Motorsåg och handhållet

HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

185 inlägg 52684 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

jl  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#544240 Kortare svärd och annan kedja hade säkert hjälpt , har 18" nu på 2260:an vilket jag tycker är lagom här.
Är och hugger på några moss-skiften jag har köpt där det är ca 1.3ha fastmark i ena hörnan.
Det är självföryngrat och ej rört .Dom äldsta träden är ca 70 år ,så diameter spridningen är stor.
Dom flesta stora träd håller dock en brösthöjdsdiameter på 40-50 cm med en del träd upp mot metern så kortare svärd än det blir det svårt att nå runt.

Det som jag inte tycker fungerar bra med 462:an är bakkropp/bakre handtag. Bland annat när man kapar lite störe grenar med skjutande kedja brukar jag tryck sågen mot ben,ljumske eller magen beroende på höjd , så behöver man knappt lyfta sågen något.
Det fungerar bra på 2260:an men på stihlen glider sågen undan den passar inte lika bra mot kroppen , och det hjälper ju inte att sågen är bra mycket starkare heller.

En annan grej jag inte tycker fungerar lika bra är när man skall vika runt sågen och kapa på undersidan.
Tror problemet ligger lite i att stihlen är framtung och har ett rundare grepp i det bakre handtaget så man kan inte hjälpa till att vrida runt med högerhanden som man kan på Jonsereden.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

roa  
#545750
roa skrev:På Måndag börjar det roliga. Hämtade ut min nya Stihl MS 462 i dag den ser bra ut låter rapp. Nästa vecka får vi se vad den går för i den skånska Bok skogen .Ska bli intressant och känna hur dom har klarat vibrationerna när man lättat vikten .Mindre massa som fångar upp vibrationerna.
Fortsättning följer.


Hej på er har nu kört ett år med Sthil MS 462. Ända felet är kablarna till handtags värmen går av .Svag punkt på alla sågmodeller .Slitigt upp en koppling inga fjädrar eller andra delar som gått sönder .Märker ingen effekt minsknig eller att sågen blivit rika lös eller sladrig .Den har gått med 18 och 20 tums svärd hela tiden i grov och medel grov lövskog hela tiden.
Mycket nöjd .Nu väntar vi bara på en 60 kubikare med innsprutning från sthil. :-bd

   TS
Användarvisningsbild

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

Björn T  
#545759 Roligt att höra. Kommer du prova den nya 500i som snart kommer? Min nästa såg kommer också bli en 462 :-bd

Användarvisningsbild

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#545779 Väl sammanfattat, roa.
Hur har året varit jämfört med andra år med andra modeller?

Avatar Fallback

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

roa  
#545800
Mange skrev:Väl sammanfattat, roa.
Hur har året varit jämfört med andra år med andra modeller?


Om man jämför med sthil 441 så Har dom fått bort fel som av vibrerings fjädern som är fäst i cylindern lossnade och brast ofta
Klippsen som håller kåpan över luftfilter brast ochså fögasarer upphängning som vibrerade sönder .Detta har man löst på 442 med nya konstruktionen som fungerar. Ovan nämda fel på 441var små bagateller lätta och billiga att åtgärda. Men mycket retliga när man fick avbryta huggandet för skit fel.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).