ATV och UTV i skogen

Hjälp! Can am skräp vs Yamaha till arbete?

80 inlägg 58320 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hjälp! Can am skräp vs Yamaha till arbete?

skogsbonne  
#545971 Can am används ju av dom värsta tävlingsförarna och att bakaxlarna är oskyddade är inget som helst problem. Det första man köper till en ny maskin är ju heltäckande 10 mm plast så allt under är skyddat, gärna plast som går upp på kanten på fotbaljan

ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Hjälp! Can am skräp vs Yamaha till arbete?

halvproffs  
#545985 Håller helt med skogsbonne. På min Polaris köpte jag original hasplåt till. Skräp. Eftet 1år köpte jag hasplast och den skyddar bra.

Avatar Fallback

Re: Hjälp! Can am skräp vs Yamaha till arbete?

MDin  
#545997 Can an, Polaris, Yamaha. Själv är jag mycket nöjd med Suzuki King Quad 500. Hasplåt i metall, dragkula som tål det mesta. Kardandrift, Servo mm.
Kolla den, jag valde bort remdrift å varma ben.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp! Can am skräp vs Yamaha till arbete?

Pepas  
#545998 Tack för tips! Men lär ha traktor reg, suzuki har väl bara terräng?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp! Can am skräp vs Yamaha till arbete?

Ent  
#546027
skogsbonne skrev:Can am används ju av dom värsta tävlingsförarna och att bakaxlarna är oskyddade är inget som helst problem. Det första man köper till en ny maskin är ju heltäckande 10 mm plast så allt under är skyddat, gärna plast som går upp på kanten på fotbaljan


Jo om man är lite händig, har tid, ett varmt garage samt gillar att pyssla så kan man tillverka mycket bättre skydd än köpes. För min egen del stupar det på de flesta av punkterna :|

Risken att stöta i bakre drivknutar/axlar är nog störst vid backning i dålig terräng. Så länge man kör framåt är nog ingen fara.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp! Can am skräp vs Yamaha till arbete?

Pepas  
#546031 I veckan blir det iaf att åka å kika lite på can am outlander 450 Pro! Får la se vad man tycker om ÅF och vad man får för deal

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp! Can am skräp vs Yamaha till arbete?

MDin  
#546044
Pepas skrev:Tack för tips! Men lär ha traktor reg, suzuki har väl bara terräng?
Som jag förstår när jag läser på ATV huset, går det att få den traktorreggad.

Avatar Fallback

Re: Hjälp! Can am skräp vs Yamaha till arbete?

skogsbonne  
#546262
MDin skrev:Can an, Polaris, Yamaha. Själv är jag mycket nöjd med Suzuki King Quad 500. Hasplåt i metall, dragkula som tål det mesta. Kardandrift, Servo mm.
Kolla den, jag valde bort remdrift å varma ben.



Valde bort remdrift? Kingquad har ju variator som alla andra märken (förutom honda)

Avatar Fallback

Re: Hjälp! Can am skräp vs Yamaha till arbete?

skogsbonne  
#546264
Ent skrev:
skogsbonne skrev:Can am används ju av dom värsta tävlingsförarna och att bakaxlarna är oskyddade är inget som helst problem. Det första man köper till en ny maskin är ju heltäckande 10 mm plast så allt under är skyddat, gärna plast som går upp på kanten på fotbaljan


Jo om man är lite händig, har tid, ett varmt garage samt gillar att pyssla så kan man tillverka mycket bättre skydd än köpes. För min egen del stupar det på de flesta av punkterna :|

Risken att stöta i bakre drivknutar/axlar är nog störst vid backning i dålig terräng. Så länge man kör framåt är nog ingen fara.


Finns ju färdig plast att köpa, typ 5000 för komplett kitt

Man kollar ju innan man backar ;)

Jag har aldrig hört att någon kört sönder axlar bak pga att dom kört in i stenar/stubbar

Avatar Fallback

Re: Hjälp! Can am skräp vs Yamaha till arbete?

MDin  
#546281
skogsbonne skrev:
MDin skrev:Can an, Polaris, Yamaha. Själv är jag mycket nöjd med Suzuki King Quad 500. Hasplåt i metall, dragkula som tål det mesta. Kardandrift, Servo mm.
Kolla den, jag valde bort remdrift å varma ben.



Valde bort remdrift? Kingquad har ju variator som alla andra märken (förutom honda)
Förlåt en novis på tekniska lösningar för ATV:n. Jag menar att jag föredrar kardandrift i stället för kilremsdrift eller liknande. Variatorn är ju en sak, själva driften är väl en annan lösning. Rätta mig om jag har fel.

Avatar Fallback

Re: Hjälp! Can am skräp vs Yamaha till arbete?

Ent  
#546366
skogsbonne skrev:
Ent skrev:
skogsbonne skrev:Can am används ju av dom värsta tävlingsförarna och att bakaxlarna är oskyddade är inget som helst problem. Det första man köper till en ny maskin är ju heltäckande 10 mm plast så allt under är skyddat, gärna plast som går upp på kanten på fotbaljan


Jo om man är lite händig, har tid, ett varmt garage samt gillar att pyssla så kan man tillverka mycket bättre skydd än köpes. För min egen del stupar det på de flesta av punkterna :|

Risken att stöta i bakre drivknutar/axlar är nog störst vid backning i dålig terräng. Så länge man kör framåt är nog ingen fara.


Finns ju färdig plast att köpa, typ 5000 för komplett kitt

Man kollar ju innan man backar ;)

Jag har aldrig hört att någon kört sönder axlar bak pga att dom kört in i stenar/stubbar


Färdig plast har jag. När jag skrev originalplast så uttryckte jag mig lite oklart. Det är alltså BRPs egna 10 mm extratillbehörsplastskydd under buken, främre A-armar och bak, längst ut under drivknutarna. Det kostade som du säger nånstans kring 5000.

Det är just dessa tillbehör som är snålt tilltagna. De lämnar de yttersta 5 cm av plasten vid fotstegen oskyddade så där har det spruckit. Det hade även fått vara 5-8 cm bredare på bägge sidor vid bakramen. Skydden för främre A-armarna har ett stort hål under drivknutsdamasken och de skyddar inget bakåt. Ingen kanske backat in i en sten eller stubbe med sån kraft att det gett skador, men om nån ska vara den förste så lär det väl bli jag :(( Jag punkterade en drivknutsdamask mot en torr kvist på Kodiaken jag hade förut, så jag vet att allt kan hända. Den hade ändå bättre skydd än Can-Ammen.

Det sägs att renskötare sällan köper originalskydd utan hellre tillverkar egna. ÅFen hade ett sådant inbyte med hemmagjorda plastskydd och det verkade mycket mer genomtänkt än några köpesskydd jag sett. Glasmästare brukar av nån anledning kunna tillhandahålla bra råmaterial, 6-10 mm plast i lämpliga skivor. Inte gratis det heller men har man tid och lust blir det bättre. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Hjälp! Can am skräp vs Yamaha till arbete?

halvproffs  
#546401 Jag köpte hasplast hos go off road och den täcker fotstegen helt även kanterna. Är jättenöjd. På förra hjulingen med drivaxelskydd lyckades jag rulla upp en ståltråd runt damasken som skar upp den i tunna strimlor. Man tycker att det borde vara omöjligt.
Senast redigerad av halvproffs tis 22 jan 2019, 16:49, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Hjälp! Can am skräp vs Yamaha till arbete?

Ent  
#546440
halvproffs skrev:Jag köpte hasplast hos go off rad och den täcker fotstegen helt även kanterna. Är jättenöjd. På förrs hjulingen med drivaxelskydd lyckades jag rulla upp en ståltråd runt damasken som skar upp den i tunna strimlor. Man tycker att det borde vara omöjligt.


Kollade på GoOffRoad och nog verkar de betydligt vettigare än BRB original. Lite billigare också men fraktkostnad tillkommer förstås. Något för trådstartaren att kolla närmare på om de har passande skydd till den hjuling han köper. Själv får jag dras med det jag har. :|

Användarvisningsbild

Re: Hjälp! Can am skräp vs Yamaha till arbete?

Pepas  
#546454 Absolut har kikat på dom :)ser kanon ut! ska åka iväg imorgon och kika på can am och även slänga ett öga på polaris. Är inte ÅF bra där åker jag raka vägen till Yamaha

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp! Can am skräp vs Yamaha till arbete?

Ent  
#546512 Om du överväger Polaris har de visst nån modell med sk turfläge, dvs den kan köras med odiffad bakaxel vilket är nice om du ska köra kring gården sommartid, river inte upp gräsmattan lika mycket. Antagligen har den väl diffspärr också men det vet jag inget om, har ingen koll på Polaris.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).