Skotare

Sm 667 Timmerkalle

7 inlägg 3082 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Sm 667 Timmerkalle

Pite  
#543922 Hej ! Ny här !. Tänkte fråga om nån här har varit med om att en Timmerkalle /sm 667 har ”gått av ” dvs delat sig mellan motordelen och vagnsdelen ? Det är ju en stor mutter /vingmutter som håller ihop dom två tydligen ? Jag har inte sjv sett hur det ser ut eller är konstruerat . Det är nämligen så att jag har blivit erbjuden att köpa en gammal timmerkalle av två äldre bröder . Den dela på sig när dom skulle köra hem den från en skogsfastighet tills ett annan den var tom då det hände och dom lyckades få ihop den så den gick att köra hem . Dom säger att bulten som håller ihop vangbsdelen och motor delen är gängpaj så dom svetsa /gjorde nån nödlösning . Finns det att köpa en ny bult ? eller är det nån här som kan ha tips hur man får det att hålla /fungera igen? . Jag tänkte ha den bara för att köra lite i skogen och på vedbcken typ /små lass . Med vänlig hälsning, Johan Piteå



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Sm 667 Timmerkalle

JensSkoog  
#543930 Har du kollat hos Olssons i Ellös?

Användarvisningsbild

Re: Sm 667 Timmerkalle

Pite  
#543972 Nä inte än . Tänkte vänta och se vad dom gått sönder osv . Som sagt gubbarna ville sälja den till våren ist nu då det kom snö . Jag kollar av hos ni kunniga här på skogsforumet om råd och tips nu bara . :).

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sm 667 Timmerkalle

hemhuggare  
#543976 Beroende på priset på maskinen som troligen är satt efter skicket så borde det gå att laga på nåt sätt ta bilder på det och visa så får du säkert den hjälp som behövs Lycka till

Användarvisningsbild

Re: Sm 667 Timmerkalle

Pite  
#544034 Jå det är så jag tänker också , sen kommer den att ha en ganska lugn ” ålderdom ” i min ägo , kommer inte att gå med så stora lass eller långt . Det blir mest hemma på gården/vedbacken . Gubbarna ville att vi skulle vänta till våren och då kommer jag att lägga upp bilder också . Jag är nyfiken på dom som äger en timmerkalle ,om dom har varit med om samma sak ? och hur dom fixa det ?. Visst det är nog mycket ovanligt att dom delar sig nu :). Den har nog fått jobba hårt i våra norrländska skogar ;).

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sm 667 Timmerkalle

totte  
#544047 Om det inte finns att få tag på en sån bult så bör en vettig mekanisk verkstad kunna göra en, förvisso för en hygglig summa pengar.

Användarvisningsbild

Re: Sm 667 Timmerkalle

Pite  
#544077 Jå precis . Jag börja fundera om det skulle gå att använda en så kallad Horisontal bult från en VBG koppling som sitter på lastbilar ?. Det är bulten som håller fast vbg draget i ramen på lastbilar . Men det är bara en tanke . jag måste se till våren hur det ser ut på Kalle först ..

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).