Arbetskläder för skogen

Vinterkläder

7 inlägg 3159 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vinterkläder

Tallberg  
#541025 Finns det några bra sågskyddsbyxor för vinterbruk i snö? Gillar inte att bli blöt eller frysa.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Vinterkläder

Bax  
#541027 Det undrar jag också.... körde med regnställsbrallor utanpå huggarbrallorna, men det är inte helt optimalt.

Avatar Fallback

Re: Vinterkläder

jannee  
#541031 Jag har använt mig av en overall över skogsbyxorna, en tunn overall av konstmaterial. Fungerar väldigt bra när vi här i söder hade både snö och kyla. På överkroppen ENDAST en Hellyhansen under overallen, fungerarade för mig ned till 20 minus. Vid blötväder blir visserligen både overallen och Hellyn blöta - men Hellyn håller ändå värmen, fungerar fortfarande bra.

Användarvisningsbild

Re: Vinterkläder

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#541042 Finns annars olika impregneringsmedel i bl.a. sprayform, som kan sprejas på huggarbyxorna.

Har du kängor, så har ju vissa huggarbyxor (från bl.a. Pfanner och Stihl) hällor + damasker, som kan fästas i kängornas snören och därmed förhindra att byxorna åker upp ovanför kängorna och blottar benen.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Vinterkläder

Avslutat-02  
#545695 Prova då gärna ett par byxor med såg klass C dessa har sågskydd runt om.
Håller värmen ganska bra vid temperaturer omkring 25-30 grader.

Användarvisningsbild

Re: Vinterkläder

Tallberg  
#545715 Hur håller de mot fukt när temperaturen närmar sig noll grader? Är de någorlunda smidiga?
Tycker att mina HVA byxor (ej proffs) blir fort blöta och är rejält klumpiga i kombination med ett tjockare underställ.
Om man jämför med skoterkläder som funkar riktigt bra i både kyla och väta så borde det ju finnas något liknande för vinterarbete med såg.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vinterkläder

Avslutat-02  
#545744 Då borde du prova skogmas aboristbyxorna.
Skitbra byxa.
Lätt smidiga och håller vätan ute ganska länge.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).