Traktorn i skogen

Kedjor

18 inlägg 6559 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kedjor

caton  
#543367 Hej! Nån som vet vilket fabrikat de kan vara på dom här snökedjorna? Vill ha lika dana fram på traktorn men hittar ingen märkning. Är 10mm länk.
IMG_20190109_205146.jpeg
IMG_20190109_205124.jpeg




   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Kedjor

Göt  
#543373 hur ser spännbjörnarna ut , tycker det är lite likt Gunnebo

Avatar Fallback

Re: Kedjor

ÅsaNisse  
#543375 Ofa matti

Avatar Fallback

Re: Kedjor

caton  
#543377 Björn
IMG_20190109_214904.jpeg

   TS
Avatar Fallback

Re: Kedjor

caton  
#543379 Gripper M ?

   TS
Avatar Fallback

Re: Kedjor

caton  
#543385 Görs Ofa Matti längre? Hittar dom bara till skogsmaskiner.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kedjor

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#543386 Griper M. Vet inte om Matti tillverkas längre. Dom har inte sålts i Sverige på flera år. Synd, bästa kedjan efter vägen.

Avatar Fallback

Re: Kedjor

ÅsaNisse  
#543404 Hammars verkstäder i Falun har dessa kedjor. Kanske kallas något annat nu.

Användarvisningsbild

Re: Kedjor

Göt  
#543415
ÅsaNisse skrev:Hammars verkstäder i Falun har dessa kedjor. Kanske kallas något annat nu.


Företaget finns i högönsklig välmåga

Avatar Fallback

Re: Kedjor

ÅsaNisse  
#543509 Även Nyvab Älmhult har liknande kedjor
http://ehandel.nyvab.se/

Användarvisningsbild

Re: Kedjor

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#543707 Hur hårt tar du i när du spänner spännhaken på ömse sidor?

1) Sätter ihop den med låsningen utan besvär
2) Tar i så jag funderar på att hämta handskar
3) Tar och om utav bara helvete för att få på låsningen.

Det jag är ute efter är förstås hur man, eller en okunnig, ska veta hur hårt det ska vara. "Den ska kunna vandra på däcket" ger inte mig någon vägledning.
Vill försöka få någon vägledning före jag börjar kapa länkar.

Användarvisningsbild

Re: Kedjor

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#543717 Dra med handkraft och sätt ihop låshakarna och kolla att du är på samma länk på båda sidor så kedjan sitter rakt. Kör en bit och prova om du kan dra efter en länk.

Om inte kedjan tar i när du kör så behöver du inte dra mer.

Kapa sidolänkarna som är över men spar den du kopplade i först.

Kedjan ökar på längden ganska fort i början så du får snart en till länk över.

Användarvisningsbild

Re: Kedjor

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#543924 Jag kapade cirka 6 cm på båda mitt länkarna plus flyttade sidlänkarna cirka 6 cm. Med det så kunde jag med viss ansträngning haka i mittlänkarna och med handkraft, mer än lite, dra åt sidohakarna. Allt såg bra och fast ut före körning. Så här ser det ut efter 400 m. Kedjan har vandrat iväg helt vilt över däcket. Vad beror det på och vad ska jag göra? Kapa mer på mitten och /eller sidan? Har jag fått på tok för stora eller fel typ av kedjor?
Nu är jag ingen van kedjeanvändare annat än till ATV och där har något liknande aldrig hänt. På min gamla traktor jag hade förut hände det heller aldrig. Satte jag för löst så slog det lite i skärmen så man fick spänna efter, men det här! HJÄLP!!
:surp:
1547306150_kedja.jpg

Avatar Fallback

Re: Kedjor

ÅsaNisse  
#543931 Verkar som att du har helt fel förhållande mellan mittlänk och sidlänkar. Alternativt alldeles för bred kedja. Vad var den avsedd för innan du började ändra och vad har du för dimension på de nuvarande däcken? Hur ser kedjan ut på mönstret ( ska se ut när det är rätt)? Det ger en ledning till vad du ska göra.

Användarvisningsbild

Re: Kedjor

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#543935
ÅsaNisse skrev:Verkar som att du har helt fel förhållande mellan mittlänk och sidlänkar. Alternativt alldeles för bred kedja. Vad var den avsedd för innan du började ändra och vad har du för dimension på de nuvarande däcken? Hur ser kedjan ut på mönstret ( ska se ut när det är rätt)? Det ger en ledning till vad du ska göra.


Kedjorna är beställda via min ÅF från Nyvab och ska vara anpassade för de hjul som sitter på Kranmans Bison 10 000
(400/55-22.5"). Så efter dialog med Åf där jag fick rådet (och även här) att kapa. De var för stora/långa som de kom. Men det är visst inte ovanligt, "alla däck är olika oavsett samam storlek"
Artikelnumret på lådan från dem går inte att återfinna på deras hemsida så de måste vara "tillskapade" för just Bison. Men man kan ju undra.
(Griper L GL 174638 - 7 mm)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).