Traktorer och processorer

Vad kör ni med?

2087 inlägg 1152540 visningar 301 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

bondenfredrik  
#537157 Hej, kör nu med en n121 advance, byggde endast om den lite med lite pansarplåtar som skyddar framaxelfjädringen och byggde om för slangpaketet. Nästa vecka skall den på provtur till skogen. Möre 9t skogsvagn med 6.7m kran.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

430kan  
#540233 Min kombination sedan knappt ett år tillbaks. Bekväm och relativt flexibel lösning för "hemmaflisning" och lite till om det behövs. Kapacitet kring 10 m3/h och strax under 7 l/h.

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

339  
#540237
430kan skrev:Min kombination sedan knappt ett år tillbaks. Bekväm och relativt flexibel lösning för "hemmaflisning" och lite till om det behövs. Kapacitet kring 10 m3/h och strax under 7 l/h.


Fint ekipage!
Funkar vagnen bra? Är du nöjd med den?

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

430kan  
#540247 339
Jovars, varför mitt halvvarma svar? Vagnen verkar mycket stabil och kvaliteten på metallarbete helt OK. Strulet har varit att väldigt många hydraulkopplingar varit dåligt åtdragna, ca hälften av dem och den har MÅNGA. Irriterande när man köpt nytt och förväntar sig att bara köra.
Ventilpaketet, el on/off på utskjut och grip, var mycket svårt att få igång, bara väste och jävlades tills jag blev förbannad och medvetet kopplade fel och vände på tryck/retur för att se om någon ventil fick sig en chock. Verkar ha hjälpt, det har gått i ett halvår tills det blev kallt och problemet återkom, nu ska ÅF komma och ta den i örat. Vidare, jag kör med rejält flöde, troligen närmare de stipulerade 60 l/min som paketet har som max gräns och vissa funktioner "väser" som bara den, som om en överströmmare/chockventil löser ut konstant, irriterande och ger en känsla av att ngt inte är rätt kalibrerat/justerat, även detta en anledning till att ÅF ska komma och ta en titt.
Jag vill ge ÅF en chans att rätta till detta och sedan kommer jag att sätta upp en tråd med lite bilder för dem som går i tankar kring en BMF.

Användarvisningsbild

Re: Vad kör ni med?

jonas.gussvattnet  
#543507 Då har gubben fått hem sin nya leksak.
Vart en bra 70års present.

Valtra A84 Hitech,frontlastare, bukplåtar och bakrutekil.
Vart även en ny snöskopa och hydrauliska pallgafflar. Bra och ha om gamla 4300 hjullastaren skulle ta kväll.

Moheda M101, K45 kran, 2 spak lättviktspaket med el on/off, radiostyrd winch och hydrauliska skivbromsar.

Användarvisningsbild

Re: Vad kör ni med?

molnia  
#543570
jonas.gussvattnet skrev:Då har gubben fått hem sin nya leksak.
Vart en bra 70års present.

Valtra A84 Hitech,frontlastare, bukplåtar och bakrutekil.
Vart även en ny snöskopa och hydrauliska pallgafflar. Bra och ha om gamla 4300 hjullastaren skulle ta kväll.

Moheda M101, K45 kran, 2 spak lättviktspaket med el on/off, radiostyrd winch och hydrauliska skivbromsar.


Finns en tråd om moheda M101,
Valtra A72 och Moheda 10tons huggarvagn
dela gärna dina erfarenheter i den tråden. Skulle vara intressant att höra.

Användarvisningsbild

Re: Vad kör ni med?

jonas.gussvattnet  
#543669
molnia skrev:
jonas.gussvattnet skrev:Då har gubben fått hem sin nya leksak.
Vart en bra 70års present.

Valtra A84 Hitech,frontlastare, bukplåtar och bakrutekil.
Vart även en ny snöskopa och hydrauliska pallgafflar. Bra och ha om gamla 4300 hjullastaren skulle ta kväll.

Moheda M101, K45 kran, 2 spak lättviktspaket med el on/off, radiostyrd winch och hydrauliska skivbromsar.


Finns en tråd om moheda M101,
Valtra A72 och Moheda 10tons huggarvagn
dela gärna dina erfarenheter i den tråden. Skulle vara intressant att höra.



Ja har vart in å läst lite i den tidigare.
Får väl komma med inspel efter vi har kört lite mer. Knappt kört ett lass än så länge.
Blir väl lite å vänja sig på för gubben då han är van Bm 868 (till salu) och en gammal Teg byggd på Ford 7000 (också till salu)

Användarvisningsbild

Re: Vad kör ni med?

Bax  
#543673 Jag ser gärna lite bilder inifrån hytten på A84:an.
Är där bra plats att vända sig etc.

Användarvisningsbild

Re: Vad kör ni med?

jonas.gussvattnet  
#543757 Ganska ok att komma runt, iaf med vanliga skor i storlek 44.
Vi har också ölmstad extra stolpelare på 5cm under ordinarie stolpelare. Är bara en rund pelare på 10cm i diameter.
Hjälper på att man får hälarna lite längre in mot stolen och bättre vinkel på knäna när man sitter baklänges.

Användarvisningsbild

Re: Vad kör ni med?

Bax  
#543829 Tackar 👍

Användarvisningsbild

Re: Vad kör ni med?

michael s  
#543848 Jonas.gussvattnet

Hur resonerade du när ni valde just A84an och inte A74an, så hade ni tex sluppit Ad-blue eller A94an, då hade ni fått starkare traktor. Skiljde det mycket i pris på dem, bara lite nyfiken.

Med vänlig hälsning Michael

Användarvisningsbild

Re: Vad kör ni med?

jonas.gussvattnet  
#543869 Vi tänkte ta A74, men Lantmännen i Östersund hade denna A84 på lager. Så vi fick ett ganska bra pris och så vart de inte så lång leverans tid.

Förhoppningsvis så kommer adblue funka, ev om det börjar bli problem så får man bara koda bort det.

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

Torleif  
#544838 Jag märkte att jag aldrig har postat i den här tråden så här kommer några bilder. Ingen av dem är årets men utrustningen har inte ändrats alls under de 5 åren som jag inte kunde skogsarbeta.

Massey-Ferguson 165 årsmodell 1971 med servostyrning och multipower och Palmu hytt. Tilläggsutrustad med bottenpansar under främre delen och ställning för järnspett och löstagbar frontgrind och en motorsågslåda att hänga på frontlastarfästjärnen då frontlastaren är losskopplad. Den har också fått yttre hydraulik med två par dubbelverkande och ett enkelverkande uttag drivna av multipowerpumpen.

Vajerkranen är en Normet årsmodell omkring 1985. Exportversion för svenska marknaden med broms på trumman. Återimporterad till Finland som begagnad. Förra ägaren hade tagit bort bomsvängen så jag gjorde ett arbetsbyte med en kamrat som byggde ny hydraulisk bomsväng. Tilläggsutrustad med en plåtlåda med gallerbotten för lunningskedjorna.

Kärran är en Gisebo. Säljaren påstod att den lastar 6 ton men jag tror att den lastar 5 ton. Sannolikt från 60-talet eller början på 70-talet. Importerad från Sverige som begagnad eftersom såna här kärror nästan inte finns i Finland. Den hade ursprungligen kortare bom anpassad för jordbruksdrag men vi byggde om bommen så den skulle gå under vajerkranen och passa på hitchkroken. Till kärran finns ett förlängningsrör som passar inuti bomröret med en extra tvärbalk på ändan så att det går att köra 9 meters stockar lagligt.

Ingenting är nytt och ingenting är modernt men allting är förbättrat och utväcklat så långt det går med litet pengar.
Med min rygg går det inte att stå på knä bakvänd i en trång hytt och köra hydraulkran. Dessutom är terrängen extremt stening här så det mesta måste vinschas då man kör med utrustning i den här storleksklassen.
En större traktor skulle kräva för breda vägar då man hugger ved i andras skog...... och för breda vägar för ens eget samvete i egen skog också när man är småskogsägare. Jag har inte ekonomi att hålla mig med mer än en traktor så därför skall den gå att använda till allt.
Därför ser mina lösningar och val ut som de gör.

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

stone66  
#544848
Torleif skrev:Jag märkte att jag aldrig har postat i den här tråden så här kommer några bilder. Ingen av dem är årets men utrustningen har inte ändrats alls under de 5 åren som jag inte kunde skogsarbeta.

Massey-Ferguson 165 årsmodell 1971 med servostyrning och multipower och Palmu hytt. Tilläggsutrustad med bottenpansar under främre delen och ställning för järnspett och löstagbar frontgrind och en motorsågslåda att hänga på frontlastarfästjärnen då frontlastaren är losskopplad. Den har också fått yttre hydraulik med två par dubbelverkande och ett enkelverkande uttag drivna av multipowerpumpen.

Vajerkranen är en Normet årsmodell omkring 1985. Exportversion för svenska marknaden med broms på trumman. Återimporterad till Finland som begagnad. Förra ägaren hade tagit bort bomsvängen så jag gjorde ett arbetsbyte med en kamrat som byggde ny hydraulisk bomsväng. Tilläggsutrustad med en plåtlåda med gallerbotten för lunningskedjorna.

Kärran är en Gisebo. Säljaren påstod att den lastar 6 ton men jag tror att den lastar 5 ton. Sannolikt från 60-talet eller början på 70-talet. Importerad från Sverige som begagnad eftersom såna här kärror nästan inte finns i Finland. Den hade ursprungligen kortare bom anpassad för jordbruksdrag men vi byggde om bommen så den skulle gå under vajerkranen och passa på hitchkroken. Till kärran finns ett förlängningsrör som passar inuti bomröret med en extra tvärbalk på ändan så att det går att köra 9 meters stockar lagligt.

Ingenting är nytt och ingenting är modernt men allting är förbättrat och utväcklat så långt det går med litet pengar.
Med min rygg går det inte att stå på knä bakvänd i en trång hytt och köra hydraulkran. Dessutom är terrängen extremt stening här så det mesta måste vinschas då man kör med utrustning i den här storleksklassen.
En större traktor skulle kräva för breda vägar då man hugger ved i andras skog...... och för breda vägar för ens eget samvete i egen skog också när man är småskogsägare. Jag har inte ekonomi att hålla mig med mer än en traktor så därför skall den gå att använda till allt.
Därför ser mina lösningar och val ut som de gör.

Palmuhytt dom finns nog inte i Sverige är den finsk? Fäste för spett är obligatoriskt på mina traktorer. 9 m stock inte dåligt

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

Torleif  
#544858 Ja den är finsk. Tillverkaren hette Pertti Palmu och fanns i Nakkila. De tillverkade hytter till både Massey-Ferguson och Leyland och kanske ännu något traktormärke på den tiden.
De är äldsta palmuhytterna av den här modellen som jag har är ganska eländiga. Jag har förbättrat den så gott det går men den är inte bra.
Då man håller på och timrar så som jag gjorde innan sjukledigheten behöver man kunna hantera 9 meters stockar och helst ännu längre. Det börjar se lovande ut så om något år timrar jag troligen igen. Det trodde varken läkarna eller jag att någonsin skulle bli möjligt igen men ibland blir det bättre än planerat.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).