SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Andragallring i kubikfabrik med Malwa 560H & 560F (video)

11 inlägg 10644 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Andragallring i kubikfabrik med Malwa 560H & 560F (video)  ARTIKEL

Torbjörn Johnsen  
#544845 (This article is published in English at nordicwoodjournal.com and you can find it here.)

Så var det dags för den andra artikeln och videon om beståndsgående maskiner i andragallring. (Den förra handlade om Terri och finns i tråden Andragallring med beståndsgående - Terri 34C 8wd (video))

Magnus Wallin som äger Malwa och tillverkar maskinerna hävdar med bestämdhet att det går utmärkt att köra andragallring med Malwas beståndsgående maskiner. Jag bad honom att visa det i praktiken i en rejäl andragallring och han letade upp ett mäktigt bestånd för ändamålet.

Kubikfabrik
Beståndet och gallringen som jag filmade låg i Halland, nära gränsen till Småland. Det var ett ”saftigt” bestånd minst sagt! Gran på gammal åkermark. 40 år gammalt och redan med övre höjd runt 22 meter. Det ger en G36:a enligt tabellerna. När jag svingade relaskopet fick jag göra om flera gånger då det är svårt att lita på så höga siffror. Jag hamnade på en grundyta över 60 kvm! Det motsvarar säker mer än 500 m3sk/ha i en 40-årig granskog. Imponerande!

Spårlöst gallrat
Området hade gallrats minst en gång innan. Det såg man på gamla stubbar, kanske 8-10 år gamla. Däremot gick det inte att se några vägar mer än en gammal traktorväg som slingrade genom beståndet men den fanns nog där när det var åkermark också. Tidigare gallringar måste ha gjorts med en 4-hjuling eller annan liten maskin eller traktor. Möjligen vinschprocessor. Stamantalet var fortfarande högt. Uppskattningsvis ca 1500 st/ha men de var jämnt fördelade. Trots stamtätheten och höjden fanns inga självgallrade granar ännu och huvudstammarna hade rejäla dimensioner. Ett riktigt häftigt produktionsbestånd!

Nu gallrades det här beståndet med en försiktig låggallring. I området som skördaren körde när jag var där låg medelstammen på 0,14 m3fub och vi uppskattade att uttaget låg under 20% av den stående volymen. Trots det blev det mycket virke på backen, kanske 80 m3fub/ha. Klentimmer och massaved togs ut men det mesta virket stod kvar i beståndet. Beståndet såg ut att var jämt gallrat och väl sammanhållet efter gallringen med endast tre meter breda vägar. Det kommer att vara slutavverkningsklart om 15-20 år och då mycket virkesrikt.

Inga spökslag
Malwas gallringskoncept innebär (precis som Terris) att skotaren kör på samma vägar som skördaren. Skördaren kör alltså inga slingerstråk eller ”spökslag” mellan skotarvägarna och vägarna hamnar då med ca 12-14 meters cc-avstånd.

Skördaren är 195 cm bred med 500-däck och skotaren 215 cm bred med 600-däck. Vägbredden som huggs upp för maskinerna ligger runt tre meter och det motsvarar ganska väl förbandet (avståndet mellan träden) efter gallring. 1000 stammar/ha ger ett genomsnittligt förband om 3 meter och det var ungefär där beståndet landade efter gallring.

Den här metoden innebär att allt ris hamnar i vägarna och skördarföraren la avsiktligt många av topparna mot vägträdens rothalsar. Parallellt med vägen, till skydd mot skotarens hjul. Magnus vill inte kalla de här vägarna för stickvägar eftersom man egentligen inte behöver ta ner några extra träd för att komma fram. Det finns en tråd här på Skogsforum där den här frågan om hur man ska räkna stickvägsbredd diskuteras: Biologisk stickvägsbredd – bra definition?

Hur går det då att gallra i sådan här skog med Malwas skördare?
I en sådan här låggallring har skördaren inga problem med att hantera de uttagna träden. Kranen orkar lyfta och aggregatet, ett LogMax 928, har inga problem att varken fälla, kvista eller kapa. Skulle någon av de större huvudstammarna behöva tas ner så går det också. Aggregatet har en max fälldiameter på 42 cm. Det man kunde se är att skördarföraren ibland får ”trixa” lite för att få ner stammarna och det beror på att beståndet var väldigt stamtätt och att många av de klenare stammarna ändå var höga och stod tight mellan större träd. En större skördare har troligen lite lättare att dra ner träden då räckvidd och kranmoment är större men det såg egentligen inte ut att vara ett problem. Alla träd kom ju ner till slut…

Jag hade inte tillräckligt med sammanhängande filmklipp för att logga någon produktionstakt men jag hävdar att det liknar produktionstakten hos Terri-skördaren som finns beskriven i den här tråden. D v s 90 träd/timme. (Kran och aggregat är i stort sett de samma) så visst går det att köra andragallring med beståndsgående maskiner.

Kostnaden då?
Medelstammen låg i den här delen av beståndet på 0,14 m3fub vilket ger en hög volymroduktion per timme. I hela gallringsobjektet, som även omfattade ett område med lite klenare gallring, hamnade medelstammen på 0,091 m3fub i genomsnitt.

Jag fick uppgifter från entreprenören efter att objektet var färdiggallrat. De kör avverkningarna på timkostnad åt sin uppdragsgivare och när de slog ut timkostnaden på producerade kubikmetrar hamnade de på 235 kr/m3fub inkl. skotning. Utan att veta vad markägaren fått betalt uppskattar jag att virkesvärdet i det här fallet borde ligga runt 500 kr/m3fub i och med att det blev en hel del klentimmer och att massaveden är skapligt betald i den här delen av världen.

Dyrare skotning
Det som skiljer mest när man jämför beståndsgående maskiner med konventionella, stickvägsgående maskiner är skotningskostnaden. Malwan lastar 4,5 – 5 m3fub vilket är ungefär hälften av vad en mindre gallringsskotare typ Rottne F10 eller Gremo 1050F tar med sig ut. Även om Malwans timkostnad och bränsleförbrukning är något lägre så blir skotningen dyrare. Räkna med minst 20-40 kr/m3fub extra om skotningsavståndet inte är för långt. I klenare förstagallringar så verkar produktionsbalansen mellan Malwas skördare och skotare att matcha ganska väl. Om skördaren däremot skulle köra mycket andragallring så får nog skotaren svårt att hänga med i produktionstakten om det blir lite köravstånd. Men enligt entreprenörern så var det sällan de körde den här typen av objekt.

Koncept som ger uppdrag
Trots den högre kostnaden så verkar det finnas många skogsägare som är beredda att ta den för att få gallrat med mindre maskiner. Enligt Magnus Wallin på Malwa blir det allt fler virkesköpare i Götaland som håller sig med en Malwagrupp för gallringsuppdragen.

-De mindre maskinerna bidrar till att få mer uppdrag säger Magnus. När grannarna ser hur fint det blir så vill de också ha hjälp av den entreprenören. Men precis som i allt gallringsarbete så hänger mycket av resultatet på föraren.

Här finns en video från besöket


Och lite bilder

1547668957_p1050584.jpg


1547668909_p1050622.jpg


1547668909_p1050591.jpg


1547668909_p1050607.jpg


1547668909_p1050599.jpg


1547668909_p1050598.jpg


1547668909_p1050593.jpg



Senast redigerad av Torbjörn Johnsen tor 24 jan 2019, 23:47, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Andragallring i kubikfabrik med Malwa 560H & 560F (video

Torbjörn Johnsen  
#544892 Fler som har besökt kubikfabriken och Malwa :-bd

https://www.skogsaktuellt.se/artikel/59 ... kiner.html

   TS
Användarvisningsbild

Re: Andragallring i kubikfabrik med Malwa 560H & 560F (video

sundelius  
#544995 Imponerande, både maskinerna och Torbjörns reportage :-bd

Användarvisningsbild

Re: Andragallring i kubikfabrik med Malwa 560H & 560F (video

Torbjörn Johnsen  
#545044 Förstår att du gillar maskinerna @sundelius! Snart dags att byta upp sig en modell? :-bd

   TS
Användarvisningsbild

Re: Andragallring i kubikfabrik med Malwa 560H & 560F (video

sundelius  
#545095 Nej det är inte aktuellt just nu men titta är ju gratis :smile:
För övrigt har jag idag haft en helt underbar dag i skogen med sol och minusgrader, bättre blir det inte
Jag är en lycklig man :-bd

Användarvisningsbild

Re: Andragallring i kubikfabrik med Malwa 560H & 560F (video

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#545141 Fasen sudden jag kan inte låta bli och läsa allt du skriver med din dialekt.

Användarvisningsbild

Re: Andragallring i kubikfabrik med Malwa 560H & 560F (video

sundelius  
#545144 Dialekt ^#(^
Pratar ju rikssvenska ju :grin:

Användarvisningsbild

Re: Andragallring i kubikfabrik med Malwa 560H & 560F (video

mb-man  
#545154 Jag tycker ni glömmer en frågeställning som främst berör erntreprenören. Man vill väl ha en skördare som är dimensionerad för arbetsuppgiften och Malwan är klart underdimensionerad för denna typ av gallring. Blir nog mycket reperationer om man ska köra andragallring. 👍

Användarvisningsbild

Re: Andragallring i kubikfabrik med Malwa 560H & 560F (video

skogsjan695xl  
#545161 Mätning med små aggregat i för "grov" skog är ju helt värdelöst oxå. Om det är kallt så drar matarhjulen bättre och kvistar bättre. Men kör ett 928 agg i sista gallring på sommaren så kan jag ge mig f..n på att det slirar mycket, sämre mätning dåligt kvistat. Så garanterat så kommer markägaren få ett sämre virkesvärde med en sån maskin än en större. Frågan om man kan gallra i sista gallring med liten maskin är lite fel tycker jag. Klart det går. Man kan bygga en skogsväg utan grävmaskin om man vill. Frågan är mer korrekt om man ställer den, Är det värt de???

Avatar Fallback

Re: Andragallring i kubikfabrik med Malwa 560H & 560F (video

Cat554  
#545199
skogsjan695xl skrev:Mätning med små aggregat i för "grov" skog är ju helt värdelöst oxå. Om det är kallt så drar matarhjulen bättre och kvistar bättre. Men kör ett 928 agg i sista gallring på sommaren så kan jag ge mig f..n på att det slirar mycket, sämre mätning dåligt kvistat. Så garanterat så kommer markägaren få ett sämre virkesvärde med en sån maskin än en större. Frågan om man kan gallra i sista gallring med liten maskin är lite fel tycker jag. Klart det går. Man kan bygga en skogsväg utan grävmaskin om man vill. Frågan är mer korrekt om man ställer den, Är det värt de???

Største verdien ved en gallring er uansett det som står igjen efteråt, så mitt svar er:"Absolut".
OH

Användarvisningsbild

Re: Andragallring i kubikfabrik med Malwa 560H & 560F (video

Torbjörn Johnsen  
#545207
sundelius skrev:Dialekt ^#(^
Pratar ju rikssvenska ju :grin:


Samma här :mrgreen:

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).