Motorsåg och handhållet

Motorsågkedja

26 inlägg 4598 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Motorsågkedja

kennethkk  
#542327 Skulle beställa sågkedja tänkte jag och tittade på ett företag på nätet.
Har Husqvarna bara x cat nu för tiden för den modellen som jag har hade dom inte.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Motorsågkedja

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#542331 Vilken modell har du?
Säljer de bara hva produkter då?

Avatar Fallback

Re: Motorsågkedja

kennethkk  
#542333 Jag har kört med Husqvarna H30 kedja 13 tum svärd . 1,3 spår.
Jag tittade på gårdman och maskinklippet .

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsågkedja

JensSkoog  
#542370 Varför inte köpa X-cut, 1.3 mm, .325?
Körer med det på min Stihl MS261 nu, och gillar det starkt :-bd

Avatar Fallback

Re: Motorsågkedja

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#542374 Som allt äldre, allt gubbgrinigare och allt mera motståndare till alla nyheter så får jag motvilligt erkänna att X-cut är bra.

Avatar Fallback

Re: Motorsågkedja

kennethkk  
#542385 Jag får ta och byta till x cut kedja. Och göra en beställning av några sådana

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsågkedja

JensSkoog  
#542391
kennethkk skrev:Jag får ta och byta till x cut kedja. Och göra en beställning av några sådana

Du kommer inte till att ångra dig på det köpet. :-bd

Avatar Fallback

Re: Motorsågkedja

stone66  
#542414 Köpte x-cut för nån månad sen. Satt på en på en 346:a för några dar sen o provade visst tog den bra provade en annan 346:a med ny vanlig kedja o ja då tyckte jag den va slö men det var bara i en gallring. Sen provade jag på lite grovt. O jävlar vilen skillnad 346:an fick nåt o bita i. Ska lägga på x-cut på 550:in med. Kommer inte köpa nåt annat nu grymt bett 👍

Användarvisningsbild

Re: Motorsågkedja

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#542454
stone66 skrev:Köpte x-cut för nån månad sen. Satt på en på en 346:a för några dar sen o provade visst tog den bra provade en annan 346:a med ny vanlig kedja o ja då tyckte jag den va slö men det var bara i en gallring. Sen provade jag på lite grovt. O jävlar vilen skillnad 346:an fick nåt o bita i. Ska lägga på x-cut på 550:in med. Kommer inte köpa nåt annat nu grymt bett 👍

Blev det lika efter att du filat?

Avatar Fallback

Re: Motorsågkedja

stone66  
#542557 Jo det tyckte jag lite ovant me vinkeln

Avatar Fallback

Re: Motorsågkedja

stone66  
#542558 Vad kör du med för kedja Mange??

Användarvisningsbild

Re: Motorsågkedja

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#543242 Jag använder Oregon 21BPX mest. 21LPX om jag står o kapar med nån såg i .325.
De större sågen är nästan uteslutande Oregon 73LPX om de har 3/8.
Mindre såg får 91VXL. Gillar den kedjan skarpt.

De som servar här likaså... Ytterst få som vill ha 1,3 efter de kört lite 1,5.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågkedja

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#543244
stone66 skrev:Jo det tyckte jag lite ovant me vinkeln

Svårt o få till samma form på tanden med rundfil. Vinkeln är ju en sak, form på skäret en annan.

Avatar Fallback

Re: Motorsågkedja

fs480  
#543974 Vad för kedja rekommenderar ni till Stihls 261 och 362? Behöver man byta svärd för annan typ av kedja då?

Användarvisningsbild

Re: Motorsågkedja

totte  
#543978 Om du ändrar spårvidd måste du byta svärd.

Om du ändrar kedjans delning måste du byta både svärd och drev. Undantaget om du har ett s k hardnose svärd, dvs utan topptrissa, då behöver inte svärdet bytas.

Så länge du håller dig till samma spårvidd och delning kan du byta mellan olika kedjetyper.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).