Öppna kategorin

Datering av svartek

21 inlägg 9110 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Datering av svartek

Johannes E  
#544525 Hej alla svarteksägare!
Ser att det finns en del som äger eller handlar med svartek här. Själv så arbetar jag med klimatdata från årsringar (dendrokronologi) och konstruerar bl.a. tidsserier med svartek hittade i torvmossar. I dagsläget så har jag tidsserier som startar på 500-talet och går tillbaka till 6132 f.Kr., men det finns flera luckor i tidsserierna jag vill täppa igen. Jag söker därför svarteksprover att analysera och datera. Så om ni har svartek och vill få den daterad (kan ju öka värdet på den vid en försäljning), kontakta gärna mig. För att kunna datera en ekstam/stubbe behövs ett prov med många årsringar, gärna sågskivor som är 2-3 cm tjock. Ju fler prover från olika träd och ju fler årsringar jag kan analysera, desto större chans att jag lyckas med dateringen. De referenskronologier jag har kommer främst från Sydsvensk och Dansk svartek, vilket gör att jag har bäst möjligheter att datera, samt är mest intresserad av material från denna region.



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Datering av svartek

anersimyra  
#544589 Jag ska kolla om jag har någon lämplig bit liggande.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Datering av svartek

Johannes E  
#544641 Kul! Ju fler årsringarna desto större chans att det går att datera.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Datering av svartek

anersimyra  
#544658 Jag kan ju alltid försöka såga bort en bit av den enorma kölstocken till sommaren.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Datering av svartek

anersimyra  
Användarvisningsbild

Re: Datering av svartek

anersimyra  
#544661 😤 😤 va tusan

Användarvisningsbild

Re: Datering av svartek

anersimyra  
Användarvisningsbild

Re: Datering av svartek

Johannes E  
#544706 Är det svartek från ett skeppsvrak? I så fall får det bli ett jobb för min kollega om du vill ha det daterat. Du kan få kontaktuppgifter till honom ifall du vill datera vraket/provet. Men provtagning får inte ske utan länsstyrelsens godkännande om vraket är över 100 år, vilket det nog är ifall det är svartek.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Datering av svartek

anersimyra  
#544744 Det är som sagt ett fartyg som sjönk i mitten av 1700 talet. Men de bitar jag tänker på är lagligen bärgade innan den tidigare fornlämningslagen trädde i kraft någon gång på sent sextio eller tidigt sjuttiotal.. 👍

Användarvisningsbild

Re: Datering av svartek

Johannes E  
#544832 Låter bra! Men det är naturfynd av gammal ek från torvmossar jag är ute efter, så om du vill ha skeppet daterat rekommenderar jag dendrolabbet vid Lunds universitet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Datering av svartek

FredrikB  
#547897 Har skickat PM

Användarvisningsbild

Re: Datering av svartek

Johannes E  
#547909 Hej! Jag kan inte hitta detta PM, var finns det?

   TS
Avatar Fallback

Re: Datering av svartek

FredrikB  
#547911 Trycker du på ditt anv. namn i övre höger hörn får du fram en info ruta.
Överst i denna ruta finns en "knapp / länk" där det står "Nya PM: (antal)"

Mvh

Användarvisningsbild

Re: Datering av svartek

Svartek  
#552416 Hej
En fråga till Johannes E, jag har ett par bitar Svartek som kom upp förra sommaren i samband med plöjning på utdikad mossmark. Plats Bälinge mossar i Uppland

Användarvisningsbild

Re: Datering av svartek

Peter Trygg  
#738762
Johannes E skrev:Hej alla svarteksägare!
Ser att det finns en del som äger eller handlar med svartek här. Själv så arbetar jag med klimatdata från årsringar (dendrokronologi) och konstruerar bl.a. tidsserier med svartek hittade i torvmossar. I dagsläget så har jag tidsserier som startar på 500-talet och går tillbaka till 6132 f.Kr., men det finns flera luckor i tidsserierna jag vill täppa igen. Jag söker därför svarteksprover att analysera och datera. Så om ni har svartek och vill få den daterad (kan ju öka värdet på den vid en försäljning), kontakta gärna mig. För att kunna datera en ekstam/stubbe behövs ett prov med många årsringar, gärna sågskivor som är 2-3 cm tjock. Ju fler prover från olika träd och ju fler årsringar jag kan analysera, desto större chans att jag lyckas med dateringen. De referenskronologier jag har kommer främst från Sydsvensk och Dansk svartek, vilket gör att jag har bäst möjligheter att datera, samt är mest intresserad av material från denna region.



Hej jag har ärvt 12 större kubbar Svartek som legat i en mosse. Skulle vara kul att datera dem.

Med vänlig hälsning, Peter Trygg

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).