Skogsvagn (Huggarvagnar)

Driven kärra, egentillverkad

126 inlägg 72531 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
Trollet  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3912 Grinden färdig ! sakta men säkert det går framåt.
http://img182.imageshack.us/my.php?imag ... 01abr4.jpg

   TS
FTG
Avatar Fallback
sverre_99  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3915 Snyggt, ser riktigt proffsigt ut !

Gör du allt jobb själv ?

Avatar Fallback
Trollet  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3918 Jag gör allt själv, och det är det som är det roliga med ett sånt här bygge att
man bygger kärran till hur markerna ser ut.
Det är rätt kuperat i skogen och blött på många platser.
Med drivning så får jag ju broms nedför backarna.

   TS
Användarvisningsbild

drivning

The Boxer  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5460 finns en heavy duty konstruktion färdigbyggd kolla in www.weimer.se min granne har en rdm12 med mekanisk drift , morska grejer !!

Avatar Fallback

Billiga axlar för drivkärror

trädsamlare  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5673 Har lekt med tanken att bygga en driven boggiekärra, inte för att jag behöver någon men ändå. Det finns mängder med militära traktorkärror med drivning ute "på marknaden". De är väldans klumpiga men har fina axlar med, vad jag tror kallas, överliggande pinjong. Diffklumpen stjäl i alla fall inte så mycket markfrigång. Drivaxeln in i diffklumpen är genomgående, med färdig fläns för kardan mellan axlarna. Det borde därför inte vara något större problem att koppla samman två axlar. Nackdelen (bl a) är att det inte blir någon pendelboggie utan något slags fjäderboggie ungefär som en lastbil och att man nog måste bygga ett nytt chassie. Orginalchassiet tror jag är svårt att få till något vettigt av. Men axlarna är fina med diffspärr, elektriska bromsar etc. Kärrorna verkar kosta 2-4 tusen styck och det får man väl inte så mycket vare sig mekanisk eller hydraulisk drivning för.

Vore ett kul projekt om man plötsligt skulle drabbas av överkott på tid och energi...

Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5679 Jag byggde för en massa år sedan en kärra av en gammal GMC militärbil från 40-talet (tror jag). Jag behöll den fjädrande boggin och den har fungerat bra men det är klart att det kan bli lite gungigt om man skickar ut kranen sex meter - fast det finns ju stödben att stabilisera med om det skulle behövas.

Dubbelmontage 7,50*20 (totalt åtta däck) bär upp bra men frigångshöjden är ju inte den bästa. Med hjälp av styrning på kärran går det i allmänhet att trixa sig förbi det mesta.

Det är inte genomgående kardan i dessa axlar, utan det är två utgående axlar i fördelningslådan. Den ena går direkt till den främre axeln och den andra går via stödlager över den främre till den bakre axeln. Kardanen i axlarna ligger förskjutna i sidled för att kardanaxeln till bakre axel skall gå så rakt som möjligt.

Jag använde ramen som fanns med hjulupphängningen som den var, det var enklast så. Längst fram, framför kranfästet. ligger växellådan.

Har inte drivhjulsberoende kraftuttag (David Brown 1212) så jag får gå ut för att växla eller lägga i driften. Kanske lite bökigt men det fungerar.

En stabil kärra med ca 2 kvm lastarea men ganska tung.

Avatar Fallback
Trollet  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6480 Snart dags att provköra kranen.


Bild

   TS
Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6481 Den har ju blivit riktigt stilig, ett proffsbygge :D

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6485 Håller med. Riktigt tjusigt :D . Skriv gärna o berätta hur det går.

Magnus M

Avatar Fallback
Trollet  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6673 Nu har jag varit uppe och provkört kärran, det som jag var mest förvånad över var hur smidig den blev med ramstyrning.
Drivningen av kärran fungerar väldigt bra och det har inte behövt kedjor ännu.







http://img258.imageshack.us/my.php?imag ... 615sk2.jpg

   TS
Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6680 Kedjor behöver du nog bara om du ska upp för en rejäl brant utan lass.
Med lass så får du nog tillräckligt med vikt.

Användarvisningsbild
Hypro  
#6707 Hur går det med kranfästet? (såg lite klent ut på bilden)
Vad kör du med för traktor?

Avatar Fallback
Trollet  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6746 Jag kör med en Volvo bm 600 den har drivhjulsberoende kraftutag så ärrans hjul driver lika fort som traktorns.
Kran pelaren ser klen ut men den är inte färdig ännu ska klä in den med plåt.

   TS
Avatar Fallback
Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6751 Trollet: Vad har du använt för material i kranpallen? Vänta med att klä in den för jag tror också att det är i klenaste laget. Är den sammanbunden med grinden på ngt sätt?

MVH

MN

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#6752 Trevligt att följa ditt bygge Trollet.

Ser att du sänkt stöttorna en omg från ursprungslängden.
Du har aldrig funderat på att sänka grinden också för att få ner kranpelaren och kanske göra ett uttag för första bommen vid tomkörning?.
Borde ge mindre flexning i mtrl och ekipage vid lastning och bättre stabilitet vid körning.
Men du ska väl dit med stödben vad det lider, och det hjälper ju till en hel del.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).