Skogsvagn (Huggarvagnar)

Dragkraft för Robsondrift

160 inlägg 42361 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Dragkraft för Robsondrift

ss0803  
#544618 Denna tråd startade som en diskussion om dragkraften för Farma 14T, den informationen ligger kvar längst ner i detta inlägg.

Men då tråden utvecklades att handla mer generellt om dragkraft för robsondrivna vagnar lyfter jag även in lite information från sida två i denna tråd.

En parallell tråd finns också som handlar om navdriva vagnar: skogsforum.se

Hastighet och dragkraft för de vagnar som kommit upp till diskussion i denna tråd:

1560153644_rob_08.png


Samtliga siffror i tabellen ovan bygger nu på samma tryck (175 bar) och flöde (100 l/min) till driften. Dragkraften styrs linjärt av trycket och hastiheten styrs linjärt av flödet, så vill ni ha data för andra tryck och/eller flöden går det enkelt att skala resultaten

*) Motorn Hypro använder är godkänd för max 120 bar kontinuerlig drift, med 120 bar är dragkraften istället ca 2 ton

Inlägget kring Farma 14T specifikt:

Jag utgår nu från 100 l/min då det är vad en sektion på EX38 max kan hantera.

r - 0.14 m (radie Robson-rulle)
R - 0.5 m (radie 500/55-17)
Q - 100 l/min (pumpflöde)
Vg - 127 cc (pumpstorlek)
dp - 175 bar (tryckdiff över motorn)
N_vol - 95% (volymetrisk verkningsgrad)
N_hm - 80% (hydraul-mekanisk verkningsgrad)

Teoretisk dragkraft:
Rullen ger upphov till en kraft på varje hjul, samma i storlek, som jag kallar F
Momentet på rullen balanseras då av de två krafterna multiplicerat med radien på rullen enligt M = 2 x F x r
Momentet för en hydraulmotor kan tecknas som Mh = (dp x Vg x N_hm) / (20 x pi) -> 283 Nm
Utväxling 6.2 ger att momentet på rullen är 1755 Nm
Nu kan kraften per däck beräknas som F = Mh / (2 x r) -> 6.27 kN
Total teoretisk dragkraft på 4 hjul blir då 2.6 ton.

Hastighet:
Varvtal på hydraulmotorn kan tecknas som n = (Q x N_vol x 1000) / Vg, jag använder nu 50 l/min (flödet delat till höger och vänster motor), ger då 374 varv/min
Utväxling 6.2 ger att rullen roterar 60 varv/min
Radieskillnaden på däck och rulle ger upphov till ytterligare en utväxling på 3.57 (R/r), däcken roterar därmed med 16.9 varv/min
Hastigheten V beräknas nu som V = n_dack x 2 x pi x R -> 53 m/min vilket är 3.2 km/h

Räknar vi istället på ett totalt pumpflöde på 50 l/min halveras farten till 1.6 km/h medans dragkraften är densamma (styrs av systemtrycket).

Intressant med den höga teoretiska dragkraften, inte sett så hög angiven dragkraft för rulldrift tidigare. Verkar vara ett aktivt val av Farma att primiera kraft på bekostnad av fart då de har utväxling på relativt små hydraulmotorer.

Känns siffrorna rimliga? Kommentera om ni ser fel i mina beräkningar så uppdaterar jag.


Senast redigerad av ss0803 mån 10 jun 2019, 09:01, redigerad totalt 3 gånger.

   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

JohannesG  
#544635 Det enda jag är tveksam till är hur eller varför du räknar med däckens storlek. Dessa har inget med varken hastighet eller kraft att göra då rullens utsida driver på däckets utsida som även driver mot backen, alltså sker här ingen utväxling som påverkar resultatet. Klart att hjulen roterar långsammare, men de har i gengäld större omkrets. Hastigheten blir samma som om man skulle sätta rullen rakt i backen.

Ganska säker på att jag någonstans läst att även Moheda har närmare 3ton dragkraft. Men de flesta ligger runt 2ton eller strax under. 2ton eller mer är att rekommendera. Bra val av Farma. Har själv funderat ibland på om det vore möjligt att montera en planteväxel på min för att få mer kraft än 2ton. Men då måste jag höja flödet, och grövre slangar, och större ventiler för att allt ska stämma...

Användarvisningsbild

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

ss0803  
#544653 Jag är med på att periferihastigheten är samma på rullen som på däcket som vid marken.

Men jag räknar varvtalsskillnad mellan motor, rulle och däck. När jag känner däckets varvtal, översätter jag det till hastighet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

ss0803  
#544676 Jag kikade på min beräkning igen och insåg nu hur du menar JohannesG.

Mina svar är korrekta, men i hastighetsberäkningen har jag med däcksradien (R) både i nämnaren och täljaren och de tar alltså ut varandra.

Jag kunde lika gärna beräknat hastigheten på rullen utan att gå till varvtal på däcket, svaret blir detsamma.

Rullen roterar enligt mitt inlägg ovan med 60 varv/min
Hastigheten V kan då beräknas direkt mha r (rullens radie) som V = n_rulle x 2 x pi x r -> 53 m/min vilket är 3.2 km/h

   TS
Användarvisningsbild

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

Pete  
#544681 Nu är inte denna typ av uträkningar min grej men siffrorna känns väl rimliga när man läser dom.
Kommer ju dock några praktiska hinder,
Han jag pratade med sa att där satt en maxslid till driften och den skulle då vara på 60 l/m sen kommer 1/2 tums slangarna som han sa att dom räknar ska klara 60l/m.
Så då stämmer nog din uträkning där du räknade på 50l/m väldigt bra för jag fick upp min vagn i ca 1,4-1,5km/t på 1000pto

Avatar Fallback

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

Ådii  
#544683 Verkar nog stämma för kör på runt 50l/min på min och den går runt 1,3-1,5 beroende på terräng.

Avatar Fallback

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

olli  
#544691 Fråga. Tar robsonmotorerna skada av att temporärt tvingas gå saktare än det teoretiska flödet skulle medge, genom att köra traktorn på lägre växel än den optimala för robsondriften.

Användarvisningsbild

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

JohannesG  
#544697 Precis blev ett steg extra som inte gav något.

Motorerna bör inte ta skada av att gå sakta så länge tryckbegränsningen är rätt ställd så att motorerna tål trycket som blir. Dock är det ganska onödigt att köra långsammare än drivningen klarar. Är det så att driften orkar slira så tappar vagnen antingen fästet eller förstör underlaget, tanken med driften är ju att denna skal minimera all slirning för bättre framkomlighet och mindre påverkan på marken. Bara hastigheten stämmer är det bra att använda den i förebyggande syfte INNAN det börjar slira.
Orkar driften inte slira bidrar det väl mest till ökad värme och högre belastning på traktorn och i gengäld högre bränsleförbrukning. Men som sagt, bara allt är rätt inställt tror jag inte att något tar skada av det. Har du en vagn som går för fort?

Användarvisningsbild

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

ss0803  
#544698
stegmaster skrev:Min Kesla gör 3-4km/t vid 540rpm på pto, och denna bare aningen större pump en Farma orginal (ca 10l/min mer om jag minns rett).
Kesla har "bara" 405cc motorar

Har du diameter mått på Robson-rullen på din 102HD?

Vore intressant för då kan vi jämföra fartområde och dragkraft för Farma resp. Kesla givet samma flöde och tryck.

   TS
Avatar Fallback

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

olli  
#544702
JohannesG skrev:Precis blev ett steg extra som inte gav något.

Motorerna bör inte ta skada av att gå sakta så länge tryckbegränsningen är rätt ställd så att motorerna tål trycket som blir. Dock är det ganska onödigt att köra långsammare än drivningen klarar. Är det så att driften orkar slira så tappar vagnen antingen fästet eller förstör underlaget, tanken med driften är ju att denna skal minimera all slirning för bättre framkomlighet och mindre påverkan på marken. Bara hastigheten stämmer är det bra att använda den i förebyggande syfte INNAN det börjar slira.
Orkar driften inte slira bidrar det väl mest till ökad värme och högre belastning på traktorn och i gengäld högre bränsleförbrukning. Men som sagt, bara allt är rätt inställt tror jag inte att något tar skada av det. Har du en vagn som går för fort?
Vid några tillfällen med full last och kraftigt motlut orkar inte traktorn med, utan att växla ned. Då uppkommer ju problemet med olika teoretisk fart på vagn vs traktor.

Användarvisningsbild

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

JohannesG  
#544711
olli skrev:
JohannesG skrev:Precis blev ett steg extra som inte gav något.

Motorerna bör inte ta skada av att gå sakta så länge tryckbegränsningen är rätt ställd så att motorerna tål trycket som blir. Dock är det ganska onödigt att köra långsammare än drivningen klarar. Är det så att driften orkar slira så tappar vagnen antingen fästet eller förstör underlaget, tanken med driften är ju att denna skal minimera all slirning för bättre framkomlighet och mindre påverkan på marken. Bara hastigheten stämmer är det bra att använda den i förebyggande syfte INNAN det börjar slira.
Orkar driften inte slira bidrar det väl mest till ökad värme och högre belastning på traktorn och i gengäld högre bränsleförbrukning. Men som sagt, bara allt är rätt inställt tror jag inte att något tar skada av det. Har du en vagn som går för fort?
Vid några tillfällen med full last och kraftigt motlut orkar inte traktorn med, utan att växla ned. Då uppkommer ju problemet med olika teoretisk fart på vagn vs traktor.

Då är det inte mycket mer att göra än att växla ner och fortsätta köra. Vilken hastighet pratar vi om här?

Avatar Fallback

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

olli  
#544715
JohannesG skrev:
olli skrev:
JohannesG skrev:Precis blev ett steg extra som inte gav något.

Motorerna bör inte ta skada av att gå sakta så länge tryckbegränsningen är rätt ställd så att motorerna tål trycket som blir. Dock är det ganska onödigt att köra långsammare än drivningen klarar. Är det så att driften orkar slira så tappar vagnen antingen fästet eller förstör underlaget, tanken med driften är ju att denna skal minimera all slirning för bättre framkomlighet och mindre påverkan på marken. Bara hastigheten stämmer är det bra att använda den i förebyggande syfte INNAN det börjar slira.
Orkar driften inte slira bidrar det väl mest till ökad värme och högre belastning på traktorn och i gengäld högre bränsleförbrukning. Men som sagt, bara allt är rätt inställt tror jag inte att något tar skada av det. Har du en vagn som går för fort?
Vid några tillfällen med full last och kraftigt motlut orkar inte traktorn med, utan att växla ned. Då uppkommer ju problemet med olika teoretisk fart på vagn vs traktor.

Då är det inte mycket mer att göra än att växla ner och fortsätta köra. Vilken hastighet pratar vi om här?
Svårt att säga exakt, men ca 1 km/h.
Vad jag funderar över är om tryckstegringen kan skada motorerna. Bör ju inte uppstå några problem om tryckbegränsningen fungerar som den ska. Kan tillägga att min vagn är Patruuna 10 ton, med tror jag, 315 cc motorer.

Användarvisningsbild

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

JohannesG  
#544717 Växlar du ner så det går i 1kmh eller orkar traktorn inte när det går i 1kmh? Vad för traktor och vilket varvtal? Eget hydraulsystem? Det bör vara justerat så att överströmmaren öppnar innan motorerna tar skada, precis som när kranen inte orkar lyfta.

Avatar Fallback

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

olli  
#544721
JohannesG skrev:Växlar du ner så det går i 1kmh eller orkar traktorn inte när det går i 1kmh? Vad för traktor och vilket varvtal? Eget hydraulsystem? Det bör vara justerat så att överströmmaren öppnar innan motorerna tar skada, precis som när kranen inte orkar lyfta.
Jag återkommer när jag har nödvändig data.
Jag och dokumentationen är för närvarande inte på samma ställe.

Avatar Fallback

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

olli  
#544756
JohannesG skrev:Växlar du ner så det går i 1kmh eller orkar traktorn inte när det går i 1kmh? Vad för traktor och vilket varvtal? Eget hydraulsystem? Det bör vara justerat så att överströmmaren öppnar innan motorerna tar skada, precis som när kranen inte orkar lyfta.
Följande data gäller.
Patruuna 10 ton eget hydraulsystem, pto pump 38 cc vxl låda 1:3.8 "Weimer "
Danfoss motorer 315 cc
Drivrulle diameter 230 mm,
Traktor Valtra A 72, körs normalt på 1400 r/min när vagnens drift är inkopplad, och pumpen ger då teoretiskt 58 minutliter.
Traktorns fart med växel M 2 blir då 3.2 km/Tim, och med vxl M 1 2.1 km/ tim.
Frågan gäller om drivningen blir överbelastad på vagnen, när jag kör på M 1 under tunga förhållanden, när farten på vagnen tycks harmoniera bättre med vxl M 2.
Hoppas att jag inte glömt något.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).