Skogsröjning

eftersatt Röjning inför gallring?

14 inlägg 6145 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

eftersatt Röjning inför gallring?

Anton.b  
#543300 Hejsan! har ca 50ha 25-35-årig gran och tallskog med mycket björk och asp, som bara blivit röjd vid ca 2-3 meters höjd och sedan varit helt orörd. nu är skogen mellan 12-16 (uppskattat) meter hög, med endel "vargträd" och även frötallar kvar... Är nog ca 1-1,5 meter i snitt mellan träden, mycket snöböjda björkar, vindfällen, dubbeltoppar, ser ut som fan. Hur hade ni gått tillväga? Fimpa allt småskit och lämna kvar det som kan bli massaved vid en första gallring som måste ske snart? Är ingen världsmästare så skulle vara kul att höra vad ni har att säga. Ska försöka fixa lite bilder! Mvh! :ymparty:



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: eftersatt Röjning inför gallring?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#543312 In och röj bort sådant som inte duger till massaved (lämna 2 bitsträd och grövre).

Eventuellt kan det bli lämpligt med en tvåstegsröjning med en kedjeröjare/lätt motorsåg i det första steget och sedan en kraftig klingsåg med 225 mm klinga i det andra steget innan gallring.

I det första steget tar du bort toppbrott, ruggar och dylikt, som ofta behöver lumpas för att komma ner på backen. I det andra steget tar du de mer lättröjda bitarna.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: eftersatt Röjning inför gallring?

Anton.b  
#543340 Köpte en husqvarna 535 FBX för ett tag sedan för jag tyckte det skulle passa för detta, Vad är fördelarna med att ta det i två steg?

   TS
Användarvisningsbild

Re: eftersatt Röjning inför gallring?

Huggar Herman  
#543342 FBX:en är bra skit! 😀
Det är nästan omöjligt att få översikt på vad som ska göras när det är tätt som en vägg.
Dessutom är en klingsåg och en kedjesåg bra på olika saker, men det är nog mest en smaksak. Själv kör jag nog 80 - 90 % FBX.

Användarvisningsbild

Re: eftersatt Röjning inför gallring?

Anton.b  
#543349 Inte hunnit provkört min ordentligt än, Hur är ergonomin efter en heldag? hört många som haft problem med kedja som hoppar av, är det nått som bekymrar? Tycket inte de är speciellt kul att gå med klingsåg när det är mycket grovt!

   TS
Användarvisningsbild

Re: eftersatt Röjning inför gallring?

Huggar Herman  
#543351 Jag är mycket fräschare i kroppen efter en dag med Fbx:en än med 555:an, men det är nog individuellt.
Det verkar som jag är en av de få som klarat mig nästan helt utan kedjehoppen. Jag håller kedjan ganska sträckt och försöker vara försiktig när jag sågar småpinnar. Vet inte om det hjälper eller om det är tillfälligheter.

Avatar Fallback

Re: eftersatt Röjning inför gallring?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#543352 Klingsåg med mycket motor och vass klinga är jättekul! :grin: Röj ner allt som är som en ölburk i brösthöjd och klenare. Att göra det i två steg är bara dumt för efter röjningen är där oframkomligt ett tag.

Användarvisningsbild

Re: eftersatt Röjning inför gallring?

Anton.b  
#543360
Huggar Herman skrev:Jag är mycket fräschare i kroppen efter en dag med Fbx:en än med 555:an, men det är nog individuellt.
Det verkar som jag är en av de få som klarat mig nästan helt utan kedjehoppen. Jag håller kedjan ganska sträckt och försöker vara försiktig när jag sågar småpinnar. Vet inte om det hjälper eller om det är tillfälligheter.


Hoppas min går lika fint då :-bd

   TS
Användarvisningsbild

Re: eftersatt Röjning inför gallring?

Anton.b  
#543362
Skogsola skrev:Klingsåg med mycket motor och vass klinga är jättekul! :grin: Röj ner allt som är som en ölburk i brösthöjd och klenare. Att göra det i två steg är bara dumt för efter röjningen är där oframkomligt ett tag.


Med fbxen kan man ju ta allt på en gång så tycker det skulle vara smidigt och ta allt på en gång bara, men har aldrig provat köra i två steg :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: eftersatt Röjning inför gallring?

utgård  
#543395 Det går bra att röja med en vanlig klingsåg. Kapa allt som som inte är gagn virke och skapa inga onödiga luckor, men det verkar ju inte vara något problem. Allt behöver inte ramla ner, det fixar skördaren när han går fram. Men om du vill går det bra att lumpa med en vanlig röjsåg. Ett bra sätt att få träden att ramla är att kapa första snittet lite snett så högt du kan ca 1-1,5 m och sen är det lätt att kapa stubben.

Användarvisningsbild

Re: eftersatt Röjning inför gallring?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#543448 Fördelen med en klingsåg är att du kapar betydligt snabbare med klinga än med kedja i klenare bestånd. (Annars hade vi ju knappast aldrig haft några klingröjsågar på marknaden). Den maximala klinghastigheten är ju ca 7-9 gånger högre än den maximala kedjehastigheten.

Fördelen med en kedjeröjsåg är ju en mycket mindre kastrisk, mycket lättare att plocka ut enskilda bitar i ett tätt buskage p.g.a. att svärd + kedja är betydligt smalare än en röjsågsklinga, samt att det blir mycket lättare att lumpa ner långa slanor.

Båda behövs, åtminstone i min skog. Är det en djungelröjning, så ta först bort det täta och/eller krokiga med kedjeröjsågen. Återkom nästa dag med klingröjsågen (då du bör ha betydligt mer fällutrymme) och ta ner resten som inte ska stå kvar.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: eftersatt Röjning inför gallring?

Brozzlaren  
#543457 50ha, låter som ett jätteprojekt. Håller på med ett område som är liknande det du beskriver ca 2 ha, ser ut som om det ska ta hela vintern. Vedröjer och kanske 20m3 massa sen har jag tänkt låta det stå några år så får det bli gallring med maskin .
Börje.

Användarvisningsbild

Re: eftersatt Röjning inför gallring?

Anton.b  
#543790 innbillar mig att det ska gå hyfsat snabbt om man bara ska röja ner allt som är för tunt för massved, blir nog mycket att gallra dock!

   TS
Avatar Fallback

Re: eftersatt Röjning inför gallring?

gncgn  
#543819 Jag har ett liknande skifte om ca 25 ha med mest gran, björk och minst med tall. Har i höst underröjt med klingsåg ca 10 ha. Eftersom det fortfarande står alldeles för tätt för en gallringsskördare så går jag nu in motorsåg och tar i huvudsak bort all björk med för liten krona. Eftersom jag har egen skotare så går det bra att göra stickvägar som sedan skördaren kan utnyttja när det blir dags. Av björken blir det fin ved både för eget bruk och till bekanta. Det är ett tidskrävande arbete och man får nog hålla på ett helt år till innan det kan anses klart. Vi har haft makalös fin vinter med drägliga temperaturer och litet snödjup.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).