Skogsvagn (Huggarvagnar)

Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

213 inlägg 106066 visningar 24 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

Bax  
#544084 Nu har jag inte läst hela tråden så svaret kanske står redan, men, kör du alltid med risgrip.

FTG
Avatar Fallback

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

Ådii  
#544089 Nej har nog oftast 0.24 gripen på, risgripen är 0.20.
Men har kört ut på ett annat skifte vindfällen och ris som skall flisas så för att undvika skräp med så har jag haft på risgripen och har inte bytt grip efter det.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

halvproffs  
#544091 Fin film! Och en eloge till skördarpiloten. Fina högar!

Användarvisningsbild

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

Bax  
#544100 Just. Då förstår jag.

Användarvisningsbild

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

Pete  
#544187 Jodå livet med farman är ganska bekymmerslöst som väl är.
Ett krökt hydraulrör är väl vad som hänt men det går ju inte att skylla på vagnen.
Har även ett problem med att spakarna slutar att fungera ibland men jag har ström till ventilpaketet ändå och inga felkoder, får dra ut sladden till spakarna så dom startar om sen funkar det.
Tänkte på en sak ådii flexar din vagn i ramen även med stödbenen nere när du lyfter lite tyngre?
Har nog frågat dig innan men hur fort går driften på din vagn

Avatar Fallback

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

Ådii  
#544264
Pete skrev:Tänkte på en sak ådii flexar din vagn i ramen även med stödbenen nere när du lyfter lite tyngre?
Har nog frågat dig innan men hur fort går driften på din vagn


Joo den flexar nog en hel del, men tror det är normalt för vagnar med en enkel ram. Vår förra vagn hade dubbel men började spricka vid boggien till sist. Vi har haft Farman nu i 5år till sommaren och den har nog lastat över 5000m3 och blivit använd till gallring med energiklipp så den har nog använts och har inte sett några sprickor eller liknande hittills.
1,3km/h går vår vagn när jag kör på 540PTO och då passar det bra ihop med LL4 och andra snabbväxeln.

halvproffs skrev:Fin film! Och en eloge till skördarpiloten. Fina högar!

Tack, joo det börjar flyta på bra nu med Nisulan :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

Pete  
#544268 Skönt att höra, har reagerat på att den flexar mer än mohedan jag hade innan men det är ju även större kran så det ska väl vara så.
Lite snabbare än min då, min stannar på 0,9km/t på 540 pto

Avatar Fallback

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#544273 Din hastighet var väl justerbar eller minns jag fel?

Användarvisningsbild

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

Pete  
#544277 Nä du minns rätt
Men den går inte fortare än så.
Tror jag fick upp den i 1,4 eller 1,5 km/t på 1000 pto.
Har ställt frågan till farma om man inte kan få den att gå lite fortare men inte fått svar än.

Användarvisningsbild

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

JohannesG  
#544284 Hastigheten begränsas ju i slutändan av hur stort flöde du har. Har du och Ådii samma storlek på pump och växellåda?

Användarvisningsbild

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

Pete  
#544292 Jag har farmas kugghjulspump på 68 l
Tror ådii har en annan Pump typ på 63l

Avatar Fallback

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

Ådii  
#544294 Våran pump är på 47cc med 2,5 växellåda så med 1400rpm på traktorn och 540pto ger den ca 50l.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

stegmaster  
#544296 Men hur som helst va det jädrans sakta. :surp:
Min Kesla gör 3-4km/t vid 540rpm på pto, och denna bare aningen större pump en Farma orginal (ca 10l/min mer om jag minns rett= Kesla 75l/min).
Kan ju even vara att Farma har mycket starkare motorar. (Kesla har "bara" 405cc motorar)
Jag kör växel M2+ snabb2 vid 540E, och bara M2 vid vanlig 540.
1,9-4,9km/t er va som anngis i manualen til min Kesla.
Verkar ju konstig at man måste ner på krypväxlar för att få det att lira ihop. :???:
Hur funkar Farma då på traktorer som inte har krypväxlar??
Dom fleste traktorer har ju inte detta som standard.

Avatar Fallback

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

Ådii  
#544357 Joo har stört mig på hastigheten men tycks inte finnas mycket att göra åt det, skulle gå att kolla upp ifall det går att byta slid i ventilbordet men annars vet jag inte vad mans skall göra åt det, på 16tons vagnen tror jag det är större spann upp till kanske 4,5km/h men vet inte varför 14-tons går saktare.
Hur är det på Keslan lyfts rullarna upp fastän de är igång om traktorn går fortare än vagnen? På Farman åker de ju upp för att sen åka ner igen om traktorn börjar t.ex slira.

   TS
Avatar Fallback

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#544374 Är de bara ett slid till driften eller är det som på Mohedan att de är 2slid, en per sida.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).