den näring som urlakats från åkern har kommit skogen till nytta.
Om det sedan betalar sig att gödsla skogen är nog tvivelaktigt, i alla fall med dagens horribla priser på gödning.
Däremot kanske kalk på sura gamla mossodlingar kan ge en positiv effekt.

Användarvisningsbild

Re: Köpa mindre mängd gödsel för skog, vart?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#546065 Nja kalk rör sig väldigt långsamt i jord (ca 1-2 cm/år), så vida inte människan hjälper till med harvning och plöjning. Så att försöka kalka upp skogsjordar är helt bortkastade pengar, så vida inte dessa skogsjordar ska odlas upp.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Köpa mindre mängd gödsel för skog, vart?

Norrtälje  
#546107
Niking skrev:Nja kalk rör sig väldigt långsamt i jord (ca 1-2 cm/år), så vida inte människan hjälper till med harvning och plöjning. Så att försöka kalka upp skogsjordar är helt bortkastade pengar, så vida inte dessa skogsjordar ska odlas upp.
/Niklas


För det är ju skillnad på skogsbruk och att odla något? Försöker tolka in vad du menar, menar du att kalka skogsmark "är helt bortkastade pengar" för att det inte gör skillnad på en gång?

För att kalkylera om kalkning skulle vara bortkastat eller inte behöver man ett hum om parametrar som kalkets verkan men också veta priset såklart. Precis som för gödselkalkyl.

Användarvisningsbild

Re: Köpa mindre mängd gödsel för skog, vart?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#546111
Norrtälje skrev:
Niking skrev:Nja kalk rör sig väldigt långsamt i jord (ca 1-2 cm/år), så vida inte människan hjälper till med harvning och plöjning. Så att försöka kalka upp skogsjordar är helt bortkastade pengar, så vida inte dessa skogsjordar ska odlas upp.
/Niklas


För det är ju skillnad på skogsbruk och att odla något? Försöker tolka in vad du menar, menar du att kalka skogsmark "är helt bortkastade pengar" för att det inte gör skillnad på en gång?

För att kalkylera om kalkning skulle vara bortkastat eller inte behöver man ett hum om parametrar som kalkets verkan men också veta priset såklart. Precis som för gödselkalkyl.


De flesta jordbruksgrödor fordrar ju en årlig jordbearbetning. I själva jordbearbetningen sprids ju kalken snabbt och effektivt i matjorden. Utan jordbearbetning går ju spridningen däremot väldigt långsamt.

I skogsbruket markbereds det i bästa fall vart 50:e år, vilket gör att kalkens spridning i marken går väldigt sakta, endast ca 1 cm per år.

Alltså så fungerar kalkspridning i praktiken på åkermark men inte på skogsmark.

Sedan finns ju andra aspekter att beakta, så som skillnader i jordmån och jordart, som ytterligare gör det betydligt mer intressant att kalka bördiga åkrar men inte mer näringsfattiga skogsmarker.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Köpa mindre mängd gödsel för skog, vart?

Norrtälje  
#546183
Niking skrev:Alltså så fungerar kalkspridning i praktiken på åkermark men inte på skogsmark.


Jag håller med om att uppblandning är ett problem i skogsmark men bara om man söker snabba resultat. Långsiktigheten är ju helt annan i skog mot ettåriga grödor, skulle man sprida lite hela tiden gör man det lättare för sig och får en kalkeffekt i hela skiktet med tiden så jag ser tvärtom en stor fördel i att det går långsamt och samtidigt räcker länge. Fortsätter man sen efter omloppstiden med en ny omgång barrträd är man ju igång igen med försurning, det ska alla vara medvetna om.

Sedan finns ju andra aspekter att beakta, så som skillnader i jordmån och jordart, som ytterligare gör det betydligt mer intressant att kalka bördiga åkrar men inte mer näringsfattiga skogsmarker.
/Niklas


Men i det påståendet har du ju låst dig i att jorden inte är föränderlig, barrträden bidrar till den sura näringsfattiga marken i detta nu och det är pågående. Bara tre år sen nu som forskarna kom kretsloppet på spåren och var kvävet kom ifrån, något som skulle kunna ändra hela trakthuggningsmodellen då jorden är så central. Om fler intresserade sig och kunde få upp ögonen för jorden kan vi nå framsteg med allt som växer, sen att lösningen på problem ser ut som en traktor för en jordbrukare och en röjsåg för en skogsbrukare är en annan sak :grin:

Här hittade jag förresten ett läsvärt studentarbete om kalkning av sura ytor med pH 4,2
500kg /ha x12 år. Avgör själv om jorden gick att ändra med lite kalk på toppen. Skulle gärna läsa om fler kalkförsök eller andra extraordinära försök med skogsmark.
http://lup.lub.lu.se/luur/download?func ... Id=8882145

Användarvisningsbild

Re: Köpa mindre mängd gödsel för skog, vart?

Grålle52  
#546184 Äh, mindre områden är bara att gå ut och strö en kopp NPK runt varje träd.

Användarvisningsbild

Re: Köpa mindre mängd gödsel för skog, vart?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#546193 Självfallet är skogsmarken föränderlig, men dessa förändringar tar ju en väldigt lång tid när människan inte rör om i markprofilen, varför det knappast går att räkna hem någon skogsmarkskalkning under överskådlig tid.

Kalken är ju inte gratis och av praktiska orsaker är det ju bara möjligt att sprida kalk i färdiggallrade skogar. Då lär du knappast hinna räkna hem åtgärden till slutavverkning.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Köpa mindre mängd gödsel för skog, vart?

jannee  
#546205 Vi gjorde en markkartering på på alla åkrar oss mossodlingar någon gång på 60 talet.
P.g.a.denna kartering ändrades gödselgivorna drastiskt, bl.a köptes det årligen hem 60 ton Ingnabergakalk.
Huvudsakligen lades kalken på mossodlingarna och skördarna ökade senare drastiskt.
Varför inte göra sammalunda efter en slutavverkning, kanske då med den påföljden att man senare sprider ut flera ton kalk/ha. Därefter kan man markbereda ordentligt innan plantering.
Använder man sig av kornad kalk tar det också några år innan den helt försvunnet.
Kanske t.o.m. lika "lönsamt" som högförädlade plantor :?:

Användarvisningsbild

Re: Köpa mindre mängd gödsel för skog, vart?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#546236 Risken på just mossordlingen är ju att den tillförda kalken då sätter fart på bortodlingen. Mer näringsläckage, samt att dikena snabbare behöver rensas lite extra...
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Köpa mindre mängd gödsel för skog, vart?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#546270 Om man tänker sig en manuell gödsling träd för träd, hur ska man göra då?
Gräva en grop bredvid trädet och slänga ner ett halvkilo NPK ?
Strö på marken en meter från stammen runtom?
Blanda i vatten och vattna runt stammen?
Berätta.

Användarvisningsbild

Re: Köpa mindre mängd gödsel för skog, vart?

Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#546341 Min far har vid några tillfällen spridit överbliven npk från jordbruket i sistagallrad gran. Han gick med en spann och kastade ut med en typ foderskopa. Fungerar ju vid mindre arealer iallafall.
Jag gissar att näringsupptaget sker genom rötterna (?) och då borde det väl vara bättre att sprida ut det lite?

Avatar Fallback

Re: Köpa mindre mängd gödsel för skog, vart?

Icegrip  
#567478 Köpte två 750kg’s säckar Yara Bela, N27 nu i våras.

Kommer bli några dagars fysiskt arbete då jag sprider allt för hand. Skogsnörd som man är har jag även lagt ut ett antal provytor för att bättre kunna följa tillväxten. :geek:

1558509012_738f3a17-e7c1-4579-acba-91258266e797.jpeg


1558509013_7547f3a8-a0d9-4868-b20a-7afa138e32c8.jpeg

Användarvisningsbild

Re: Köpa mindre mängd gödsel för skog, vart?

Torbjörn Johnsen  
#567484 Då ser vi fram mot lite tillväxtresultat om sisådär 5-6 år :-bd

Har du några bra tips för hur man lägger upp arbetet att sprida för hand? Jag vet att vi testade detta när jag gick på skogsbruksskola en gång i tiden för länge sedan och att jag då tyckte att det gick ganska snabbt och bra att sprida några hektar. Det är ju ett rätt stort projekt att "bröta in" med en maskin för att sprida i bestånd, speciellt om det är lite terräng. Frågan är väl vart gränsen går för vad man hinner med för hand?

Avatar Fallback

Re: Köpa mindre mängd gödsel för skog, vart?

Icegrip  
#567500
Torbjörn Johnsen skrev:Då ser vi fram mot lite tillväxtresultat om sisådär 5-6 år :-bd

Har du några bra tips för hur man lägger upp arbetet att sprida för hand? Jag vet att vi testade detta när jag gick på skogsbruksskola en gång i tiden för länge sedan och att jag då tyckte att det gick ganska snabbt och bra att sprida några hektar. Det är ju ett rätt stort projekt att "bröta in" med en maskin för att sprida i bestånd, speciellt om det är lite terräng. Frågan är väl vart gränsen går för vad man hinner med för hand?



Absolut, jag tänker mig en ny mätning efter 5 tillväxtsäsonger.

Det första tipset är att få säcken så nära objektet som möjligt. Det spar mycket på krafterna.

Sedan för att hålla någorlunda koll på kg kväve/hektar ritar jag upp avdelningen jag ska gödsla i mobilen(kartapp). Därefter får man räkna ut hur långa slag man ska gå och hur brett det är mellan slagen.

Det ska också sägas att det är svårare i praktiken att få ut exakt rätt mängd. Min erfarenhet är att jag ofta sprider mer än jag har planerat.

Hur lång tid det tar beror nog på flera faktorer. Avstånd till säck, terräng och fysik. Jag brukar fylla två större hinkar med ~ 10-15kg vardera i taget som jag bär ut. Sen räcker det med 3-4 h pass om man inte vill vara helt ledbruten dagen efter :grin:

Användarvisningsbild

Re: Köpa mindre mängd gödsel för skog, vart?

Skogshenke  
#688459 Jag gödslade små plantor av gran i våras som växte dåligt med lite gul färg på barren, hade läst att gul ton på barren betyder kväve brist. Stod också att det tar minst ett år för att se resultat. Men jag såg tydligt resultat redan i år. Färgen på barren blev mycket grönare och framför allt så var skotten riktigt fina och gröna som kom i år. Plantorna är runt 50cm flera såg ut att vara bortom allt hopp och nu är de väldigt fina. Slängde bara 10-15 kulor gödsel precis runt plantan. Plantorna sattes i backen 2017, var storlek 20-45 barrot och hade två besvärliga och torra somrar 2018 och 2019 som klart slitit på dem. Marken är mager och bergig.

Gödsel köpte jag på Granngården, Yara mila, tyvärr så har de höjt priset nu med 100kr/säck, en säck kostar nu (2020) 349kr, billigare om man köper en pall.

Jag tror det är bra att gödsla små plantor, har även drivit upp lärk, gran och tall i växthuset i pluggbrätten och de som fått gödsel i lagom mängd växer otroligt bra. Får de för mycket så dör de. På en sommar från frö är gran och tall upp mot 14cm, några få även högre. Det tycker jag är imponerande på bara en sommar. Radie ökning i ytterkant eller innerkant på en cirkel ger samma diameter och en bra start ger bra rötter som är viktigt samt att de får näring från början. Jag kommer fortsätta gödsla plantor på min mark, väldigt lätt jobb 25kg räcker till väldigt många plantor. Men det är klart jag har inte så många plantor bara några tusen.

På bilden är en europeisk lärk efter en sommar, plocka fröna i påsk och bilden är från september, lärk reagerade väldigt bra på gödsel. Växt på en sommar i växthus. (Inga tomater här inte 😉 )

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).