Föryngring

Diameter planteringsrör, 45mm eller 50mm?

10 inlägg 4307 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Diameter planteringsrör, 45mm eller 50mm?

Skogsmästarn  
#543602 Hej!
Jag ska köpa in två planteringsrör till täckrotsplantor 1åriga eller 1,5 åriga. Har hört rykten att det räcker med 45mm, men är det bättre att köpa 50mm för säkerhetsskull? priset är samma

https://shop.pottiputki.se/pottiputki-ror

Med vänlig hälsning



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Diameter planteringsrör, 45mm eller 50mm?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#543614 Lite svårt att säga, plantstorleken varierar mellan leverantörerna och till och med mellan partier. Tror det var ett 45mm jag lånade en gång och det var trögt att få igenom plantorna. Löste det med att blöta dem riktigt ordentligt så de både gled bättre och blev tyngre. När jag köpte eget rör så blev det ett 55mm och visst är det lite stort till tallplantorna men mer lagom till granen.

Avatar Fallback

Re: Diameter planteringsrör, 45mm eller 50mm?

Skogsmästarn  
#543623
busholle skrev:Lite svårt att säga, plantstorleken varierar mellan leverantörerna och till och med mellan partier. Tror det var ett 45mm jag lånade en gång och det var trögt att få igenom plantorna. Löste det med att blöta dem riktigt ordentligt så de både gled bättre och blev tyngre. När jag köpte eget rör så blev det ett 55mm och visst är det lite stort till tallplantorna men mer lagom till granen.


Så ingen nackdel med ett för stort rör eller? tyngden kanske ökar.....

   TS
Användarvisningsbild

Re: Diameter planteringsrör, 45mm eller 50mm?

halvproffs  
#543630 Ska du fortsätta med plantering i framtiden så köp bägge.

Avatar Fallback

Re: Diameter planteringsrör, 45mm eller 50mm?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#543647
Skogsmästarn skrev:
busholle skrev:Lite svårt att säga, plantstorleken varierar mellan leverantörerna och till och med mellan partier. Tror det var ett 45mm jag lånade en gång och det var trögt att få igenom plantorna. Löste det med att blöta dem riktigt ordentligt så de både gled bättre och blev tyngre. När jag köpte eget rör så blev det ett 55mm och visst är det lite stort till tallplantorna men mer lagom till granen.


Så ingen nackdel med ett för stort rör eller? tyngden kanske ökar.....


Det beror mycket på jordarten. Mina tallplantor sätts mest på sandmark och då är det lätt att trampa till även om hålet är stort. Att sätta små plantor i styvare ler eller moränjord skulle jag inte vara så road av och jag tror att planteringsresultatet skulle bli lidande.

Avatar Fallback

Re: Diameter planteringsrör, 45mm eller 50mm?

Skogsmästarn  
#543695 Min idé först var att köpa två stycken 50mm, om jag får med mig en kompis 😊

   TS
Avatar Fallback

Re: Diameter planteringsrör, 45mm eller 50mm?

Norrtälje  
#544021 Plantornas pluggstorlek anges i kubikcentimeter men du kan säkert fråga på förhand om pluggdiameter sen lägger du på lite marginal till rörets ID så vet du vad som matchar men om minsta röret är 45 och minsta plantan 50cc är det iaf 1+1 i mitt huvud.

Avatar Fallback

Re: Diameter planteringsrör, 45mm eller 50mm?

jannee  
#544053 Det är inte bara rotklumpens storlek man ska tänka på utan att stora täckrot kan ha stor grönmassa som bromsar, bättre med "något" för grovt rör än dito för litet.

Användarvisningsbild

Re: Diameter planteringsrör, 45mm eller 50mm?

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#544064
jannee skrev:Det är inte bara rotklumpens storlek man ska tänka på utan att stora täckrot kan ha stor grönmassa som bromsar, bättre med "något" för grovt rör än dito för litet.


Vissa typer av behandlingar mot snytbagge kan även göra att plantorna enklare fastnar i röret.
Om du köper 2 st 50mm rör slipper du känna viktskillnaden mot 45 rören :o

vi har 45, 50 och 55 alla 3 används men de flesta plantörerna föredrar 45. Dock behövs 50 och 55 vid vissa plantpartier...

Avatar Fallback

Re: Diameter planteringsrör, 45mm eller 50mm?

Skogsmästarn  
#544071 Tack för svaren 😀 Blir nog att satsa på två år 50mm, kompromiss mellan vikt och ändå att de flesta plantor slinker ner lätt i röret

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).