Gallring

När gör ni första gallringen i granskog?

11 inlägg 6401 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

När gör ni första gallringen i granskog?

Björstorpskog  
#543278 Hejsan!
Ny på detta forum och förhållandevis ganska ny på detta med skogsbruk så det kan nog bli en och annan självklar fråga i början. Försökte söka på liknande frågor men hittade inget... Förverkligade en gammal dröm 2010 och köpte en liten gård på 35ha med ca. 16ha skog till. Nu har jag två granplanteringar som förra ägarna gjort som är ca. 15 år. När brukar ni gå in och göra första gallringen? Intuitivt känns det som att det snart är dags då många granar står rätt tätt enligt vad jag tycker.



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: När gör ni första gallringen i granskog?

frågande och vetande  
#543287 Hur långt är ett snöre...

Du kommer nog att få lika många svar som folk på forumet. Generellt sätt är 15år för tidigt, allt beror på marken i sig, tillväxten, stammantal per hektar och det egna tankarna om hur skogen skall skötas nu och framöver. Åter igen [u]generellt sätt[u] skulle det snarare vara dags för en förröjning innan en kommande gallring.

Avatar Fallback

Re: När gör ni första gallringen i granskog?

frågande och vetande  
#543288 info om beståndet skulle hjälpa...

Användarvisningsbild

Re: När gör ni första gallringen i granskog?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#543292
frågande och vetande skrev:info om beståndet skulle hjälpa...


Typ övre höjd, grundyta och antal plantor per ha. Bilder och/eller filmer på beståndet underlättar också.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: När gör ni första gallringen i granskog?

ÅsaNisse  
#543305 När stammarna börjat rensa sig. 2/3 grönkrona sen är det dags. Blir halva stammen rensad så förlorar man tillväxt som tar några år att hämta hem.

Avatar Fallback

Re: När gör ni första gallringen i granskog?

jannee  
#543314 ÅsaNisse har helt rätt det med grönkronans längd.
Är då åldern bara 15 år har du då planterat "för" tätt, innebär att du får ta fram röjsågen och göra en ordentlig sista röjning.
Manuell gallring, då räknar du varken tid eller kortsiktig ekonomi, då kan du ta vara på allt som går att sälja/elda.
Gör du däremot en maskingallring lönar det sig ej att varken avverka eller ta vara på enbitstammar, m.a.o dessa ska du köra omkull med röjsågen och låta ligga.

Avatar Fallback

Re: När gör ni första gallringen i granskog?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#543333 Runt ca 12 m brukar det vara dags. Förutsatt att det är röjt, förstås.

Användarvisningsbild

Re: När gör ni första gallringen i granskog?

Björstorpskog  
#543441 Tack för alla svar!
Jag inser att det inte är en gallring som behövs utan det är nog mer en andra röjning jag menade så att man typ kan gå med armarna utsträckta mellan stammarna i alla fall. En lövröjning gjorde jag för inte så länge sedan men nu är det alltså tätt mellan granarna också.
Skall se om det kan bli lite bilder på söndag.

   TS
Avatar Fallback

Re: När gör ni första gallringen i granskog?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#543444 Om du tar och går omkring med röjsåg i din skog, och du märker att den fastnar i träden hela tiden, då är det dags att röja!

Användarvisningsbild

Re: När gör ni första gallringen i granskog?

Björstorpskog  
#543446
Mangan skrev:Om du tar och går omkring med röjsåg i din skog, och du märker att den fastnar i träden hela tiden, då är det dags att röja!


Riktigt så illa är det inte :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: När gör ni första gallringen i granskog?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#547653 För sent

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).