Traktorer och processorer

Val av snökedjor / slirskydd

70 inlägg 51440 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Val av snökedjor / slirskydd

Mikael.O  
#486464 Okej tack för svar :grin: :grin: .

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Val av snökedjor / slirskydd

Aqualize  
#486697 Har man bra med mönster och spänner för mycket, speciellt med tvärrlänk, kan de ju krypa ner i mellan klackarna. Sitter de löst nog så kommer de ju "ramla" ner precis innan de hamnar under hjulen och de kan då hamna mellan klack och mark.
Men samtidigt får ju inte kedjan så i skärmar när man få upp lite varv fart så det får ju bedömas. Har man en traktor med väldigt lite utrymme mellan hjul och skärm måste de ju spännas hårt. Eller om det är ren väg-snöröjning kan man ju gå över till skruvdubb.

Avatar Fallback

Re: Val av snökedjor / slirskydd

uffejohan  
#544577 Rörstiften på stiftkopplingar kan ibland vara svåra att slå ut, det är ju rätt trångt mellan klackarna. Vet någon om det finns något bra verktyg för detta? Att slå in stiften är ju enkelt med en hammare, men åt andra hållet är det svårare. Vänder man kopplingen med en rörtång går ju stiftet in i däcket. Eller finns det nåt bra knep med de vanliga verktygen i lådan?

Användarvisningsbild

Re: Val av snökedjor / slirskydd

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#544579 Det finns ett verktyg som heter kläppen som är gjort för det där.

Jag brukar använda polygrip. Ta tag över ändarna på stiftet, stöd ovansidan tången mot däcket och slå på länken.

Användarvisningsbild

Re: Val av snökedjor / slirskydd

Sebastian Liljeblad  
#740851 Hej! Jag ska köpa snökedjor till en 6250 med 520/70-34 bak och 420/70-24 fram. Den ska dra en driven mowi 12-tonsvagn i delvis blöt och delvis kuperad terräng. På min förra skogstraktor, A75, hade jag piggkedjor bak men jag funderar på att kanske ha det på alla 4 hjulen nu. Vad har ni för erfarenheter av det, hur mycket hjälper det på att ha även på framhjulen (mer än att det ser coolt ut)? 😀

De mest prisvärda och lämpliga jag hittat när jag letade runt var dessa griper m från granngården:
https://www.granngarden.se/snokedja-griper-m-9-mm-42070-24
https://www.granngarden.se/snokedja-griper-m-11-mm-52070-34
Ska kosta 5255 respektive 8453 kr. Först tänkte jag att de blir ännu billigare med LRF-rabatten men den verkar inte gälla det tyvärr. Men ändå bra pris tycker jag. Jag läste både för- och nackdelar här med dessa piggkedjor så min sista fråga är om dessa är bra till mina behov? Jag skotar ca 300 fub per säsong i snitt.

Användarvisningsbild

Re: Val av snökedjor / slirskydd

Fredi  
#740855 Har kört med 6550 med piggkedjor på fram och bak samt även haft endast bak. Stor skillnad vid besvärligare terräng att ha även fram, kräver dock tillräckligt med vikt i fronten så det drar bra där med. Styrbarheten på hala rötter och i sluttningar är helt annan med kedjor fram än utan. Har Ofa Tapio 11 piggkedjor.

Användarvisningsbild

Re: Val av snökedjor / slirskydd

MrOlsson  
#740883 Precis köpt Griper M kedjor runt om till min valmet 705.

Tyvärr inte hunnit köra många timmar än, men än så länge nöjd.

För mig blev det en helt annan traktor, grepp och styrning som aldrig förr.

Användarvisningsbild

Re: Val av snökedjor / slirskydd

Sebastian Liljeblad  
#740932
Fredi skrev:Har kört med 6550 med piggkedjor på fram och bak samt även haft endast bak. Stor skillnad vid besvärligare terräng att ha även fram, kräver dock tillräckligt med vikt i fronten så det drar bra där med. Styrbarheten på hala rötter och i sluttningar är helt annan med kedjor fram än utan. Har Ofa Tapio 11 piggkedjor.


Ja det är det jag tänker att det borde underlätta framförallt vid sluttningar. Tack för input! Jag har inga frontvikter och har inte tänkt att sätta på några om jag köper kedjor fram men det går ju skaffa i efterhand om jag tycker det behövs. Man vill ju inte att ekipaget ska bli tyngre heller 🤔

Användarvisningsbild

Re: Val av snökedjor / slirskydd

Sebastian Liljeblad  
#740933
MrOlsson skrev:Precis köpt Griper M kedjor runt om till min valmet 705.

Tyvärr inte hunnit köra många timmar än, men än så länge nöjd.

För mig blev det en helt annan traktor, grepp och styrning som aldrig förr.


Aha ja det är exakt samma som jag tänkt då. Var köpte du dem och vad fick du ge om man får fråga? 😊 Till min dimension på däck så hittar jag 9 mm till fram och 11 mm bak på just griper m. Blev det samma för dig?

Just det, kan tänka mig att det blir en annan körning och körupplevelse, tack för svar!

Användarvisningsbild

Re: Val av snökedjor / slirskydd

MrOlsson  
#740980 Jag har precis som du säger 9mm fram och 11mm bak.
Köpte mina från Nyvab och betalade 16300kr plus moms.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).