Avverkning (slutavverkning)

1600 sortiment

30 inlägg 15986 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

1600 sortiment

Ldsaren  
#540791 Södra har ett sortiment 1600 där man får blanda timmer och massaved som är barkborreskadat .
Men det kanska svårt och se vilket som duger och inte ,det får ju vara barkfallet men inte lagringsröta vilket är lite svårt att se på alla bitar . Der får ju inte vara morotsfärgat i ytan, men det är lite luddigt att se.
Hur lätt har ni andra att se vad dom duger ?
Kanske låta södrainpektorn titta på högen ?
Annars får det väl bli ved av det.



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: 1600 sortiment

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#540826 Allt som dog i våras eller nyligare lägger jag i 1600.

Avatar Fallback

Re: 1600 sortiment

Ldsaren  
#540854 Såga träd i dag ,man ser färgen på grenar bättre när de har fallt ,att det är lite grönt i också men rätt så barkfallna ,en del har mycket grönt är väl från sista svärmnigen ,är väl ingångshål som man kan se också .
Blånad får det visst vara.
Lustigt att det inte får vara lite lagringsröta när det blir massaved?
.

   TS
Avatar Fallback

Re: 1600 sortiment

Ldsaren  
#540928
Mangan skrev:Allt som dog i våras eller nyligare lägger jag i 1600.
Okey då vet jag

   TS
Användarvisningsbild

Re: 1600 sortiment

ludvig  
#542040 Hur tänker ni gällande aptering? Allt i 4,2 meter, eller skiljer ni mellan timmer och massa?

Användarvisningsbild

Re: 1600 sortiment

JohannesG  
#542063 Är väl lika bra att hålla 5,5m på så mycket som möjligt så det blir smidigast att hantera. Eller den längd man nu föredrar så länge medellängden blir lång nog.

Avatar Fallback

Re: 1600 sortiment

Ldsaren  
#542066 Jag aptera så som vanligt ,min 18 cm i lilla änden och angivna längder som timmer .men ligger i samma hög
Jag tror de soterar på det och får betalt efter det sen .
Finns en film på södra att se.

   TS
Avatar Fallback

Re: 1600 sortiment

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#542067 Jag hugger allt i 5m, och om inte toppen blir dryga tre så får den ligga.

Försöker förstås kapa så det blir timmer av det som är grovt nog.

Virkesmätaren gör en bedömning i traven, hur stor andel som är grovt nog.

Användarvisningsbild

Re: 1600 sortiment

Seb macahan  
#543554 Hej på er, vilka har fått sitt 1600 inmätt? Vi fick precis reda på att hela vår trave vrakades pga lagringsröta. Mycket märkligt då den såg fin ut när det höggs och låg 3-4veckor. Grannar hemma har lämnat in högar som ser dåliga ut men endast fått någon eller några procent. Att lagringsröta är svårdefinierat vet jag, men o få en hel trave vrakad känns lite olustigt. Era erfarenheter mottages tacksamt

Avatar Fallback

Re: 1600 sortiment

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#543564 Oops, det var inte bra! Vad var det för typ av träd du högg?

Har inte anmält något än, en del var färskt virke, en del är vindfällen från i våras.

Användarvisningsbild

Re: 1600 sortiment

Seb macahan  
#543569 En del färska en del barkborreträd, angripa i sen höst. Något i sommar. Gran

Användarvisningsbild

Re: 1600 sortiment

sundelius  
#543580 Då är det ju något som inte stämmer. Du får ringa och fråga

Avatar Fallback

Re: 1600 sortiment

Ldsaren  
#543583 Låter lustigt .har själv en trave på ca 20 m3 få se hur det går ,har bett södrainspektorn titta på det ,då jag har annat här också.
Det jag har fått sagt är att när det är blågrått i ändan är det godkänt,men inte om det är morotsfärgat i ytterkant (som kilar in) det är lagringsröta.
Den kom av vårens dos och efter stark värme i sommras bildas lagringsröta vilket man inte vill ha i koken på massaindustri.
Vraket borde ju du få betalt så som brännved för varjefall.

   TS
Användarvisningsbild

Re: 1600 sortiment

Seb macahan  
#543588 De skulle försöka"hjälpa" till o få hela traven omklassad som brännved. Men, jag har sett lagringsröta förrut.

Avatar Fallback

Re: 1600 sortiment

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#543593 "Skogsröta i enskild stock max 67 procent av ändytan.

Lagringsröta i enskild stock max 10 procent av tvärsnittet
15 cm innanför stockändan.

Bedöms andelen vrak inklusive rötvrak utgöra mer än
15 procent av volymen mätningsvägras traven.
"

Kanske du låg precis över gräns på 15%? Blir ju jäkligt orolig nu, håll oss uppdaterade.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar