Sågverk (mindre)

Lennartfors sågverk

168 inlägg 37437 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Lennartfors sågverk

Danskar´n  
#542743
lidköping skrev:Det beror på kedjan att det blir vågigt, den är för aggressiv, prova med en grövre fil. 10 grader ska fungera
men det är stötvinkeln som ska ändras. Ja slipar mina kedjor med stötvinkel 70 grader och det har fungerat bra.
Vill du så kan ja slipa någon kedja till dej så du kan prova med 70 grader stötvinkel.


Jag antar att du sliper med maskin, så frågan - kanske lite dum fråga - är om tjockleken på slipskivan ska vara samma som diametern på rundfilen?
Jag har den billigaste slipmaskinen från Harald Nyborg och den går inte att ändra på stötvinkeln, endast filningsvinkeln.

Om man använder mindre fil, ändrar det väl också stötvinkeln? Resultatet blir en aggressivare tand...det som vi kallar "keps-skugga"

Jag är "uppfostrat" med handfilning, så jag är inte så van vid slipmaskiner, men det är väl med dom som allt annat - pris o kvalitet går hand-i-hand... :-bd

Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Lennartfors sågverk

lidköping  
#542832 Du kan bara slipa stötvinkeln 60 grader med Harald Nyborgs kedjeslip. Det är samma med Clas Ohlssons kedjeslip.
Ja använder Maxx kedjeslip som Skogma säljer, där är stötvinkeln ställbar. På gamla förpackningar
av Stihls klyvkedjor angav dom stötvinkeln 80 grader men jag har provat med 70 grader och det
har blivit fin yta utan problem med konstiga sågytor. Slipskivans bredd tror jag inte har någon
betydelse på klyvkedjor, men slipa med en tunn skiva med en radie så blir radien i kedjebotten bra.
Fildiameter till Klyvkedor ska va 4mm men får man vågig yta så prova med en 4,8mm fil.

Avatar Fallback

Re: Lennartfors sågverk

Danskar´n  
#542847 Tack för detta <Lidköping>, jag tänkte det var så... på den sista Stihl-kedjan jag köpte, står inget om stötvinkel, så jag ska experimentera lite å se hur det blir. Jag har dock inte haft vågiga ytor - än så länge.

Slipskivan jag använder har en tjocklek på 3,3 mm, med rund profil, så det är som det ska va...men jag ska kolla på Skogma´s maskin...Logosol har också dessa grejer.

👍

Användarvisningsbild

Re: Lennartfors sågverk

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#542849
Danskar´n skrev:
lidköping skrev:Jag antar att du sliper med maskin, så frågan - kanske lite dum fråga - är om tjockleken på slipskivan ska vara samma som diametern på rundfilen?

Jag kör med MAXX-slip och 3 mm skiva till klyvkedjor och .325-kedjor typ 95VP/21BP (4,8 mm fil). Till 3/8 typ 72LP (5,5 mm fil) använder jag 4 mm skiva. Sedan en 6 mm skiva till att slipa ryttarna

Avatar Fallback

Re: Lennartfors sågverk

sveakatten  
#543422 Provade att slipa 70 och 10 grader, ingen skillnad alls, precis lika vågigt.
Försökte sedan att ställa svärdet mera i våg mot bänken, gjorde heller ingen skillnad. :((

   TS
Avatar Fallback

Re: Lennartfors sågverk

Palakangas  
#543426 Du har kanske tagit ner ryttarna för mycket. Då blir det vågigt.

Användarvisningsbild

Re: Lennartfors sågverk

totaya79  
#543435 Fick detta fenomen på min såg då jag filat med en kombifil som även tog ryttarna, tog bort ryttar filen efter det och har inte haft det problemet igen.

Avatar Fallback

Re: Lennartfors sågverk

sveakatten  
#543486
Palakangas skrev:Du har kanske tagit ner ryttarna för mycket. Då blir det vågigt.

Jag hade mall när jag filade ner ryttarna, så jag hoppas att dom är rätt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lennartfors sågverk

JensSkoog  
#543566
sveakatten skrev:Jag hade mall när jag filade ner ryttarna, så jag hoppas att dom är rätt.

Jag liter inte på mallen när jag ska ta ner ryttarna.
Kontrollerar med bladmåttet, och justerar slipen efter det.

Avatar Fallback

Re: Lennartfors sågverk

sveakatten  
#543581 Var ut och mätte på ryttarna, dom ligger ca 0.5- 0.6 under, borde vara bra?
Funderade på vad orsaken kan vara, ska testa en sak, återkommer.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lennartfors sågverk

sveakatten  
#543776 Tror jag hittade felet, hur var det med oljeskruven, skulle den var utskruvad för att ge mest olja?

1547232309_20190111_131934_resized.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Lennartfors sågverk

Danskar´n  
#543831
sveakatten skrev:Tror jag hittade felet, hur var det med oljeskruven, skulle den var utskruvad för att ge mest olja?

1547232309_20190111_131934_resized.jpg

Vad i ????? är detta? Ny produktion av skärbräda för "Hasselbalck-potatis"? :surp: :surp: :surp:

Avatar Fallback

Re: Lennartfors sågverk

sveakatten  
#543855 Ja, gör om det om du kan. :-bd \:d/

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lennartfors sågverk

Bax  
#543874 Jamen...... vad var felet då?

Användarvisningsbild

Re: Lennartfors sågverk

Arvid0  
#543877 sådär kunde jag få med solosågen om jag matade för hårt/snabbt och stocken inte hade stöd och började typ "självsvänga/vibrera".

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).