Före och efter jobbet

Nu blir jag trött på dumheter

15 inlägg 6415 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Nu blir jag trött på dumheter

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#54387 Mycket elände får jag tydligen läsa om innan ögonen trillar ut, men jag undrar inte om detta var en av de mest korkade svenska domstolsbeslut jag har läst om på länge. Förbjuda försäljningen en skogsvagnsmodell på grund av att signalfärgen på stakarna är patenterad av en konkurrent!?! http://www.skogsaktuellt.se/?p=30541&pt=108&m=1422
/Niklas


Senast redigerad av Niking tor 26 mar 2009, 22:06, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Du blir jag trött på dumheter

Nolltax AB  
#54389 Pinkar oftast gult i min skog.
Har någon koll på läkemedelsindustrins patenter....?
Vore trist tvingas offra termosen....

Användarvisningsbild

Re: Du blir jag trött på dumheter

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#54399 En tingsrätts dom på det med!!

Wow!

Användarvisningsbild

Re: Du blir jag trött på dumheter

swe#kipp  
#54400 Fy fan ,,, skall det börja bli lite som i USA här i Sverige nu ,,, man stämma lite hit och dit på chans och har man tur får man domen med sig ,,,,, sånt där suger !!
Väldigt småaktigt ,,,, pinsamt skulle jag vilja säga !!!

Användarvisningsbild

Re: Du blir jag trött på dumheter

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#54403 För att inte säga skrämmande... 😡

Avatar Fallback

Re: Du blir jag trött på dumheter

calle336  
#54408 haha tycker de e lite kul. Kan man då inte mönsterskydda tex en färg på en bil. Så stämmer man alla biltillverkarna att de gör tex röda bilar.
D verkar ju helt absurt ju. Orange har ju alltid varit en färg som använts till just saker som man vill se lite enklare.

Avatar Fallback

Re: Du blir jag trött på dumheter

dag-man  
#54413 de e ju fan skrattretande, vem f..n bryr sig om färgen på stöttor!! 😡

Avatar Fallback

Re: Du blir jag trött på dumheter

Robertberg  
#54418 Det är väl inte domstlsbeslutet som är fel, snarare att man kan ge patent på att ha orangea bankar?

Nu har jag inte läst artikels iom att verkar vara knas med den, men det vore väl knasigt om man valde att inte skydda patentet istället? :?:

Användarvisningsbild

Re: Nu blir jag trött på dumheter

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#54451 Jag tycker att tingsrätten borde ha vett att avstyra dessa dumheter istället för att aktivt stödja dem. Vad ska man annars med skattefinansierade domstolar till?

Därmed inte sagt att det är idioti att ta patent på en viss signalfärg (vilket det ju uppenbarligen är), men den förtar inte domstolarnas ansvar.

Nä, fram för självständigt tänkande och ansvarsfulla domstolar med sunt bondförnuft istället för av lagen hårt bakbundna dumstolar!
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nu blir jag trött på dumheter

totte  
#54457 Tyvärr är det här en trend som pågår, starkt understödd av vissa delar av näringslivet och en stor kår av juridiska lobbyister som ser nya lönsamma marknader framför sig. Det finns starka intressen att driva vår juridik i riktning mot den amerikanska, där det ju är en storindustri att stämma allt och alla för nästan va fan som helst. I det här fallet är det hela ju mest löjligt, håller med Niklas där, men i andra sammanhang blir det ett reellt hot mot demokrati och samhälle.

Hur det kan gå kan man ju studera i samband med genteknik och patenterade utsäden och sånt, som jag har för mig diskuterades i nån tråd här för ett tag sen. Uphovsrättsdiskussionen är ett annat exempel på hur man juridiserar alltmer av affärslivet ofta på väldigt grumliga premisser.

Det är inte sunt när sånt som borde vara politiska och demokratiska frågor, eller rent tekniska och praktiska, omvandlas till jurudik och lagträtor, ofta hanterade av folk som inte har någon som helst sakkkunskap om det som de skall behandla. Och att man numera kan patentera massor av saker som faktiskt inte är uppfunna av någon, utan snarare upptäckter eller tillämpningar av nåt som alltid funnits. En bestämd färg är ju en viss ljusfrekvens och den fanns ju innan någon målade en stötta i just den färgen.

Avatar Fallback

Re: Nu blir jag trött på dumheter

Hema  
#774635 Beskatta boskaps rap och fisande.. De vilda djuren då?
1665508396_screenshot_20221011-191010.png


Samt alla vet, att har man väl infört en skatt, finns det inget slut på hur hög den kan bli.

Men efter en googling visar det sig att hon är med WEF. Vi har inte sett slutet.

Användarvisningsbild

Re: Nu blir jag trött på dumheter

anersimyra  
#774641
Hema skrev:Beskatta boskaps rap och fisande.. De vilda djuren då?
1665508396_screenshot_20221011-191010.png


Samt alla vet, att har man väl infört en skatt, finns det inget slut på hur hög den kan bli.

Men efter en googling visar det sig att hon är med WEF. Vi har inte sett slutet.

Visserligen släpper köttdjuren ut en betydande mängd metan genom rövhålet men den stora belastningen är hela hanteringen kring köttdjursproduktion som förstås innefattar allt från produktion till distribution..🙂👍

Användarvisningsbild

Re: Nu blir jag trött på dumheter

Helproffs  
#774648
anersimyra skrev:
Hema skrev:Beskatta boskaps rap och fisande.. De vilda djuren då?
1665508396_screenshot_20221011-191010.png


Samt alla vet, att har man väl infört en skatt, finns det inget slut på hur hög den kan bli.

Men efter en googling visar det sig att hon är med WEF. Vi har inte sett slutet.

Visserligen släpper köttdjuren ut en betydande mängd metan genom rövhålet men den stora belastningen är hela hanteringen kring köttdjursproduktion som förstås innefattar allt från produktion till distribution..🙂👍

Skulle va spännande med en lika analys av veganmat och odlat kött 🚜

Avatar Fallback

Re: Nu blir jag trött på dumheter

r93  
#774659
Helproffs skrev:
anersimyra skrev:
Hema skrev:Beskatta boskaps rap och fisande.. De vilda djuren då?
1665508396_screenshot_20221011-191010.png


Samt alla vet, att har man väl infört en skatt, finns det inget slut på hur hög den kan bli.

Men efter en googling visar det sig att hon är med WEF. Vi har inte sett slutet.

Visserligen släpper köttdjuren ut en betydande mängd metan genom rövhålet men den stora belastningen är hela hanteringen kring köttdjursproduktion som förstås innefattar allt från produktion till distribution..🙂👍

Skulle va spännande med en lika analys av veganmat och odlat kött 🚜


Läs Per-Ola Olsson skribent numera på SvD, mera känd som snyggbonde på twitter.

Han har skrivit milavis om detta med vegetarisk kost kontra mer traditionell mat.

Ska vi bli veganer så måste människan lära sig att smälta och tillgodoses sig cellulosa.

Användarvisningsbild

Re: Du blir jag trött på dumheter

BillyJeam  
#779188
Nolltax AB skrev:Pinkar oftast gult i min skog.
Har någon koll på läkemedelsindustrins patenter....?
Vore trist tvingas offra termosen....

Rättsväsendet som helhet måste omstruktureras. 🤣

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).