ATV och UTV i skogen

atv till barn

45 inlägg 22584 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: atv till barn

Granstorp  
#543058 Visst är diverse motorredskap farliga, men jag tror att landets akutmottagningar behandlar mer benbrott orsakade av studsmattor...

ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: atv till barn

Camaro1969  
#543161 jag blir nog hellre överkörd av en 3 åring på barn-atv än en 6 åring på en grålle...

tänker lite på fjärravstängningen... fungerar dem bra? har ni fått använda den?

   TS
Användarvisningsbild

Re: atv till barn

Chamelon  
#543162 Ja den fungerar riktigt bra. Trycker du på knappen så piper det till sen lägger maskinen av. Fick använda fjärrkontrollen några gånger i början.

Användarvisningsbild

Re: atv till barn

Camaro1969  
#543174 Är den snabb på att stänga av?

   TS
Användarvisningsbild

Re: atv till barn

Fraden  
#543176
Camaro1969 skrev:Är den snabb på att stänga av?
Jodå.
Men maskinen rullar ju någon meter innan den stannar.

Men se till att skruva in skruven vid tumgasen.
Så du stryper hastigheten.

Är du extra nojig kan du ju även spärra trotteln i förgasaren med något.

Användarvisningsbild

Re: atv till barn

Temlav  
#543471 Jag köpte en 90 cc Falcon på Jula till barnen mina, när äldsten var 7-8 år nånting.
(den mindre är 3 år yngre)
Den är lite större till formatet jämfört med de små 50 cc maskinerna, men upplevdes inte som för stor för barnen på nåt sätt. Snarare att de var snabba på växa ur den.... (utan att vara långa för sin ålder)

Däremot, så var det bara att konstatera att den mindre av dem (då 4-5 år), inte var redo att framföra detta fordon, trots att gasen var nerställd så mycket som bara gick. (den ska ju ändå rulla framåt när man trycker på gasen) Det gick inte att starta den i svag uppförsbacke, men gick ändå för fort på platt backe, så det blev sjuukt okontrollerad framfart den första sommaren. Jag gick/halvsprang bakom med ett snöre till dödmansgreppet första veckorna...

Den äldre av barnen tyckte det var roligast att titta på spåren som blev bakom, så det slutade med en direktsmäll rakt in i hörnet på släpvagnen, med en byngel i kåpan som följd... Uppskattad maxhastighet då = 10-15 km/h.
Styret slog i klockrent i det utstickande gångjärnet (=2xplattjärn) på kåpan, varvid gångjärnet skrapade bort allt som satt på vänstra sidan av styret. (handtag, elreglage mm)
Hade han kört bara 5-7 cm ytterligare åt höger, så hade vänsterhanden träffat rakt i gångjärnet och sannolikt kluvits av kraften.
Tilläggas bör att detta skedde på en typ 10.000 m2 stor gårdsplan (grus/gräs), där enda hindret som fanns i närheten var en personbil med en släpvagn parkerad bredvid.
Pojken ifråga klarade sig med ett skrapsår på vänsterbenet från främre "stänkskärmen" som veks in mot benet.
Men det hade som sagt kunnat sluta mycket illa.
Fyrhjulingen gick att fixa till, och användes flera år efter kraschen.

- Visst, vi har haft fler skador på vår studsmatta (armbrott, utslagna tänder, näsblod, stukningar och fågelbajs på kläderna) än på fyrhjulingen, men energin som är inblandad i en olycka med en fyrhjuling är sååå mycket större, även om den är liten och går sakta i vuxnas ögon.

Summering:
Jag skulle inte rekommendera en fyrhjuling som leksak till en 3,5-åring. (möjligen nån liten eldriven sak som går tråkigt sakta)

P.S Nu är det snöskoter som gäller för mina barn! D.S

Användarvisningsbild

atv till barn

Camaro1969  
#543514
Temlav skrev:Jag köpte en 90 cc Falcon på Jula till barnen mina, när äldsten var 7-8 år nånting.
(den mindre är 3 år yngre)
Den är lite större till formatet jämfört med de små 50 cc maskinerna, men upplevdes inte som för stor för barnen på nåt sätt. Snarare att de var snabba på växa ur den.... (utan att vara långa för sin ålder)

Däremot, så var det bara att konstatera att den mindre av dem (då 4-5 år), inte var redo att framföra detta fordon, trots att gasen var nerställd så mycket som bara gick. (den ska ju ändå rulla framåt när man trycker på gasen) Det gick inte att starta den i svag uppförsbacke, men gick ändå för fort på platt backe, så det blev sjuukt okontrollerad framfart den första sommaren. Jag gick/halvsprang bakom med ett snöre till dödmansgreppet första veckorna...

Den äldre av barnen tyckte det var roligast att titta på spåren som blev bakom, så det slutade med en direktsmäll rakt in i hörnet på släpvagnen, med en byngel i kåpan som följd... Uppskattad maxhastighet då = 10-15 km/h.
Styret slog i klockrent i det utstickande gångjärnet (=2xplattjärn) på kåpan, varvid gångjärnet skrapade bort allt som satt på vänstra sidan av styret. (handtag, elreglage mm)
Hade han kört bara 5-7 cm ytterligare åt höger, så hade vänsterhanden träffat rakt i gångjärnet och sannolikt kluvits av kraften.
Tilläggas bör att detta skedde på en typ 10.000 m2 stor gårdsplan (grus/gräs), där enda hindret som fanns i närheten var en personbil med en släpvagn parkerad bredvid.
Pojken ifråga klarade sig med ett skrapsår på vänsterbenet från främre "stänkskärmen" som veks in mot benet.
Men det hade som sagt kunnat sluta mycket illa.
Fyrhjulingen gick att fixa till, och användes flera år efter kraschen.

- Visst, vi har haft fler skador på vår studsmatta (armbrott, utslagna tänder, näsblod, stukningar och fågelbajs på kläderna) än på fyrhjulingen, men energin som är inblandad i en olycka med en fyrhjuling är sååå mycket större, även om den är liten och går sakta i vuxnas ögon.

Summering:
Jag skulle inte rekommendera en fyrhjuling som leksak till en 3,5-åring. (möjligen nån liten eldriven sak som går tråkigt sakta)

P.S Nu är det snöskoter som gäller för mina barn! D.S


Kanske hade hjälpt med fjärrkontroll i det fallet?
Så hade statistiken gentemot studsmattan blivit berydligt bättre:)

Eller hade den modellen fjärravstängning?

   TS
Avatar Fallback

Re: atv till barn

r93  
#543523 Bygg en släpvagn till den lilla hojen, det hjälper till att hålla ner farten samt dom kan hjälpa till med allt möjligt.

Vi har en polaris 90 och när dom började köra så växte hornen ut snabbt på dom, så jag byggde helt enkelt ett släp till den, så lastar man det fullt med typ löv å skräp på vårstädningen så blir det en sport i sig att köra försiktigt och inte tappa hela lasset, dessutom så lär dom sig vart dom har fordonet.

Användarvisningsbild

Re: atv till barn

Temlav  
#543585 Kanske hade hjälpt med fjärrkontroll i det fallet?
Så hade statistiken gentemot studsmattan blivit berydligt bättre:)

Eller hade den modellen fjärravstängning?[/quote]

Inte den här gången, då vi var fullt upptagna med att mata vedprocessorn med björk på en annan del av gården, så sonen körde omkring själv (inom inhägnat område såklart :roll: )

Den maskinen hade en säkerhetsbrytare i baken, som man fäste ett snöre i. När man då drog i snöret så stannade motorn.

Avatar Fallback

Re: atv till barn

Larsi  
#543609 Barnbarnen som nu är 6 och 4 och ett halvt har en 110 cc som funkar bra som arbetsmaskin till dom. Vi köpte en 4 hjulig trädgårds kärra från Jula och det går att köra mycket grejer för dom gillar att arbeta
Gasen har jag skruvat ner så den går nog inte fortare än 15-20 km
Ingen olycka har inträffat och jag tränade dom i början på en åker med att köra mellan koner.
Såg att handlaren sålde nu för 7900kronor så priset verkar inte höjas något vidare de senaste 2-3 åren

Användarvisningsbild

Re: atv till barn

Camaro1969  
#543612
Larsi skrev:Barnbarnen som nu är 6 och 4 och ett halvt har en 110 cc som funkar bra som arbetsmaskin till dom. Vi köpte en 4 hjulig trädgårds kärra från Jula och det går att köra mycket grejer för dom gillar att arbeta
Gasen har jag skruvat ner så den går nog inte fortare än 15-20 km
Ingen olycka har inträffat och jag tränade dom i början på en åker med att köra mellan koner.
Såg att handlaren sålde nu för 7900kronor så priset verkar inte höjas något vidare de senaste 2-3 åren


har kika på den med, men där saknas fjärravstängning va?

   TS
Avatar Fallback

Re: atv till barn

Larsi  
#543641 Nej det är fjärravstängning på våran men har aldrig använt den och nödstopp med snöre om man vill använda det

Användarvisningsbild

Re: atv till barn

Camaro1969  
#543644
Larsi skrev:Nej det är fjärravstängning på våran men har aldrig använt den och nödstopp med snöre om man vill använda det


hittar ingen som säljer de nu när jag söker, kan du länka till den du hittat för 7900:- ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: atv till barn

Solblot  
#554571 Min pojk fick sin atv när han fyllde 4. Någon jubileums modell från 4speed (kinamaskin) som jag köpte begagnad, dock hade den bara gått 8 timmar.

Det är en 150cc som jag stryper med skruv i gasreglaget. Skruven som satt i original var lite kort tyckte jag så jag satte in en längre. Jag har skruvat ut den successivt ju mer han behärskat den. Det har funkat superbra både med fyrhjulingen och pojken :grin:

Användarvisningsbild

Re: atv till barn

Camaro1969  
#554659 köpte kinamaskinen.. 90cc som vi pratat om ovan..

och visst det är just en kinmaskin och det visste vi om..

fjärrkontrollen verkar fungera lite sisådär.. vid fullgas funkar den inte alls :D

men när man har den strypt går det skapligt att få stopp på den, kan få trycka 2-3 ggr om det är max tillåtna varv.

gasen går väldigt trögt att trycka på för en 3 åring... pojken kör min stora canam mycket enklare.

men i det stora hela går det bra, har dock inte kört så mkt pga snön, har plogat upp en bana på åkern där han kört några gånger, och det gick som sagt bra..
men sen blev det bara is, så nu får vi vänta till våren kommer på riktigt

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).