Men då tråden utvecklades att handla mer generellt om dragkraft för robsondrivna vagnar lyfter jag även in lite information från sida två i denna tråd.
En parallell tråd finns också som handlar om navdriva vagnar: skogsforum.se
Hastighet och dragkraft för de vagnar som kommit upp till diskussion i denna tråd:
Samtliga siffror i tabellen ovan bygger nu på samma tryck (175 bar) och flöde (100 l/min) till driften. Dragkraften styrs linjärt av trycket och hastiheten styrs linjärt av flödet, så vill ni ha data för andra tryck och/eller flöden går det enkelt att skala resultaten
*) Motorn Hypro använder är godkänd för max 120 bar kontinuerlig drift, med 120 bar är dragkraften istället ca 2 ton
Inlägget kring Farma 14T specifikt:
Jag utgår nu från 100 l/min då det är vad en sektion på EX38 max kan hantera.
r - 0.14 m (radie Robson-rulle)
R - 0.5 m (radie 500/55-17)
Q - 100 l/min (pumpflöde)
Vg - 127 cc (pumpstorlek)
dp - 175 bar (tryckdiff över motorn)
N_vol - 95% (volymetrisk verkningsgrad)
N_hm - 80% (hydraul-mekanisk verkningsgrad)
Teoretisk dragkraft:
Rullen ger upphov till en kraft på varje hjul, samma i storlek, som jag kallar F
Momentet på rullen balanseras då av de två krafterna multiplicerat med radien på rullen enligt M = 2 x F x r
Momentet för en hydraulmotor kan tecknas som Mh = (dp x Vg x N_hm) / (20 x pi) -> 283 Nm
Utväxling 6.2 ger att momentet på rullen är 1755 Nm
Nu kan kraften per däck beräknas som F = Mh / (2 x r) -> 6.27 kN
Total teoretisk dragkraft på 4 hjul blir då 2.6 ton.
Hastighet:
Varvtal på hydraulmotorn kan tecknas som n = (Q x N_vol x 1000) / Vg, jag använder nu 50 l/min (flödet delat till höger och vänster motor), ger då 374 varv/min
Utväxling 6.2 ger att rullen roterar 60 varv/min
Radieskillnaden på däck och rulle ger upphov till ytterligare en utväxling på 3.57 (R/r), däcken roterar därmed med 16.9 varv/min
Hastigheten V beräknas nu som V = n_dack x 2 x pi x R -> 53 m/min vilket är 3.2 km/h
Räknar vi istället på ett totalt pumpflöde på 50 l/min halveras farten till 1.6 km/h medans dragkraften är densamma (styrs av systemtrycket).
Intressant med den höga teoretiska dragkraften, inte sett så hög angiven dragkraft för rulldrift tidigare. Verkar vara ett aktivt val av Farma att primiera kraft på bekostnad av fart då de har utväxling på relativt små hydraulmotorer.
Känns siffrorna rimliga? Kommentera om ni ser fel i mina beräkningar så uppdaterar jag.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto