Motorsåg och handhållet

Husqvarna X-cut SP 33G VS Oregon SpeedCut 95TXL

25 inlägg 17392 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut SP 33G VS Oregon SpeedCut 95TXL

Samy  
#544587
anersimyra skrev:
Samy skrev:så vilken kedja är bäst? tänkte köpa nytt svärd och kedjor till ms261.

Jag köpte nyligen en 261 som jag i går utrustade med Tsumura 15” och Oregon 22 BPX som visade sig vara en mycket bra kedja, den var hyggligt vass redan ur kartongen och har en profil som gör den lätt att fila.. :ymparty:


Trevligt, jag har redan 15” tänkte köpa 13”

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut SP 33G VS Oregon SpeedCut 95TXL

anersimyra  
#544591 Ok, men den stihlkedja som levererades med sågen var ingen höjdare.. 👎

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut SP 33G VS Oregon SpeedCut 95TXL

Samy  
#544605 blev det mycket bättre med tsumura?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut SP 33G VS Oregon SpeedCut 95TXL

anersimyra  
#544614 Tsumura är ett högkvalitativt homogent svärd som är betydligt hållbarare än de billiga laminatsvärd som oftast levereras med sågarna, att jag valde till en Oregonkedja beror enbart på att jag nära nog aldrig kört med annat än just Oregon.. :-bd

Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-cut SP 33G VS Oregon SpeedCut 95TXL

jl  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#544674 Vilken av kedjorna som är bäst skulle jag vilja säga beror på vad du skall ha dom till.
X-cut håller skärpan längre och avverkar väldigt bra men är väldigt aggressiv vid kvistning .
Speed cut håller inte skärpan lika länge , kapar nästan lika bra men är inte fult så aggressiv vid kvistning.

Så skal du fälla och kvista träd med grövre kvistar och kanske slipar hemma i slipmaskin hade jag valt x-cut:en.
Speed cut:en fungerar bra att fälla och kvista grovt , håller inte skärpan lika länge men fungerar även hyfsat att kvista mindre granar med.

Men ska du mest arbeta i gallringsskog hade jag inte valt någon av dom kedjorna , själv använder jag samma kedja som andersimyra oregon bpx fungerar att få riktigt vass till att kapa med också.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-cut SP 33G VS Oregon SpeedCut 95TXL

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#544685 Anngåande agresivitet og kven som held lengst på skarpheita så har det nå ein god del og sei korleis ein filer vil eg sei. For mykje haukenebb i kombinasjon med lave ryttara er dårlig medisin.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut SP 33G VS Oregon SpeedCut 95TXL

JensSkoog  
#544689
jl skrev:Vilken av kedjorna som är bäst skulle jag vilja säga beror på vad du skall ha dom till.

Håller med till hundre, @jl :-bd

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut SP 33G VS Oregon SpeedCut 95TXL

anersimyra  
#544690
can skrev:Anngåande agresivitet og kven som held lengst på skarpheita så har det nå ein god del og sei korleis ein filer vil eg sei. For mykje haukenebb i kombinasjon med lave ryttara er dårlig medisin.

Svenskestålet biter, Can.. :d

Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-cut SP 33G VS Oregon SpeedCut 95TXL

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#544767 Enig med deg der!

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut SP 33G VS Oregon SpeedCut 95TXL

OSmi  
#599934 Hur var det med filmall till 95TXL? Har googlat lite och verkar som kombimallen till X-cut (orange rullar, 30°/60°/10°?) inte riktigt har samma vinklar som TXL 35°/55°/10°. Tankar?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).