Gallring

Kostnad första gallring tall

9 inlägg 5902 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kostnad första gallring tall

Henrik 163n  
#546021 Är det någon som har färska siffror på kostnad vid första gallring av tall?
Jag ska gallra ca 10 Ha 35årig tallskog som är röjd en gång tidigare och är lite intresserad av vad jag kan tänka mig för kostnad för detta!😀



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Kostnad första gallring tall

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#546029 Hur långt är snöret? Eller vad är medelvolymen på de utgallrade träden och medelavståndet till bilväg?

Användarvisningsbild

Re: Kostnad första gallring tall

Fredrik Reuter  
#546032 Hej,
Ja, det är svårt att svara på. Men om du tar fram mer data för beståndet här i tråden så kanske det går att nå lite längre. Ex bonitet, övre höjd, virkesförråd och kanske och brösthöjdsdiameter.

Avatar Fallback

Re: Kostnad första gallring tall

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#546047 Beroende på var du bor så ska det kunna ge någon liten krona över även utan att våldföra sig på skogen.

Användarvisningsbild

Re: Kostnad första gallring tall

Henrik 163n  
#546080 Det är T24 och övre höjd är ca 12-14m ca 125skogskubik ungefär 500 m skotningsavstånd.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kostnad första gallring tall

Torbjörn Johnsen  
#546122 Nu vet jag inte vart i landet du har din skog. En förstagallring med medelstam runt 0,05 m3fub kostar uppskattningsvis mellan 250 till 300 kr. I det lägre spannet om du har skog i Mellansverige eller norröver. I det högre om du har skog i Götaland. Allra mest i västra delarna av Götaland.

Får du det gallrat för 250kr/m3fub har du fått ett billigt pris. Kostar det 300kr så får du det gjort av en entreprenör som kan leva på jobbet.
Lite grovt uppskattat så kom gärna med kommentarer ni som kör maskin och har bra koll på nivåerna :-bd
Senast redigerad av Torbjörn Johnsen mån 21 jan 2019, 08:00, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Kostnad första gallring tall

halvproffs  
#546126 Om man som jag är pensionär och i hyffsad form (förutom ett knä) så högg jag och körde fram ca 1fub/h alltså ca 300kr/h+moms och det är jag nöjd med när jag vet vad alternativet kostar.
Inget ont om avverkningskostnaderna för skördarna kostar en hel del att hålla igång.

Användarvisningsbild

Re: Kostnad första gallring tall

Stavve  
#546133 Hej,

Vi ska gallra 10 hektar av den typ av skog som jag gissar att Du beskriver. Har inte fått bud än men i min kalkyl räknar jag på 50-60 SEK/m3fub i rotnetto.

Det är då max 200 meter i medelterrängtransportavstånd.

Kanske kostar gallringen, skörd och skotning, 260 SEK/m3fub då jag tror medelstammen är något över 0,05.

Vi har gallrat 0,045 beståndsgående, där kostade det runt 300, så det ska inte kosta över det förutsatt att det är förröjt.

Användarvisningsbild

Re: Kostnad första gallring tall

Henrik 163n  
#546255 Min skog är i mellan Sverige i Mellanskogs område.
Hade nog också tänkt så att det skulle kunna bli 40-50kr/fub i netto.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).