Skotare

skogsjan 1088xl

26 inlägg 12367 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

skogsjan 1088xl

cummins  
#26409 Hej är de nån här som har nån erfarenhet av 1088xl-91 med iveco motorn, finns de nån som kör med såna fortfarande,driftsäker maskin?? Tacksam för alla åsikter och erfarenheter!



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild
Lukas_Lundstrom  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26448 Halloj! ha kört en Skogsjan 1088xl från 97 satt en iveco lilla iveco 6:an i den.. en mycke eenkel och robust maskin me stark ram och rätt starka boggin... satt stora navreduktionerna på den och stora boggilådorna... drivningen va de titt som tätt småbekymmer me kommer ja ihåg... lite pump å motorbyten och en genomgång av åkdatorn så va de fart på den igen... vi hade byggt om arbetshydrauliken me ohlsberg PV90 bord och Ohlsbergs egna spakar... otroligt fint va kranen gick på den efter den ombyggnaden... större hydralpump satt vi åxå och fick plocka ut lite till ur motorn att den skulle orka ordentligt... när den for från åland hade den gått 19000 timmar drygt och motorn va inte öppnad ännu då... Ja ljuger nog inte om ja säger att den gick no för de mesta gick me FULLA lass hade skarvat stakarna ca 40 cm... men måst säga att de e en stark maskin helt enkelt...

Användarvisningsbild
Skog  
#26481 De 1088XL som gick "hemmikring" Hedesunda-Ö-färnebo gick faktiskt riktigt bra lär jag säga,stark maskin som lastade mycket.
Hade en 1088XL i Tyskland när jag var där 6 veckor som vi körde stenhårt med men de gick då inte å knäcka den fast vi körde dygnet runt. Ett stödlager mins jag jag var med å bytte.
Men 1088LT ska du passa dig för för där håller drivlinan dåligt, har erfarenhet själv...

Avatar Fallback
cummins  
#26488 ok, LT är det den lilla modellen med fyra i? Hur mycket är de som skiljer xl och xxl

   TS
Användarvisningsbild
Lukas_Lundstrom  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26489 de som skiljer dom åt är motorn.. lilla sexan på xl ca: 150 hk och stora på xxl samma som skördarna 215 hk

Avatar Fallback
cummins  
#26490
Lukas_Lundstrom skrev:Halloj! ha kört en Skogsjan 1088xl från 97 satt en iveco lilla iveco 6:an i den.. en mycke eenkel och robust maskin me stark ram och rätt starka boggin... satt stora navreduktionerna på den och stora boggilådorna... drivningen va de titt som tätt småbekymmer me kommer ja ihåg... lite pump å motorbyten och en genomgång av åkdatorn så va de fart på den igen... vi hade byggt om arbetshydrauliken me ohlsberg PV90 bord och Ohlsbergs egna spakar... otroligt fint va kranen gick på den efter den ombyggnaden... större hydralpump satt vi åxå och fick plocka ut lite till ur motorn att den skulle orka ordentligt... när den for från åland hade den gått 19000 timmar drygt och motorn va inte öppnad ännu då... Ja ljuger nog inte om ja säger att den gick no för de mesta gick me FULLA lass hade skarvat stakarna ca 40 cm... men måst säga att de e en stark maskin helt enkelt...
Hur stor pump satt de orginal 100c?

   TS
Användarvisningsbild
Lukas_Lundstrom  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26493 satt Linde pumpar på maskinerna har ja för mig. en 100cc jo och en 105cc åkpump satt i en 160cc tror ja att de va och en 110cc åkpump...

Avatar Fallback
cummins  
#26494 Tack så mycket kul med lite info, Den 1088an ja har bekantat mig me har mindre navreduktioner fram vart det lika stora runt om senare?

   TS
Användarvisningsbild
Lukas_Lundstrom  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26496 de som satt på den som ja körde hade stora lika stora runt om utan skruvbart lock... en maskin som en kollega hade så hade en bultat lock på sina men en gammal skördare som ja så kanske från början av 90 eller slutet av 80 talet hade mycke mindre reduktioner...

Avatar Fallback
Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27687 Har en LT som funkar bra men den är lite svag och mycket törstig.
Den har gått 12000 och motorn går hur fint som helst. Kanske hydrostaten börjar bli trött eller kanske är det en inställningssak?

Avatar Fallback

Re: skogsjan 1088xl

draccatryck  
#54499 Mer info om 1088XL. Är lite inne på att köpa mig en sådan.. en svårt att få info.. Letar även bilder =)

Avatar Fallback

Re: skogsjan 1088xl

Rickard Eklund  
#54523 Vi hade en så tidigare som vi körde i ungefär 11000 timmar så det är bara att ställa frågor för fulla muggar så ska jag försöka hjälpa så gott det går.

Avatar Fallback

Re: skogsjan 1088xl

draccatryck  
#54525 Har du bilder kvar ? Undrar hur pass dålig/bra kvaliten är egentligen på dem.. Men har hört både och om skogsjan... Men just 1088 modellen hur är den ?

Avatar Fallback

Re: skogsjan 1088xl

Rickard Eklund  
#54526 Hmm ska rota i lite gamla datorer och se om jag har nå bilder kvar.
Personligen tycker jag maskinen är en riktig slitvarg som klarar det mesta för en billig driftskostnad.
Det enda större arbetet vi gjorde på våran var att vi bytte midje och boggielagringen bak vid 12000 timmar plus en svetsning på kranen men annars var det aldrig några större haverier som orsakade flera dagars skruvande.
Hittar du på nåt mer specifikt du vill ha reda på är det bara att fråga.

Användarvisningsbild

Re: skogsjan 1088xl

skogsjan695xl  
#54581 körde en skogsjan 1088xlc visserligen men typ samma, säger då det, en riktig slitvarg att gå.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar