Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
430kan skrev:Min kombination sedan knappt ett år tillbaks. Bekväm och relativt flexibel lösning för "hemmaflisning" och lite till om det behövs. Kapacitet kring 10 m3/h och strax under 7 l/h.
jonas.gussvattnet skrev:Då har gubben fått hem sin nya leksak.
Vart en bra 70års present.
Valtra A84 Hitech,frontlastare, bukplåtar och bakrutekil.
Vart även en ny snöskopa och hydrauliska pallgafflar. Bra och ha om gamla 4300 hjullastaren skulle ta kväll.
Moheda M101, K45 kran, 2 spak lättviktspaket med el on/off, radiostyrd winch och hydrauliska skivbromsar.
molnia skrev:jonas.gussvattnet skrev:Då har gubben fått hem sin nya leksak.
Vart en bra 70års present.
Valtra A84 Hitech,frontlastare, bukplåtar och bakrutekil.
Vart även en ny snöskopa och hydrauliska pallgafflar. Bra och ha om gamla 4300 hjullastaren skulle ta kväll.
Moheda M101, K45 kran, 2 spak lättviktspaket med el on/off, radiostyrd winch och hydrauliska skivbromsar.
Finns en tråd om moheda M101,
Valtra A72 och Moheda 10tons huggarvagn
dela gärna dina erfarenheter i den tråden. Skulle vara intressant att höra.
Torleif skrev:Jag märkte att jag aldrig har postat i den här tråden så här kommer några bilder. Ingen av dem är årets men utrustningen har inte ändrats alls under de 5 åren som jag inte kunde skogsarbeta.
Massey-Ferguson 165 årsmodell 1971 med servostyrning och multipower och Palmu hytt. Tilläggsutrustad med bottenpansar under främre delen och ställning för järnspett och löstagbar frontgrind och en motorsågslåda att hänga på frontlastarfästjärnen då frontlastaren är losskopplad. Den har också fått yttre hydraulik med två par dubbelverkande och ett enkelverkande uttag drivna av multipowerpumpen.
Vajerkranen är en Normet årsmodell omkring 1985. Exportversion för svenska marknaden med broms på trumman. Återimporterad till Finland som begagnad. Förra ägaren hade tagit bort bomsvängen så jag gjorde ett arbetsbyte med en kamrat som byggde ny hydraulisk bomsväng. Tilläggsutrustad med en plåtlåda med gallerbotten för lunningskedjorna.
Kärran är en Gisebo. Säljaren påstod att den lastar 6 ton men jag tror att den lastar 5 ton. Sannolikt från 60-talet eller början på 70-talet. Importerad från Sverige som begagnad eftersom såna här kärror nästan inte finns i Finland. Den hade ursprungligen kortare bom anpassad för jordbruksdrag men vi byggde om bommen så den skulle gå under vajerkranen och passa på hitchkroken. Till kärran finns ett förlängningsrör som passar inuti bomröret med en extra tvärbalk på ändan så att det går att köra 9 meters stockar lagligt.
Ingenting är nytt och ingenting är modernt men allting är förbättrat och utväcklat så långt det går med litet pengar.
Med min rygg går det inte att stå på knä bakvänd i en trång hytt och köra hydraulkran. Dessutom är terrängen extremt stening här så det mesta måste vinschas då man kör med utrustning i den här storleksklassen.
En större traktor skulle kräva för breda vägar då man hugger ved i andras skog...... och för breda vägar för ens eget samvete i egen skog också när man är småskogsägare. Jag har inte ekonomi att hålla mig med mer än en traktor så därför skall den gå att använda till allt.
Därför ser mina lösningar och val ut som de gör.