Motorsåg och handhållet

Husqvarna 357 xpg som läcker olja

29 inlägg 5261 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Husqvarna 357 xpg som läcker olja

kennethkk  
#545001 Jag hämtade in min 357 xpg i går kväll då så jag att det var mycket olja under den. Så nu funderar jag om det är olje pumpen som har gett sig eller någon packning. Så är det någon som har någon bra förslag hur jag ska göra för att slippa olje läckan. Den har inte använd på ett tag.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 357 xpg som läcker olja

Lindveden  
#545004
kennethkk skrev:Jag hämtade in min 357 xpg i går kväll då så jag att det var mycket olja under den. Så nu funderar jag om det är olje pumpen som har gett sig eller någon packning. Så är det någon som har någon bra förslag hur jag ska göra för att slippa olje läckan. Den har inte använd på ett tag.
Kolla så inte gummi packningen i oljelocket ligger o läcker ut olja därifrån

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 357 xpg som läcker olja

Avslutat-02  
#545005 två saker att kolla:

1. kolla oljeavluftningen som sitter placerad emellan svärdsbultarna.
denna borrar man ur med en liten borr sedan byter man till en ny.

2. skruva av koppling och kopplingstrumma ta bort kåpan och rengör under denna, stryk sedan på packningsklister runt om. sätt tillbaka alltihopa

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 357 xpg som läcker olja

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#545051 Ibland är det oljeledningen som ändrar form och då inte tätar runt pumpen som då läcker. Täta kåpan hjälper bara kortsiktigt.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 357 xpg som läcker olja

kennethkk  
#545053 Tittade på en sprängskiss. Så jag får ta och beställa olje ledningen. Jag tror att den har torkat. Så det är dags att byta den.

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 357 xpg som läcker olja

Avslutat-02  
#545074 Ja sånt händer. Ja har fått packat om många kåpor för att få det tätt. Även fast oljeledningen är bytt.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 357 xpg som läcker olja

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#545125 Var kommer oljanifrån om ledning är tät? Hur menar du med packa om kåpor? Limma så det blir fullt innanför? hur tätar du då wunt oljedrev?

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 357 xpg som läcker olja

Avslutat-02  
#545133 Runt kåpan är det ett spår som är limmat ifrån fabriken. Detta skall efter en demontering tättas igen med packningsklister eller lim.
Jag har alltid följt Hva:s utbildning och service regler. Runt lagret är det en tunn film med lim. Det händer att vissa chassien inte är hundra rätta från fabrik. Pga att plastdefekter

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 357 xpg som läcker olja

Avslutat-02  
#545135 Har jobbat länge med serviceteknikerna på Husqvarna AB. Det finns många sätt att lösa problem på. Mina sätt är inte de enda och det har jag inte menat heller, men det är så alla kurser som man måste klara för att få vara Husqvarna handlare.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 357 xpg som läcker olja

Avslutat-02  
#545138 Ett vanligt problem var förut att vegolja som blev stående länge satte igen ventilen till avslutningen till oljetanken. Då tryckte vissa sågar ur sig oljan trots att ledningen var hel. Vanligt vis emellan ingång på svärdet och utgången på ledning. Sedan efter årgång 2005 så blev det bättre när de byte ventil.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 357 xpg som läcker olja

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#545167
vinterrojarn skrev:Runt kåpan är det ett spår som är limmat ifrån fabriken. Detta skall efter en demontering tättas igen med packningsklister eller lim.
Jag har alltid följt Hva:s utbildning och service regler. Runt lagret är det en tunn film med lim. Det händer att vissa chassien inte är hundra rätta från fabrik. Pga att plastdefekter

Nu hänger jag inte med. Vilka plastdefekter menar du?
Är det tätt med oljeledning mot tank och pump, förutsatt att dammkåpan är hel o rak så blir det tätt. Att limma dammkåpan är för att hindra particklar o tryckas in vilket de kan göra om det inte är tätt likaså med oljepumpsdrevet är trasigt så det inte täcker riktigt.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 357 xpg som läcker olja

Avslutat-02  
#545177 En del sågar som lämnar fabriken, eller rättare skrivet lämnade var inte helt hundra tätta. Plastchassiet hade någon liten defekt som kunde göra att olja sipprade igenom.
Detta har jag sett själv på helt nya sågar och hört från HVA själva. Limma om är det svar som de har gett.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 357 xpg som läcker olja

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#545185
Mange skrev:Ibland är det oljeledningen som ändrar form och då inte tätar runt pumpen som då läcker. Täta kåpan hjälper bara kortsiktigt.


När jag bytte oljeledning på min 346:a så fick jag se att gjutningen av pumpen ej var perfekt, precis som att formparterna var lite förskjutna just där ledningen monterades.
Möjligen så hade det räckt att bara snygga till pumpen med fil, men jag bytte ledning också eftersom jag ändå hade köpt en.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 357 xpg som läcker olja

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#545197
D Brown skrev:
Mange skrev:Ibland är det oljeledningen som ändrar form och då inte tätar runt pumpen som då läcker. Täta kåpan hjälper bara kortsiktigt.


När jag bytte oljeledning på min 346:a så fick jag se att gjutningen av pumpen ej var perfekt, precis som att formparterna var lite förskjutna just där ledningen monterades.
Möjligen så hade det räckt att bara snygga till pumpen med fil, men jag bytte ledning också eftersom jag ändå hade köpt en.

Har haft exakt samma problem på 346:an. Lite filande på pumpen och ny slang gjorde susen :grin:

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 357 xpg som läcker olja

Avslutat-02  
#545201 Det var ett riktigt bra beslut, det går att ändra och fila lite men det är inte ofta det blir bra. Bättre sätta dit nya delar och börja om.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).