Motorsåg och handhållet

Motorsågkedja

26 inlägg 4600 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Motorsågkedja

JensSkoog  
#543994
fs480 skrev:Vad för kedja rekommenderar ni till Stihls 261 och 362? Behöver man byta svärd för annan typ av kedja då?

På 261 använder jag nu Husqvarna X-cut, .325 delning, 1,3 mm, 13" (Oregonsvärd) Det funkar mycket bra, men jag har tänkt samanlikna den kedjan med Stihl 1,5 mm.
På 362 skulle jag absolut rekommendera 3/8 kedja och (15" svärd). Testade .325, men då får man ändra antal kuggar på drivkransen, och det gillade inte min såg :mrgreen:

Svärd, kedja och drivkrans måste passa i hop!

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Motorsågkedja

fs480  
#544013 Nån kedja du rekommenderar då?

Användarvisningsbild

Re: Motorsågkedja

JensSkoog  
#544018
fs480 skrev:Nån kedja du rekommenderar då?

Kan absolut rekommendera X-cut kedjan på MS261, men ochså Stihls 1,5 mm kedja, RM, som jag kör till vanligt.

På MS361 har jag alltid varit nöjd med Stihlkedjorna båda på 15", 18" och 20" svärd, 1,6 mm, 3/8 delning. Gillar RM kedjor i fällning och instick, och RS när jag kapar på vedbacken.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågkedja

Samy  
#544389
JensSkoog skrev:
fs480 skrev:Nån kedja du rekommenderar då?

Kan absolut rekommendera X-cut kedjan på MS261, men ochså Stihls 1,5 mm kedja, RM, som jag kör till vanligt.


Vad har du för svärd till x-cut kedjan?

Avatar Fallback

Re: Motorsågkedja

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#544404 Ikkje meg du spør men eg har samme kombinasjon. 261 med x cut. Eg bruke Oregon speedcut sverd. Lett og holdbart. 13 toms.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågkedja

JensSkoog  
#544442
Samy skrev:Vad har du för svärd till x-cut kedjan?

Oregon, pro-lite, 13".

Användarvisningsbild

Re: Motorsågkedja

Samy  
#544670
JensSkoog skrev:
Samy skrev:Vad har du för svärd till x-cut kedjan?

Oregon, pro-lite, 13".


Tack för hjälpen[emoji2]

Avatar Fallback

Re: Motorsågkedja

forest.  
#555866
totte skrev:Om du ändrar spårvidd måste du byta svärd.

Om du ändrar kedjans delning måste du byta både svärd och drev. Undantaget om du har ett s k hardnose svärd, dvs utan topptrissa, då behöver inte svärdet bytas.

Så länge du håller dig till samma spårvidd och delning kan du byta mellan olika kedjetyper.


kan man byta till en stihl kedja om man har hva svärd bar det är samma delning längd och drvlänk tjocklek?

Användarvisningsbild

Re: Motorsågkedja

totte  
#555874 Javisst, är det bara rätta mått så spelar fabrikatet ingen roll.

Avatar Fallback

Re: Motorsågkedja

forest.  
#555878
totte skrev:Javisst, är det bara rätta mått så spelar fabrikatet ingen roll.


ok, vilken modell och märke på kedja är bäst då?

Användarvisningsbild

Re: Motorsågkedja

totte  
#555881 En nästan omöjlig fråga. Det finns så fruktansvärt många varianter och sen är ju givetvis åsikterna om kedjorna mycket skiftande. Kan väl bara rekommendera dig att läsa en del trådar här om kedjor och försöka bilda dig en uppfattning.

Ett annat bra sätt är att knalla iväg till handlarn och berätta vad det är för såg och vad du skall göra med den så kan du säkert få råd om en lämplig kedja.

Du kan förstås också skriva lite mer här om detsamma så kanske det kommer rekommendationer från dom som är bättre på kedjor än vad jag är.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).