Traktorer och processorer

Märkligt löst Frontmonterad hydraulpump

11 inlägg 4800 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Märkligt löst Frontmonterad hydraulpump

ArvidA  
#544417 Hej och tack för insläpp i forumet!

Jag har köpt en gammal! -60 Fordson major med tranåslastare, tanken är att rensa i skogen efter stormen samt flytta lite hö.. traktorn verkar funka om än med diverse mindre läck..


Edit1: är detta en vanlig lösning? (Se bild)

Problemet jag har att jag inte begriper hur dom monterat hydraulpumpen? Har sett lösningar med en typ kardanaxel men jag har kedja.. Jag kan inte byta fläktrem som det sitter, alldeles för brådskande Arbete med röjning efter stormen för att göra något stort ingrepp på traktorn närmsta veckorna.

Jag hoppas någon här inne sett en liknande lösning och kan peka mig i rätt riktning. Jag böt vattenpump och skarvade remmen (har inte monterat generator då jag inte vill ge remmen den belastningen) det funkar provisoriskt men jag vet ju inte hur länge? Tre timmar och två mil idag..

Edit 2: Vad händer om jag lossar de fyra bultarna som första axeln ser ut att sitta fast i renskivan med?



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Märkligt löst Frontmonterad hydraulpump

massa-ved  
#544425 Kedjekoppling, det är en vanlig duplex kedja. Snurra på motorn tills kedjelåset kommer fram.

Användarvisningsbild

Re: Märkligt löst Frontmonterad hydraulpump

ArvidA  
#544448 Tack! 👍

   TS
Avatar Fallback

Re: Märkligt löst Frontmonterad hydraulpump

ulfgustav  
#544500 Min erfarenhet är att det är bättre att inte dela kopplingen utan lossa t.ex vid pumpen förmodligen så har pumpen rak axel med kil och är fixerad med en låsskruv. För övrigt så bör kedje kopplingar vara infettade

Avatar Fallback

Re: Märkligt löst Frontmonterad hydraulpump

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#544508 Brukar vara väl konisk axel med kil och centrumbult

Användarvisningsbild

Re: Märkligt löst Frontmonterad hydraulpump

ArvidA  
#544521
ulfgustav skrev:Min erfarenhet är att det är bättre att inte dela kopplingen utan lossa t.ex vid pumpen förmodligen så har pumpen rak axel med kil och är fixerad med en låsskruv. För övrigt så bör kedje kopplingar vara infettade



Tack, jo jag har precis fått hem, bytt vattenpump och renoverat startmotor. Självklart ska jag smörja.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Märkligt löst Frontmonterad hydraulpump

ArvidA  
#544523
gnisten83 skrev:Brukar vara väl konisk axel med kil och centrumbult


Okej ni är överens att jag borde få det lättare om jag tar det från pumpsidan?

   TS
Avatar Fallback

Re: Märkligt löst Frontmonterad hydraulpump

massa-ved  
#544529
ulfgustav skrev:Min erfarenhet är att det är bättre att inte dela kopplingen utan lossa t.ex vid pumpen förmodligen så har pumpen rak axel med kil och är fixerad med en låsskruv. För övrigt så bör kedje kopplingar vara infettade


Då går inte axeln att få bort utan att lossa pumpen. Det är axeln mellan kopplingen och remskivan som behöver bort för att få dit fläktremmen. Om hylsan till vevstarten sitter kvar på remskivan så kanske pumpen måste lossas ändå. Släpper inte pumpen från axeln lossa kopplingen eller de 4 skruvarna på remskivan.

Användarvisningsbild

Re: Märkligt löst Frontmonterad hydraulpump

ArvidA  
#544536
massa-ved skrev:
ulfgustav skrev:Min erfarenhet är att det är bättre att inte dela kopplingen utan lossa t.ex vid pumpen förmodligen så har pumpen rak axel med kil och är fixerad med en låsskruv. För övrigt så bör kedje kopplingar vara infettade


Då går inte axeln att få bort utan att lossa pumpen. Det är axeln mellan kopplingen och remskivan som behöver bort för att få dit fläktremmen. Om hylsan till vevstarten sitter kvar på remskivan så kanske pumpen måste lossas ändå. Släpper inte pumpen från axeln lossa kopplingen eller de 4 skruvarna på remskivan.


Okej, de fyra skruvarna som håller remskivan och lossa hela pumpen och skjuta hela paketet framåt för att trä in remmen alltså. Är det jävligt bökigt att få ihop ett sånt duplex-kedjelås igen? Annars känns det smidigare, bara jag får ihop det igen.. på några timmar helst.

   TS
Avatar Fallback

Re: Märkligt löst Frontmonterad hydraulpump

massa-ved  
#544542 Okej, de fyra skruvarna som håller remskivan och lossa hela pumpen och skjuta hela paketet framåt för att trä in remmen alltså. Är det jävligt bökigt att få ihop ett sånt duplex-kedjelås igen? Annars känns det smidigare, bara jag får ihop det igen.. på några timmar helst.[/quote]

Nej men om du inte kommer åt med fingrarna och sätta i låset framifrån så låsningen kommer mot motorn så kan det vara lite knöligt om det är ett lås med saxpinnar som låsning borde det gå att sätta tvärtom. Det ser ju ut att vara lite utrymme runt. Prova om med handen innan du tar isär annars lossa skruvarna de sitter ju öppet.

Användarvisningsbild

Re: Märkligt löst Frontmonterad hydraulpump

ArvidA  
#544627 Tusen tack! Känns inte alls lika motigt detta! Jag har inte hunnit göra något åt traktorn idag även om jag efter att ha läst era tips nästan ser framemot detta! Tack👍

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).