Skogsekonomi

Finansiera tillköp av ny fastighet.

38 inlägg 9624 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Finansiera tillköp av ny fastighet.

Mellberg  
#545405
Camaro1969 skrev:10000 ger 3 mkr? Tänker du efter föryngringskostnader?
Annars är det nog iaf 4 mkr, 400:- m3
Funderar på frötall då det är sånna marker så kan man hålla ner den kostnaden..

Kan troligen inte göra rationaliseringsförvärv utan det är nog 50% i skogsavdrag som man får räkna med..


Enklast att räkna föryngringskostnaden som en avverkningskostnad. Att välja förädlade plantor ger på sikt 20 - 30 % högre produktion vad gäller gran och tall. Contortan kan öka tillväxten ända upp till 50%.

10.000 m3sk motsvarar ca 8.000 m3fub. Jag skulle inte kalkylera med ett netto över 3 miljoner.

När det gäller fastigheten krävs en färsk skogsbruksplan. Denna måste du kontrollera i fält, framförallt dom virkesrikaste bestånden.

Likviditetsproblem kan lätt uppstå vid fastighetsköp på denna nivå, så ibland kan det vara bättre att nuvarande ägare avverkar en del av slutavverkningsskogen, så att priset blir lägre.

Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Finansiera tillköp av ny fastighet.

Camaro1969  
#545410 Tänkte inte på m3sk blir m3fub

Kanske man får snåla på just föryngringen vid en sådan förhållandevis stor avverkning..

Jag spånar ju bara i beloppen, så han kanske vill ha några miljoner till[emoji2]

Jaja ska prata med honom och sedan försöka mig på att göra en kalkyl:)

   TS
Avatar Fallback

Re: Finansiera tillköp av ny fastighet.

charger  
#545468 Gåva och du betalar ett vederlag istället ,då får säljaren ingen reavinstskatt alls,
Men du får inget skogsavdrag ifall förra ägaren utnyttjat allt.priset måste då hamna en bit under taxvärdet.
Kanske kan du erbjuda honom någon mer förmån för att få det i hamn.

Användarvisningsbild

Re: Finansiera tillköp av ny fastighet.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#545507 Vid gåva kan gåvogivaren villkora gåvan! Kan bli obehagliga överraskningar långt in i framtiden. :roll:
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Finansiera tillköp av ny fastighet.

Hugin  
#545528
Camaro1969 skrev:Jo jag kommer inte kunna erbjuda honom det högsta priset, det får han isåfall på öppna marknaden.

Men en bra förvaltning en generation till kan jag erbjuda.


Klokt och bra argument, till någon som känner för sin mark, bygd och fastighet och dess framtida förvaltning. Förstärk gärna med (ärliga) planer och beskrivning om dessa för överlåtaren.
Önskar lycka till!
Följer ... .

Användarvisningsbild

Finansiera tillköp av ny fastighet.

Camaro1969  
#545722 Pratat med han (dem) idag.
De vill sälja och tycker det är bra om nån från trakten köper.

Det var ca 35000m3sk och han pratade i 11 miljoner för skogen och lite till för husen och jorden..

12000m3 s1....
4000 m3 s2....
1500 m3 G2....
12000m3 G1....

Bra vägar över stora delar av fastigheten...

11 miljoner känns lite väl redan där.. så vet inte om det är nån ide att försöka räkna ens.. skuldsätter sig för livet minst sagt.. om banken ens vill låna ut:)

   TS
Avatar Fallback

Re: Finansiera tillköp av ny fastighet.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#545763 Grannfastigheten på 95ha och 16000 m3sk gick för 11 miljoner i våras...

Tycker 11 miljoner låter som ett normalt pris i dina trakter?

Användarvisningsbild

Re: Finansiera tillköp av ny fastighet.

Camaro1969  
#545765 Jo jag tror inte det är jättedyrt..

Men det är mycket pengar..

Tillväxt 1000 m3 per år enl plan.

1000 m3 borde va 800 m3fub då?

800 fub ger kanske 200000:- netto?

Det betalar ränta på ett lån på 10 miljoner till 2%
5 miljoner till 4%

Om virkespriser står sig vill säga..

Tänker man tokigt?

   TS
Avatar Fallback

Re: Finansiera tillköp av ny fastighet.

JoTh  
#545783
Camaro1969 skrev:Jo jag tror inte det är jättedyrt..

Men det är mycket pengar..

Tillväxt 1000 m3 per år enl plan.

1000 m3 borde va 800 m3fub då?

800 fub ger kanske 200000:- netto?

Det betalar ränta på ett lån på 10 miljoner till 2%
5 miljoner till 4%

Om virkespriser står sig vill säga..

Tänker man tokigt?


Tycker inte du tänker tokigt.
Du kanske har en god uppfattning över vad S skogen består av men det är ju 16000m2.
Låt säga att du kan avverka den inom några år och återplantera.
Räkna lite lätt som ett överslag med ett avverkningsnetto efter återplantering på 16000m2x 0,8 =12 800m2 x 300 =
3 840 000 kr minus skatt beroende på hur det går att lösa rent skattetekniskt för att sänka belåningsgraden.

Som en bekant uttryckte sig en gång några år efter att han gjort ett större tillköp av skogsmark.
Det är bättre att äga all denna ungskog än inte alls!
Ungskog växer den också fast många inte vill se det riktigt så när det gäller fastighetaffärer.
Men räkna noga och se till att du håller dig på rätt sida marginalen.

Avatar Fallback

Re: Finansiera tillköp av ny fastighet.

charger  
#545793 Hej en variant för att räkna vi köp av sk fastighet är att kunna betala en tredjedel kontant en tredjedel lån
O en tredjedel i avverkning då e d stabilt. Vill man sälja till någon på orten kanske man inte kan få högsta marknadspris utan även köparens egen ekonomi spelar in.

Avatar Fallback

Re: Finansiera tillköp av ny fastighet

Håkan A  
#545801 Den viktigaste frågan kring ett ytterligare fastighetsköp tror jag att du skall ställa till dig själv. Varför vill du öka ditt skogsinnehav? Vilka är dina drivkrafter och framtidsplaner? Jag menar inte att du skall redovisa dem på forumet, men jag anser att svaren ger dig den nyckel du behöver för att ta frågeställningen framåt!

Klarar du att svara ärligt på frågorna så kommer du antingen att släppa frågan eller kunna övertyga en kreditgivare om att ge dig nödvändiga lån, och då kommer du säkert att klara ekonomin långsiktigt, åtminstone utifrån de förutsättningar som vi har att röra oss med idag.

Lycka till!

Användarvisningsbild

Re: Finansiera tillköp av ny fastighet.

Camaro1969  
#545887 Tänker lite såhär nu när man funderat en dag
Fanns 17000m3 s-skog..

17000x0,8 = 13600...
13600x400:- = 5440000:-

440000:- till föryngring, kvar blir 5000000:- Och 50% i skogsavdrag blir 2500000:- som man kan amortera tillsammans med den miljon jag kan skjuta till själv blir då 3500000:-

Betalar man då 11000000:- minus 3500000 har man 7,5 mkr i skuld till banken.
Samtidigt som man har 2,5 mkr kvar på skogskonton som kan lyfta ut i takt med räntekostnaden..

Bör räcka att betala ränta i 7-8 år. Om 7-8 år kan jag avverka ytterligare 7000-8000m3 och räknar vi på 400:- per m3 så blir det ca 2mkr till....
Samtidigt kan vi med privata pengar, lågt räknat amortera 10000:- per månad..

I veckan ska jag försöka göra en mer genomtänkt kalkyl..

   TS
Avatar Fallback

Re: Finansiera tillköp av ny fastighet.

Larsi  
#545912 Skuldfri blir nog aldrig men det viktigaste är att du har likviditet framöver och med dina tankar och uträkningar så tror jag att du inte får några problem med köpet
Jag har haft lite ångest inför varje tillköp jag gjort men ångrar inget av dom jag gjort
Ska jag ångra något är det att jag inte bjöd något mer på grannfastigheten när den såldes och det hade varit rationellt att ha den marken när mina skogsvägar går förbi där

Användarvisningsbild

Re: Finansiera tillköp av ny fastighet.

Mellberg  
#545916 Om du avverkar all S-skog påverkar det värdet på fastigheten, så det är inte säkert att du får låna 7,5 miljoner på denna fastighet. Då måste det till ytterligare säkerheter eller privata lån. Kanske finns föräldrar som kan ställa upp?

Före ett ev köp bör du teckna ett preliminärt avverkningsavtal så du inte drabbas av några överraskningar.

10-års räntan ligger idag runt 3 % och räntekostnaden på 7,5 miljon blir alltså ca 225.000 kr årligen. Dina 2,5 miljoner på skogskontot klarar räntan i 10 år. Du har då också amorterat ner skulden till ca 6,5 miljoner.

Virkesförrådet bör vara ca 28.000 m3sk om 10 år och värdet ca 8 miljoner. Sen är det bara att ta det därifrån.

Användarvisningsbild

Re: Finansiera tillköp av ny fastighet.

Camaro1969  
#545937
Mellberg skrev:Om du avverkar all S-skog påverkar det värdet på fastigheten, så det är inte säkert att du får låna 7,5 miljoner på denna fastighet. Då måste det till ytterligare säkerheter eller privata lån. Kanske finns föräldrar som kan ställa upp?

Före ett ev köp bör du teckna ett preliminärt avverkningsavtal så du inte drabbas av några överraskningar.

10-års räntan ligger idag runt 3 % och räntekostnaden på 7,5 miljon blir alltså ca 225.000 kr årligen. Dina 2,5 miljoner på skogskontot klarar räntan i 10 år. Du har då också amorterat ner skulden till ca 6,5 miljoner.

Virkesförrådet bör vara ca 28.000 m3sk om 10 år och värdet ca 8 miljoner. Sen är det bara att ta det därifrån.


En tanke angående räntan.

Ränta på skogskonto idag är ca 0.6%
Rörligt lån max 1.6%...
Skillnaden alltså 1%...

Så på lånen motsvarande skogskontolikviden är räntekostnaden 1%. Stiger räntan stiger även ränta på skogskonto tänker jag..

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).