Motorsåg och handhållet

Fila eller slipa kedjan?

85 inlägg 20772 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Fila eller slipa kedjan?

stegmaster  
#536554
JensSkoog skrev:Men, när man lärd sig slipa och justera maskinen bra, så
är det mycket liten förskel på slip och fil :wink:

Precis Jens, så er det. :-bd
Vare sig man sliper eller filar betinger att man lär sig känna utrustningen.
Själv lyckas jag inte få bätte resultat av att fila manuelt, och dom kunder jag sliper för et mycket nöjda, så då blir det slipen alla dager i veckan för min del.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Fila eller slipa kedjan?

stone66  
#536557 Har en oregon kedjeslip men använder den inte ofta typ bara när man stensågat o taggtråd. Blev nog lite besviken när köpte den. Bra o räta upp vinklar me. Frågade min återförsäljare på orten. O de är nog som han sa har man koll på filning blir man besviken men för dom som inte kan fila så är det som en skänk från ovan 🙏

Användarvisningsbild

Re: Fila eller slipa kedjan?

JensSkoog  
#536633
stone66 skrev:......Blev nog lite besviken när köpte den. Bra o räta upp vinklar me. Frågade min återförsäljare på orten. O de är nog som han sa har man koll på filning blir man besviken men för dom som inte kan fila så är det som en skänk från ovan 🙏

Då har du inte jobbat så länge med slipen
att du har lärd känna den till fullo. :wink:

Avatar Fallback

Re: Fila eller slipa kedjan?

stone66  
#536646 Nej det kan nog vara så👍

Avatar Fallback

Re: Fila eller slipa kedjan?

MDin  
#536726 Jag har filat i mer än 40 år. Nu har jag köpt en Oregon den utan hydraulik. Testa den på kasserade kedjor för att få in snitsen. Det första som skedde var att länken reste på sig ytterst lite när skivan kom till eggen. Då minskade jag mellanrummet där kedjan löper från 3 mm till 2 mm. Nu funkar det. Resultatet är av mig godkänt. Slipar med ytterst lite ”blixt” att inte ta mer på skäret än vad som behövs. Ingen blåtand alltså. Det har hänt att det får gå två varv. Vad jag saknar är att kunna vända varvet på skivan.

Avatar Fallback

Re: Fila eller slipa kedjan?

tallen100  
#536756
JensSkoog skrev:
stone66 skrev:......Blev nog lite besviken när köpte den. Bra o räta upp vinklar me. Frågade min återförsäljare på orten. O de är nog som han sa har man koll på filning blir man besviken men för dom som inte kan fila så är det som en skänk från ovan 🙏

Då har du inte jobbat så länge med slipen
att du har lärd känna den till fullo. :wink:

Den som kan fila på "riktigt" blir nog aldrig nöjd med en slip, annat än att rätta till pyntade kedjor :geek:

Avatar Fallback

Re: Fila eller slipa kedjan?

stone66  
#536846 När jag kört me slipen vill jag gärna ta ett par tag me filen då blir det bra😀👍

Avatar Fallback

Re: Fila eller slipa kedjan?

MDin  
#536854 Har man 20” 25” 80-84 länkar är det drygt att stå å handfila. 13-15” är väl ok. Var ute i dag å tog ned ett par grova med 25”:aren å bettet var jag mycket nöjd med. Kvistning gör jag med den handjagade 13 tummaren, bet ordentligt den också[emoji16]

Avatar Fallback

Re: Fila eller slipa kedjan?

stone66  
#536858 Jo har långa svärd jag me till 100 kubikarna har ett jonsereds sågverk och en japa vedprocessor de va därför jag köpte slipen inte kul o handjaga långa kedjor märker inte så stor skillnad på vedprocessorn

Användarvisningsbild

Re: Fila eller slipa kedjan?

dhaglund  
#537102 Slipmaskin är ju riktigt bra att ha. Vinklarna blir räta och fina och tänderna blir lika långa. Jag tycker att det är klockrent att köra kedjorna genom slipen då och då för att "räta upp" dem. Vill jag sedan lyxa till det drar jag ett par drag med filen på varje tand efter att jag är klar med slipen.

Ska man ha kedjor till sågverk är slipen överlägsen eftersom den ger mindre höknäbb vilket i sin tur ger finare sågyta.

Användarvisningsbild

Re: Fila eller slipa kedjan?

Pertan69  
#542940 Vet inte om jag kan påstå att jag är så där jättebra på att fila kedja, men istället för dyra maskiner så hittade jag det här.
https://www.youtube.com/watch?v=u8FUnlk_Xn0

Användarvisningsbild

Re: Fila eller slipa kedjan?

totte  
#542943 Ja den metoden har vi en lång tråd om här. Kanske inte någon direkt succé:

Fredrik Reuter - Nya sätt att slipa sågkedjor - Torbjörn tipsar!

Avatar Fallback

Re: Fila eller slipa kedjan?

bgl  
#542944 Nästan lite Farbror Frej över den filmen!
Vill man rotera finns Dremelslipstift på 4,8 mm hos bl.a.Bauhaus för ca 30 kr styck.
Dremelmaskinen är lite svag men med gipsfräs från Makita eller annan tillverkare är det enkelt att fixa dåliga kedjor.

Användarvisningsbild

Re: Fila eller slipa kedjan?

K.Vik  
#543548 Jag var o skulle köpa fil och mall idag. Då drog de fram den här, åsikter?

https://www.maskinklippet.se/filutrustn ... noQAvD_BwE

Användarvisningsbild

Re: Fila eller slipa kedjan?

JensSkoog  
#543551 Någon gillar den hemskt, andra menar att den är skit.
Beror ju som med det mesta på att man lär sig använda den.

En sak jag har observerat, är att man borde inte köra med flatfilen
i hela tiden. Då blir ryttarna för låga och kedjan hugger.

Men, varför fila när man kan skaffa sig en slip :d :d

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).