Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Sveriges tre trädslag

7724 inlägg 577447 visningar 90 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#543640
ulf 1 skrev:det är alltid makten som får skriva historien och de har redan börjat med att beskriva 70 talet som en tid av skövling (då det känns långt bort nu), detsamma kommer man att säga om 2019 när tiden är mogen ... .. som holmen i sin lilla skrift där i princip inte ett ord är sant .. verkar inte som dom varit utanför sin egen dörr sedan 1970, för då hade dom sett att hyggena ser likadana ut nu som då .. det som gjorde att kalhyggen förbjöds i tyskland var ju att stora företag och allmänheten slutade att köpa skog från kalhyggen, hur vi klarade oss undan är ju ingen gåta med en skogsägarkår som fått stockholmssyndromet hela bunten .. var ute på ett hygge igår där plantorna satt höstskott och kommer att dö under våren, undrar hur mycket onödigt jobb som läggs på dessa planteringar, gick förbi en annan äldre tall plantering där bara gran röjts fram ... vi måste ha världens sämsta skogsbruk pga av en totalt förvirrad jägmästarkår som har fått en skitutbildning i umeå ...

Det är nästan aldrig som plantorna tar skada av polepsis. Och det gånger det blir skador är tidig kyla i november. Det har vi inte haft denna hösten.
Här nere fick vi mycket polepsis när väl regnet kom i augusti och värmen fanns kvar. Även på tall som är rätt ovanligt.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#543643 tändemåla, vi får se i vår, det som är jobbigt för träden är att just vårperioden tar all deras kraft och även om dom skjuter nya skott där dom andra frusit sönder så är dom så svaga att annat skit kan ta dom ... det har jag bara läst mig till men ändå .. när jag talar om att läsa, så har jag läst skogstaxens siffror på gran och tall (plus 45 diameter) för 1999 och jämfört med 2015 och vad ser en tänkande människa, jo att här har skett ett mirakel, på 15 år har gran i den grovleken ökat med 107% ... hur går det till, bara grabbarna på skogstaxen vet ... eller kan lars komma till undsättning ... boken verkar växa utav helvete också .. va skönt att vi har världens bästa skogstaxering ...

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Lars Lundqvist SLU  
#543650
ulf 1 skrev:här har skett ett mirakel, på 15 år har gran i den grovleken ökat med 107% ... hur går det till, bara grabbarna på skogstaxen vet ... eller kan lars komma till undsättning ...

Nej, för att travestera en känd skidåkare: Det är inte bara svårt utan helt omöjligt att förklara för de som inte begriper och inte heller vill veta.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Hanatorp  
#543651 Ulf1 du är en av de värsta lögnhalsar jag har träffat på under mitt liv.

Det finns inget förbud i Tyskland mot kalhygge. Det är din egen uppfinning. ^#(^

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#543657 "Det berättades redan i tyska tv-program 3SAT - NANO hur SCA förstör landskapet och att det är förbjudet i Tyskland och Schweiz att kalhugga skogar." och jag har själv fått det bekräftat när jag besökte knut sturm i lybeck i våras .. https://www.dt.se/artikel/insandare/ins ... anlandskap ... lars, vad var det einstein sa "kan du inte förklara för din mormor, så har du inga riktiga kunskaper om ämnet" ...

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

halvproffs  
#543658 Man kan ju ana vilken som skrivit denna insändare när det refereras till S.naturskyddsföreningen i Dalarna. Kan du gissa vem Ulf1?

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#543659 Dessutom nämner inte insändaren ett ord om hur mycket de vill betala skogsägarna för att INTE hugga ner sin avverkningsmogna skog. Typiskt drag för nånannanismen. Vi ska ha gratis och någon annan får slanta upp.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#543660
ulf 1 skrev: lars, vad var det einstein sa "kan du inte förklara för din mormor, så har du inga riktiga kunskaper om ämnet" ...

Det skulle inte hjälpa om det så vore Einstein som förklarar, eftersom "mormor" tyvärr verkar vara hjärndöd..

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Palakangas  
#543662 Manipulerade du med Riksskogs tabeller uffe.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Lars Lundqvist SLU  
#543664
ulf 1 skrev:lars, vad var det einstein sa "kan du inte förklara för din mormor, så har du inga riktiga kunskaper om ämnet" ...

Du missade de sista orden i det jag skrev: "... och inte heller vill veta".

Eller som Wayne Dyer sa: "The highest form of ignorance is when you reject something you don't know anything about."

Du klagar på att jag kritiserar dina påståenden, men problemet med nästan alla dina påståenden är att du ser nånting, nästan vad som helst, och tolkar det genom en extremt förutfattad mening och därefter drar helt horribla slutsatser som ligger så långt ifrån verkligheten att det i praktiken inte går att förklara på vilket sätt och varför du har fel. Därför svarar jag normalt bara när jag tror att andra som följer tråden kan ha glädje av svaren. Jag har inga som helst illusioner om att du skulle vara intresserad av att faktiskt lära dig nånting alls. :)

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#543672 fel lars, det jag undrar över, är jag alltid beredd att överväga, mina frågor jag gjort i dag kan inte besvaras med ett nej eller ja ... utan måste förklaras mer ingående och får jag då en bra förklaring som dessutom är trovärdig så har jag inga problem att ändra min uppfattning .. är det någon som tror jag är en prestigemänniska .. knappast va ... jag är bara intresserad av att komma så nära sanningen som möjligt .. mina agendor lyser med sin frånvaro ... det är väl snarare så att jag bränner skepp efter skepp för mig själv, om jag berättar hur man gör saker bättre i sin skog, det konkurrerar ju ut mina egna projekt som jag kanske borde hålla för mig själv .. "om alla gjorde som du" är väl en vanlig kommentar, var du hyr ut stugor, eller vilstängsel i trä som blir morgondagens mest lättsålda produkt eller en brädgård som säljer virke från skogar som får vara skogar, allt finns att göra för den som vill, nu när jag tipsat om det ..och ju mer skogar som sparas undan från kalhygge, ju mindre unikt blir mina ... nää det är bara så att jag vill göra saker rätt och jag vill att vi alla ska må bra med det vi gör .. och då måste jag säga det som jag ser som sanningen till de som bedriver kalhyggesbruk .. ingen skulle väl bli glad av att få höra (när det är för sent) att dom har haft cancer i tio år, "men vi ville inte göra dig ledsen" ... nå lars hur kan volymen grova granar öka 107% på 15 år, varför har sveaskog i 20 år bara avverkat 0,3 % i västerbotten, borde det inte varit minst 1% i ett hundraårigt omloppsbruk och varför säger sca att dom restaurerar sin skog när man går från 14% under 40 år 1961 .. till 50% under 40 år idag ... för mig var deras skogar otroligt mer stabila for 50-60 år sen .... men en bra förklaring och jag kanske ändrar min uppfattning ... om du inte tror jag ändrar min uppfattning om detta skogsbruk .. då kan du ju inte tro på det själv .. är det så ..

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#543699 världens sämsta skogsbruk och deras lögnhalsar kan beskriva vilket fiasko som helst som en succe ... som när man avverkar skogen på "sveriges första kalhygge" efter 84 år är träden 21 cm i snitt och det efter två gödslingar .. det enda man kunde använda de snea och vinda brädorna till, var väl att visa upp alla kvistfel som en bräda kunde få ... https://www.landskogsbruk.se/skog/histo ... kalhygget/ .. jag kollade upp skogarnas tillstånd i malåtrakten och var finns dom, det som steve johansson på sveaskog kallar "ökenlandskap" förresten verkar han inte vara 104 år gammal så hur han kan bedöma hur det såg ut för 84 år sen är en gåta .. bullshittare är alltid gåtor för mig (vemn fan tror dom att dom lurar) kanske nån av alla "smarta" skogsägare ... jag tar ett par vykort från näsbergstrakten från den tiden (fotograferna kan väl inte ha arangerat bilderna) det ena från 1927 det andra från 1937 .. om man betänker att det är en av de största flottnings älvarna i dalen, så är det jäääävligt mycket skog på höjderna, inte mycket öken där inte, jävla skojare på sveaskog ...

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Viktor815  
#543795 Malå ligger i Västerbottens län och bilderna är från Sollefteå Västernorrlands län

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Palakangas  
#543800
Viktor815 skrev:Malå ligger i Västerbottens län och bilderna är från Sollefteå Västernorrlands län

Uffe. Du är dålig på att manipulera. Patetiskt men typiskt dig. =))

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#543873 jag är nog dålig på att manipulera därför att jag inte gör det .. jag bara ser på saker som dom är ... ja det fans tydligen ett näsberget 20 mil längre söderut .. men det ändrar ingenting av det jag skrev, snarare kan jag utveckla det betydligt, och så blir det varje gång jag påtalar det vidriga i dagens skogsbruk, att jag kan inte beskriva det tillräckligt vidrigt för det är alltid värre ... den öken som sveaskogs skogvaktare talade om, fanns på näsberget fanns inte .. men finns i dag ... det är ju så lögnare alltid fungerar, för att ta bort fokus från sina egna vidrigheter (som man givetvis vet om) så hittar man på nåt värre som är svårt att verifiera "våra skogar var öknar på 1920talet" ..näääe lögn och åter lögn, det var fantastiska skogar vi hade på stora delar av vårt land, älvdalar var hårdare avverkade men givetvis inte så hårt som idag ... vi har degraderat vårt lands stolta skogar till en fiberplantering, 9 av tio "timmer" bilar kör omkring med fiberpinnar .. som sagt så här ser det ut i dag i malå kommun (borde kollat det) i trakterna av näsberget, hygget ni ser i mitten är över 500 hektar stort .. här kan man snacka om öken, och den finns här och nu ... läs vad steve skrev om sveaskogs fantastiskt naturnära skogsbruk .... en gång till ...

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).