Skogsvagn (Huggarvagnar)

Vilken huggarvagn ska jag välja?

88 inlägg 30681 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vilken huggarvagn ska jag välja?

Jvi0300  
#543988 Just nu står det mellan Trejon Multiforest med V6300 eller en Palms 640 9 S

Det verkar som om Tejon är ca 30000 dyrare.

Är det någon som har erfarenhet av dessa vagnar?



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Vilken huggarvagn ska jag välja?

Ldsaren  
#544008 Jag har en Multi 80 med parallelkran 5,6 meter .
Mycket bra kvalité och bra pulverlack ,rostar inte .
Köpte ny 2011 .
Inga problem än kan jag säga.

Användarvisningsbild

Re: Vilken huggarvagn ska jag välja?

Jvi0300  
#544033 Har du beställt några reservdelar. Hur har det fungerat?

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken huggarvagn ska jag välja?

Ldsaren  
#544055 En liten del till ventilpacket som jag tog sönder ,inga problem att fixa
Jo en liten sak kom på nu ..Fick justera upp trycket på lyftkolven bla ,ska ju vara fullt tryck där ,blev starkare sen.

Avatar Fallback

Re: Vilken huggarvagn ska jag välja?

larsk83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#544056 Jag har en sån palms som du funderar på, har haft den i drygt 2 år men har väl inte kört ut så mycke med den kanske 30-40 m3 totalt. Allt har då funkat bra o jag är nöjd, men eftersom de är min första vagn så har ja inget o jämföra med.

Avatar Fallback

Re: Vilken huggarvagn ska jag välja?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#544070
Ldsaren skrev:En liten del till ventilpacket som jag tog sönder ,inga problem att fixa
Jo en liten sak kom på nu ..Fick justera upp trycket på lyftkolven bla ,ska ju vara fullt tryck där ,blev starkare sen.

Menar du att trycket inte var rätt inställt vid leverans?
Har du mätt att de är rätt nu eller är de bara höftat?

Avatar Fallback

Re: Vilken huggarvagn ska jag välja?

Ldsaren  
#544108 Mätt med manometer och det bara 140 bar ska va 180 som traktorn
Finns en huvudbegränsare och sedan för varje slid ,det var dom som var fel .
Med det kanske bara på min det var så ,men kan ju vara bra o kolla ,finns med ett protokoll.

Avatar Fallback

Re: Vilken huggarvagn ska jag välja?

Ldsaren  
#544109 Vissa funktioner ska ha mindre tryck.

Avatar Fallback

Re: Vilken huggarvagn ska jag välja?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#544112 Lite konstigt att sånt var felinställd .
Sen funkar inställning på ventilpaket lite olika, mitt (ex38) har en huvudbegränsare för hela paketet och sen är de bara chocker på de flesta slid som tex svängen som är satt till 140bar

Avatar Fallback

Re: Vilken huggarvagn ska jag välja?

stektlök  
#544124 Enda erfarenheten jag har, var att jag hittade rost på 2 kolvar när jag tittade på nya skogsvagnar.
Jag blev väldigt skeptisk och köpte kort efter en mowi [emoji23]

Avatar Fallback

Re: Vilken huggarvagn ska jag välja?

Ldsaren  
#544132
gnisten83 skrev:Lite konstigt att sånt var felinställd .
Sen funkar inställning på ventilpaket lite olika, mitt (ex38) har en huvudbegränsare för hela paketet och sen är de bara chocker på de flesta slid som tex svängen som är satt till 140bar
Jag har 2 st plomberade lock på varje slid med justering under ,det var där jag skruva och sen manometer med godkännande av leverantören pga garanti då.
5 spakspaket.

Användarvisningsbild

Re: Vilken huggarvagn ska jag välja?

Jvi0300  
#544175 Tack för era inlägg.
Jag reagerade också på rost på den nya Palmvagnen.
Jag tror att Trejonvagnen är bättre ytbehandlad.

Jag får fundera vidare.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken huggarvagn ska jag välja?

stegmaster  
#544184
gnisten83 skrev:Sen funkar inställning på ventilpaket lite olika, mitt (ex38) har en huvudbegränsare för hela paketet och sen är de bara chocker på de flesta slid som tex svängen som är satt till 140bar

Så er det på min Kesla ochså med valwoil DPX100, even sticka har 140 bar chock inn och 240 bar ut. (altså stickans rörelse)
Bomkolven har 200 bar upp och 140bar ner på min, så kan dom justerat fel på Ldsaren`s kran, altså på fel sida av sliden?

Avatar Fallback

Re: Vilken huggarvagn ska jag välja?

Ldsaren  
#544191
stegmaster skrev:
gnisten83 skrev:Sen funkar inställning på ventilpaket lite olika, mitt (ex38) har en huvudbegränsare för hela paketet och sen är de bara chocker på de flesta slid som tex svängen som är satt till 140bar

Så er det på min Kesla ochså med valwoil DPX100, even sticka har 140 bar chock inn och 240 bar ut.
Bomkolven har 200 bar upp och 140bar ner på min, så kan dom justerat fel på Ldsaren`s kran, altså på fel sida av sliden?
Ned ska det vara mindre tryck har jag för mig .
Det är 8 år sen jag var på det ,ställde det på max på en del ställen , traktorn Fiat får bestämma ca 190 bar .

Avatar Fallback

Re: Vilken huggarvagn ska jag välja?

Ldsaren  
#544192
stegmaster skrev:
gnisten83 skrev:Sen funkar inställning på ventilpaket lite olika, mitt (ex38) har en huvudbegränsare för hela paketet och sen är de bara chocker på de flesta slid som tex svängen som är satt till 140bar

Så er det på min Kesla ochså med valwoil DPX100, even sticka har 140 bar chock inn och 240 bar ut. (altså stickans rörelse)
Bomkolven har 200 bar upp och 140bar ner på min, så kan dom justerat fel på Ldsaren`s kran, altså på fel sida av sliden?
För mig det var lågt på båda sidor ,den är tillverkad till en del i Estland .
Finns ett provprotokol med ,men det stämmer inte.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).