Avverkning (slutavverkning)

Skall jag fria eller fälla?

36 inlägg 8730 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skall jag fria eller fälla?

Svensson1  
#545273 Hej,jag står här i valet och kvalet om jag skall ta ner några granar. Det gäller fyra stycken.
Vad som är speciellt är att dom är så grova. Mellan 65-85 cm i bhd. Tar mycket "plats" men är
mäktiga att se på. Tar tacksamt emot ideer om hur ni skulle gjort :smile:



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Skall jag fria eller fälla?

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#545276 Jag är ju glad i spara stora/gamla träd om dom är livskraftiga. Då är det ingen brådska. :smile:

Kan du såga upp dom själv?

Annars blir det mycket ved. Med tanke på att dom vill ju inte ha så stora timmerstockar. :d

Användarvisningsbild

Re: Skall jag fria eller fälla?

Svensson1  
#545289 Precis det är ingen brådska. Dom ser friska ut. Jo jag har en Logosolbänk så det är ett alternativ.
Det går att sälja så grova stockar. Ett sågverk köper såna bjässar också. Granarna blev kvar i en kant efter Gudrun.
Ja tänk vad ved det blev 🙂

   TS
Avatar Fallback

Re: Skall jag fria eller fälla?

Avslutat-02  
#545303 hej min åsikt är: fäll träden och såga upp dem till virke.
annars kommer de bara att ruttna eller bli vindfällen till slut och inte när du vill att det ska bli fällt.

framför allt så kommer inte miljömupparna att få en massa grovskog i onödan kvar

Användarvisningsbild

Re: Skall jag fria eller fälla?

Svensson1  
#545310 Starka argument för att fälla.Inte bara barkborrar som vill åt grovskogen.......

   TS
Avatar Fallback

Re: Skall jag fria eller fälla?

Avslutat-02  
#545315 nä du, nu har vi markägare fått lite andrum, men de mörka krafterna som vill åt skogen börjar att mobilisera igen.

såg att det kom en dom ifrån tingsrätten i umeå över ett naturreservat. nu får staten betala. 18 miljoner.

äntligen börjar skogsstyrelse få inse att deras tok kostar pengar.

jag röjer bort allt som inte skall bli ved eller virke.
fäller asp, al, rönn, sälg och gör ved.
lämnar endast dessa intill åker mark där deras blommor är viktiga för bin och insekter.
är höbonde så för mig är dessa insekter viktiga där men inte i skogen. där är mitt spar kapital viktigare

Avatar Fallback

Re: Skall jag fria eller fälla?

isteskog  
#545380 Jag hade nog spart dom, gamla grova träd är mäktiga om de får stå!

Avatar Fallback

Re: Skall jag fria eller fälla?

Avslutat-02  
#545393 Ja man gör som man vill men hos mig skulle den ligga på välta.

Användarvisningsbild

Re: Skall jag fria eller fälla?

anersimyra  
#545480 Jag fällde i går två stendöda torra granar på runt 85-90 i brösthöjd. Virket i dessa var visserligen torrt med ändå motståndskraftigt. Senare på dagen fällde jag en riktig ” Kalle anka gran ” på runt 60 cm i brösthöjd, men trots det enormt täta grenverket var endast delar av splintveden levande och resten rötat.. :surp:

Avatar Fallback

Re: Skall jag fria eller fälla?

Avslutat-02  
#545486 Se där ja ytterligare bevis på att inte spara suggor ute i skogen..

Fällde en gran, som det tog en halv timme att bara kvista så den kom ner på backen.
Sedan krävdes det tre stockar innan den klarade av diameter kraven.

Användarvisningsbild

Re: Skall jag fria eller fälla?

Mellberg  
#545498 I alla fall några kan du ju låta stå, eftersom du gillar att visa upp dom.

Avatar Fallback

Re: Skall jag fria eller fälla?

Avslutat-02  
#545520 Ta ett kort på telefonen det ruttnar inte.... :grin:

Användarvisningsbild

Re: Skall jag fria eller fälla?

Traktorodds  
#545529 Tycker man ska tänka efter noga/länge innan man tar ned sådana träd, relativt snabbt gjort att ta ned, men lång tid om man ångrar sig. trädkramarna bör väll inte ta all skog för 4 träd i ett hörn? Men anser/håller med om att denna jakt på skyddsvärd skog är/blir TOTALT kontraproduktiv! Men kampen vinner vi om vi informerar dom "välinsatta" människorna som egentligen inte har någon koppling till skog eller landsbygd! Dom som lyssnat på miljörörelsen och utgår från att skogsägarna vill skogen illa! Nu blev det nära på off t. #:-s

Sedan vet jag inte i om vi skogsägare lurar oss själva ibland och räknar att vi förlorar så mycket pengar på att lämna t.ex. dom här 4 granarna? För samtidigt läser jag av många här på forumet att: nej det lönar sig inte med skogsbruket men jag t.ex. gallrar för det är kul och äger skog för jag har ett känslomässigt band m.m.

Avatar Fallback

Re: Skall jag fria eller fälla?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#545531 Försöker att städa bort sånt på min fastighet. Bättre att få bort dem medan man kan och vill köra motorsåg. Gamla granar är bara fula och känsliga för storm och baggar. Men gamla furor i den storleken kan jag gärna spara några.

Avatar Fallback

Re: Skall jag fria eller fälla?

sveakatten  
#545545 Ja, vad gör man, har samma problem fast med tall, virkesköparen tyckte dom skulle stå kvar "ser ut som sparbanks ekar" sa han, men hur länge ,och vem ser dom?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).