Avverkning (slutavverkning)

Metallvrak?

19 inlägg 9939 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Metallvrak?

bgl  
#545868 Vid ett studiebesök på en massaindustri för många år sen sades det att virkesmätare har rätt att stoppa virke med järnhaltiga klammer. Orsaken var inte metallen i sig utan att klamrarna rostar vid längre lagring och rosten kan missfärga massan, det var en producent av bästa tryckpapper.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Metallvrak?

halvproffs  
#545872 Kan det vara så att chaufförerna tar bort lapparna med metallstift? Har ju svårt att tro det för dom städar ju aldrig efter sig på vägen vid lastning.

Grannen köpte ett golv av mig och efter slipning kom det fram 2 plank som var lite missfärgad.
Han som slipade trodde det var en gammal blykula som varit inskjuten där.

Avatar Fallback

Re: Metallvrak?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#545907 Ett tag så predikades det om att det skulle vara aluminiumklamrar. Som med det mesta så blev det tyst om det efter ett tag.

Avatar Fallback

Re: Metallvrak?

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#546002 Jag har fått rådet att skjuta fast vältlapparna med häftapparat av kontorsmodell.
Stor skillnad mellan den största klammern i rapidpistol och vad man använder i häftapparaten på skrivbordet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).