Små skogsmaskiner och övriga maskiner

sida/sida UTV

7 inlägg 5355 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

sida/sida UTV

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#54503 Är det nån som har en sån?... det finns ju en massa olika modeller å varianter nu mer, både reggade för väg å mer som arbetsredskap...
är dom helt värdelösa att köra me i skogen eller? ja misstänker att man kanske inte har den å dra ut veden me, men att ta sej till å från skiftet med röjsågar eller motorsågar kanske? ja menar det finns ju tillåme 4 sittsiga modeller, skulle ju vara perfekt att ta me sej hela familjen på utflykter, dom kostar ju inte mer än en fyrhjuling men som sagt kanske inget man drar ut veden ur skogen, men som transportmedel?
Nu äre inte så ja har tänkt köpa nån men satt på blocket å kikade lite på alla dessa modeller å kollade sen här om nån skrivit nått men kan inte hitta nått å lite sån där mysig info eller funderingar kan vara kul att höra ändå om man nu skulle få för sej att skaffa en :P



   TS
Användarvisningsbild

Re: sida/sida UTV

SRG_Pendo_Master  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#54575 jag har suttigt o tittat på UTV maskiner lite här o där och den som jag har sätt som värkar vara den bästa maskinen för tuff och varsam körning är Polaris RZR 800 den är tydligen en populär maskin i usa. Sen hur den är o så det vet ja inte. men skulle vilaj ha en men det får man väll se i himlen efter 🙏 :ymdaydream: 🙏

Användarvisningsbild

Re: sida/sida UTV

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#54580
Bild

Bild

De ser ju hemskt tråkiga ut,vem vill köra med en sån? <-----ironi

Användarvisningsbild

Re: sida/sida UTV

SRG_Pendo_Master  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#54646 en höjnings sats och ett par 28" hjul på den dära så skulle sen duga åt mig :ymdaydream: :ymdaydream: :ymdaydream:

Avatar Fallback

Re: sida/sida UTV

Bbking  
#198099 Hei der, jeg har en RZR 800S , litt bredere typen, med på monterte Predator( org Polaris) band for vinter drift, er veldig fin i litt snø samt banden er gjort for helårs kjørning, mht dra kraften så er den oppgitt til å dra 680 kg fra fabrik, tror ikke det er mange som drar mye mere,samt HK ostrypt er 70-80 hk.
For tiden bruker jeg en scooter slede(tømmerdoning) som er gjort for en regular snøscooter, har ikke gjort en bredare med mere laste kapasitet, men det kommer, btw, med banden på så er markhøyden 40 cm:) trengs ikke forhøyning, samt org hjulen er 27" och da er høyden 30 cm:)

unnskyld evt stave fel da jeg ikke skriver annet en norsk med lite svenska i blandat:)

Avatar Fallback

Re: sida/sida UTV

elis  
#198100 Underrede, höjd och breddmått är ofta exakt lika som på atv. I alla fall på de jag kollat på. Den enda skillnad jag kan se för skogsbruk är att man kanske ska hugga ur lite bättre så rop'en får plats. Istället för plastlåda bak så finns ett flak och jag själv skulle hellre köpa en utv än en atv. Tror den är enklare att komma i och ur.

Avatar Fallback

Re: sida/sida UTV

axwell  
#198111 UTV har ju flera fördelar, taket framför allt som gör att man kan hänga av sig extrakläder, ryggsäck osv, flaket är oftast större än bagagehyllan på ATV, fikaplats vid nederbördsväder.

Trots det har jag inte någon UTV, ofta mindre hjul, sämre markfrigång, kräver något bredare utrymme mellan hindren, brukar kosta en eller flera 10-tusen extra. Allt det här är överkomligt men inte.................

ATVn kan köras stående som med en enduro-mc, UTVn med stolar gör det obekvämt att fara fram över stubb & sten.

En minitraktor överträffar därmed UTV på för många andra punkter.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).