Traktorer och processorer

Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmatare

1073 inlägg 285792 visningar 81 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

JohannesG  
#544427 Som allt för ofta på tok för lågt flöde för att maskinen ska prestera. Och så kan man ifrågasätta hur han egentligen har fällt. Men man kan ändå konstatera att det är en ganska kompetent maskin som klarar ut det mesta. Om man räknar bort 755 så har Hypro stora problem att lösa detta. Niab skulle klara en del, men inte allt. Ett kranhängt hade varit ännu bättre. Men med tanke på priset för en sådan stegmatare och kran är det ändå ganska imponerande.

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

hlb  
#544432 Plockepinn för Hypro 450 XL, men stegmataren blir mycket bättre med rätt flöde.

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

JohannesG  
#544445 Plockepinn var rätta ordet. Man kan undra över tankegången när han fällde. Men fel att döma, kanske fanns en anledning.

Uppskattningsvis körs här med 25-30l/min. Rekommenderat är 50-60l/min, blir en väldig skillnad.

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

alias  
#544454
JohannesG skrev:Plockepinn var rätta ordet. Man kan undra över tankegången när han fällde. Men fel att döma, kanske fanns en anledning.

Uppskattningsvis körs här med 25-30l/min. Rekommenderat är 50-60l/min, blir en väldig skillnad.


Kan det inte vara stormfällda och knäckta träd?

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

JohannesG  
#544458
alias skrev:
JohannesG skrev:Plockepinn var rätta ordet. Man kan undra över tankegången när han fällde. Men fel att döma, kanske fanns en anledning.

Uppskattningsvis körs här med 25-30l/min. Rekommenderat är 50-60l/min, blir en väldig skillnad.


Kan det inte vara stormfällda och knäckta träd?

MVH
Alias

Det har du rätt i, det är inte alls omöjligt. Dumt av mig att inte tänka så långt.

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

snurra  
#544459 Om han håller på några år så kanske han har lärt sig 😀

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

adsstal  
#549347 Hej

Ni som har stegmatare och traktorprocessorer hur mycket areal skog har ni? Och när anser ni att det blir en ekonomisk försvarbar investering?

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

4bikes  
#549435
adsstal skrev:Hej

Ni som har stegmatare och traktorprocessorer hur mycket areal skog har ni? Och när anser ni att det blir en ekonomisk försvarbar investering?


Jeg har en 15 år gammel Niab 5-15c og den sitter på en gammel og velbrukt JD 2040. Jeg har ca 70ha skog. Jeg regner ikke med noe vesentlig verditap på traktor og maskin, det er de for gamle til allerede. Så kostnaden for bruk blir vedlikehold og dieselforbruk. Men jeg kjøpte ikke Niaben for å tjene penger; jeg er blitt en godt voksen fyr etter hvert så Niaben er rett og slett for å få ting gjort. Den er til stor hjelp både ved tynning, rydding av vindfeller og vanlig vedhogst. Til ren sluttavvirkning eller tynning der det blir en del virke, tror jeg profesjonelle med moderne utstyr gir best økonomi.

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

adsstal  
#549572 Tackar för svaret. Man är ju intresserad av att investera i en stegmatare av något slag för att öka produktiviteten när man är ute i skogen. Får se hur jag gör i framtiden! 😀

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

snurra  
#549583 Kör med en Kesla LF40 sitter på kärran med egen pump och tank, nästan bara slutavverkning, körs inifrån hytten, utvilad när man kommer hem

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

Bax  
#549584 Ni som kör inifrån hytten, går ni runt och fäller och vinschar ihop först?

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

snurra  
#549591 Om man gallrar så fäller man det som man kommer åt med kran på kärra, kör man timmer så fäller man det som man kan backa till, fäller bortifrån och mot där man står och skall starta, då kan man fälla över det som redan är fällt om det behövs

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

källshult  
#562053 Var och tittade på ett uppdrag nu i kväll barkborra angrep en kant ålder ca 40 år som ska slutaverkas ca 60-70 fub som jag ska köra nu i påsk . Fick reda på hur mycket jag gallrade i höstas fram till ny året och det var 300 fub som jag har kört enbart helger med min kesla stegmatare på vagn hade jag aldrig klarat av att hugga manuellt.

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#566256
snurra skrev:Kör med en Kesla LF40 sitter på kärran med egen pump och tank, nästan bara slutavverkning, körs inifrån hytten, utvilad när man kommer hem

Funderar på att prova slutavverka lite nästa år. Hur gör du med längdmätningen? Streck på bommen?

   TS
Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#566257
adsstal skrev:Hej

Ni som har stegmatare och traktorprocessorer hur mycket areal skog har ni? Och när anser ni att det blir en ekonomisk försvarbar investering?

Jag har 34 ha skog. Jag hade tur och hittade en Patu 40 för 45 tkr. Egentligen går det väl inte att räkna hem den, för mig handlade det om att spara tid och öka säkerheten. Jag är nöjd, skönast är att slippa brosslingen och att det går fort att skota.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).