Avverkning (slutavverkning)

Skall jag fria eller fälla?

36 inlägg 8702 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Skall jag fria eller fälla?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#545815 Stod det verkligen "ska" i brevet från SS? De brukar skriva bör. Polisanmälan på riktigt? Låter helt absurt.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Skall jag fria eller fälla?

Avslutat-02  
#545821 Det stod faktiskt skall lämnas.
Och någon jävla paragraf.

Det var ganska kul att se deras minner när skogen låg snyggt på välta. Hade lämnat lite högstubbar, dessa ligger på vedhögen och väntar på sågen.

Ska dit med röjsågen och markberedda till våren.

Var lite roligt att få brev från polisen, ena dagen skulle jag ringa och ge min syn på det hela, dagen efter hade åklagaren lagt ner skiten =))

Användarvisningsbild

Re: Skall jag fria eller fälla?

Svensson1  
#545944
Traktorodds skrev:
isteskog skrev:Gamla tätrisiga granar är ett utmärkt skydd för småfåglarna och deras födosök bland alla kryp i granen.


Okej, då skickar jag en Bulldog på min pudel nu! :lol:
Skämt åsido så vad jag försöker förhandla fram här med mig själv och er andra är att jag själv egentligen inte är emot att lämna sådana träd, för det kan vara spännande inslag i skogen, och tydligen ett viktigt sådant för faunan.
Det optimala är om alla drar sitt lilla strå till stacken. Men samtidigt läser man så mycket i pressen om hur äganderätten blir inskränkt när man har försökt göra rätt för sig. Vår släktgård har inte avverkat på 2-3 generationer.
På grund av det så går man nu runt med en liten klump i magen. De skogar vi har köpt till är dock ganska mycket kalhugget på, så har väll 50/50 av planteringar och gammelskog.
Jag förstår dig vinterrojjarn, och ibland tänker jag att man ska göra som du, men stannar oftast vid just tanken.

Kan man bli mer ambivalent? och alla dessa tankar p.g.a. 4 st granar någonstans långt, långt bort..... :wink: :lol:

Det var inte min tanke att ställa till med oreda i ditt huvud \:d/

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skall jag fria eller fälla?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#545948
vinterrojarn skrev:För ca 6 månader fick jag ett brev från SS och då menar jag inte det tyska..
De hade sett att jag lämnat in en anmälan om avverkning nere vid älven.
De skrev att grova och död ved skulle lämnas.

De kom ut och tittade, när det inte fanns några grova trän kvar vill de att jag skulle lämna en ravin full med lövsly till miljön.
Aldrig sa jag och bad dem dra åt helvete.
Jag har plockat ut ca 15 kbm ved i den backen nu.
De grova träden och de döda låg på fina vältor när de kom och tittade.
Fick en anmälan om förbjuden avverkning ,
Men det orkade inte polisen med och la ner ärendet. :-ss. Jag skrev till både ss och polisen att det fick de ta med virkesköparen. Då han lovat att fixa anmälan i tid. Jag hade redan huggit innan han fick tummen ur. Nu ser jag älven, och det är väldigt fint en sen kväll när månen lyser. : :wink:

Bra att du gör som du vill, naturmupparna ska lära sig att inte bråka med små skogsägare.
Det de vill göra kan de göra med Sveaskog som vi alla äger tillsammans.

Avatar Fallback

Re: Skall jag fria eller fälla?

Avslutat-02  
#545950 Jo du dessa myndigheter.
De ska lära sig att veta hut.

Har en bekant, som gjorde en avverkning.
Maskinföraren lämnade en grupp med tall mitt på hygge ca 30 ST plus flera stycken utspridda över hela arealen. Var ca 3 ha.

Ser ut som frötall med en jävla blomster kvast mitt på hygget.

Och vart lämnade de den fantastiska gruppen?
Jo närmast Skogsbilsvägen såklart....

Stongt jobbat....... :d

Användarvisningsbild

Re: Skall jag fria eller fälla?

Svensson1  
#546229 Tackar för alla synpunkter!
Skall lusläsa varje inlägg igen och sen ta ställning. :-b

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).