Motorsåg och handhållet

Hva 346 XPG NE, går varm och får hög tomgång

17 inlägg 6058 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hva 346 XPG NE, går varm och får hög tomgång

björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#543087 Har haft problem med min 346'a att den blir väldigt varm vid arbete och även att tomgången gärna stiger varefter den blir varm. Kall har den gått som vanligt/bra.
Har rivit isär lite nu för att se om det finns nån luftläcka eller så, men har inte hittat nåt sånt. Dock såg jag att den lilla plastflärpen i toppkåpan var stängd, antar att det är "vinterläge", men inte ska det orsaka de problem jag har haft?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Hva 346 XPG NE, går varm och får hög tomgång

Björn T  
#543453 Hej. Plastflärpen ska vara stängd. Och öppen vid extrem kyla. Att sågen blir varm och tomgången ökar bör bero på tjuvluft kan vara mellan förgasare och cylinder eller fotpackning samt packboxar. Alla tecken tyder för mager blandning och att läckan blir värre när sågen blir varm

Användarvisningsbild

Re: Hva 346 XPG NE, går varm och får hög tomgång

totte  
#543470 Instämmer med Björn. Du bör absolut inte använda sågen förrän problemet är löst. Mycket stor risk för obotliga skador på kolv och cylinder.

Användarvisningsbild

Re: Hva 346 XPG NE, går varm och får hög tomgång

anersimyra  
#543545 Symptomen är identisk med problemet jag hade med just en 346. Problemet var en lös cylinderskruv, eller rättare sagt en dåligt åtdragen sådan.

Avatar Fallback

Re: Hva 346 XPG NE, går varm och får hög tomgång

björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#543552 Tack för svar :-bd

Har kollat cylinderskruvarna (4st) och de känns OK, likaså kan jag inte se några fel på insugspackningar osv.
Går det att lirka ut "insugsgummit" utan att ta bort cylindern?
Bild

Bild

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hva 346 XPG NE, går varm och får hög tomgång

johan eriksson  
#543579 Nej, du får lyfta på cylindern.

Användarvisningsbild

Re: Hva 346 XPG NE, går varm och får hög tomgång

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#543589 Kan vara bra o göra det ändå så du är säker cylinderfoten är tät. Byt eller limma den (om den är hel).

Avatar Fallback

Re: Hva 346 XPG NE, går varm och får hög tomgång

Brumsten  
#543595 Hej, kolla att den lilla slangen vid insuget är ok, kan bli slapp och otät.
God forts!

Avatar Fallback

Re: Hva 346 XPG NE, går varm och får hög tomgång

björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#543628 OK, får göra så. Vilket lim ska man använda, vanligt packningsklister?
Kanske skulle testat lite mer med startgas innan jag rev isär :roll:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hva 346 XPG NE, går varm och får hög tomgång

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#543769 Jag använder permatex flenstätning.
Locktite o nåt grannt nummer heter det nu.
Förutsatt att den är hel och felfri.

Ibland går det att svälla dem med o slippa limma. Viktigast är atg det blir rätt med täthet o spänning.

Avatar Fallback

Re: Hva 346 XPG NE, går varm och får hög tomgång

björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#546091 Har rivit lite mer men inte sett något direkt fel. Har beställt nya tätningar osv så sätter väl ihop igen med dem så får vi se sen. Får man tillbaka kolven i cylindern sen om man drar ut den?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hva 346 XPG NE, går varm och får hög tomgång

Avslutat-02  
#546094 Ja då nyp ihop kolvringen lite försiktigt så följer du med upp i cylindern....

Avatar Fallback

Re: Hva 346 XPG NE, går varm och får hög tomgång

Avslutat-02  
#546096 Den ser lite konstigt ut på bilden från ljuddämpar sidan. Bör kolla igen det kan vara bilden också men den har gått snålt det syns

Avatar Fallback

Re: Hva 346 XPG NE, går varm och får hög tomgång

Avslutat-02  
#546102 Näpp såg fel det var cylinderfoten jag såg...

Användarvisningsbild

Re: Hva 346 XPG NE, går varm och får hög tomgång

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#546158 Nåt ser lite skumt ut vid impuls hålet. Olika färg på halvorna och nåt streck på bilden som ser märkligt ut.
Tittar man på packning från avgassidan ser den ut att ha blå silicon. Inget man ser på andra sidan. Heller inget jag använder då den oftast inte tål mycket värme. Använder Permatex (packning på burk) flenstätning. Håller bra, stelnar inte.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).