Motorsåg och handhållet

stihl km130r ht-km eller husqvarna 535fbx kjederyddesag?

100 inlägg 33257 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: stihl km130r ht-km eller husqvarna 535fbx kjederyddesag?

Solo  
#540690 Detta om okunniga säljare är nog lika överallt! Jag använder min såg mest till brunnsröjning och putsning av älgskador samtidigt. När man kört nog länge började jag få ont i "gasararmen" och ville göra ngt åt detta. Ringde åf och frågade om det inte gick att flytta gashandtaget längre från motorn men fick svaret att det var helt omöjligt!
Började kolla själv efter lämplig gasvire och fann en som med lite ombyggnation passade. Flyttade gashandtaget och fick en mycket mer välbalanserad såg utan "gasarmskramp"! Tydligen ska man vara lite "tjurig" för att bli riktigt nöjd!!

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: stihl km130r ht-km eller husqvarna 535fbx kjederyddesag?

Jckssn  
#540707
JensSkoog skrev:Där har du gjort ett bra köp, skulle jag säga.
Du får se genom tråden, Vet att det finns några tips om hur man bäst gör det med KM'n.
Själv har jag satt på 12", 1,3, 3/8 svärd och kedja på den. Är väl 1/4" på den du har köpt, så då får man byta drev ochså, men det är ingen stor sak. 1/4", 1,1 mm passar bäst i snyggjobbande i trädgårdar och sådant.

Har pratat med Stihlgubbarna om den många gånger, men dom ser inte
ut till att fatta vilket kinderägg den här prylen är :???: :???:

Du får komma tillbaka med recension när du körd lite.



Har läst igenom tråden redan innan köpet och köpte på mig ett svärd 1,3mm och två kedjor, orginal var 1,1mm men även det i 3/8 så det är samma drev.
Hade kvar en Stihl-check från motorsågskursen så det blev 20% på priserna.

Får återkomma med recension, men det lär nog dröja några månader. Har för tillfället begränsad tid i skogen och nu läggs den tiden på ta hand om snöbrotts-träd.

Men jag har några eftersatta områden som kommer passa perfekt för den här sågen!

Användarvisningsbild

Re: stihl km130r ht-km eller husqvarna 535fbx kjederyddesag?

JensSkoog  
#540788
Solo skrev:Detta om okunniga säljare är nog lika överallt! Jag använder min såg mest till brunnsröjning och putsning av älgskador samtidigt. När man kört nog länge började jag få ont i "gasararmen" och ville göra ngt åt detta. Ringde åf och frågade om det inte gick att flytta gashandtaget längre från motorn men fick svaret att det var helt omöjligt!
Började kolla själv efter lämplig gasvire och fann en som med lite ombyggnation passade. Flyttade gashandtaget och fick en mycket mer välbalanserad såg utan "gasarmskramp"! Tydligen ska man vara lite "tjurig" för att bli riktigt nöjd!!

Hej @Solo
Det där skulle jag gärna ha en bild eller två av och om du ville ge
tips om vart du hittade delarna skulle jag vara glad.
Fick tag i en ny KM130 här om dan till halv pris men jag måste bygga om den
till rundhandtag och då behöver jag en annan gaswire.

Avatar Fallback

Re: stihl km130r ht-km eller husqvarna 535fbx kjederyddesag?

Norrtälje  
#542836 Jens, jag är imponerad av att du fick in HT131 i bilen, det är annars mitt och säkert andras problem med det långa helvetet.
Har både HT och KM så ska nog prova en RTS sele framöver efter dina lovord och se hur axlarna mår. Kanske blir en bra röjare med RTS sele och KM utan förlängare.

Kollat upp nu om de "två olika RTS selarna" för att kunna avgöra vad som är skillnaden och själva selen verkar en och samma och har art.nr 0000 790 4400 men den dyrare selen har också snabbklämman till HT med. Klämman har annars separat art nr 0000 790 8600

Hittade också den här lustiga selen, en sorts pungvärmare passande HT70,HT75,HT101
Bild

Art nr 4138 710 9001 för den som önskar försöka beställa.

Användarvisningsbild

Re: stihl km130r ht-km eller husqvarna 535fbx kjederyddesag?

JensSkoog  
#542843
Norrtälje skrev:Jens, jag är imponerad av att du fick in HT131 i bilen, det är annars mitt och säkert andras problem med det långa helvetet.
Har både HT och KM så ska nog prova en RTS sele framöver efter dina lovord och se hur axlarna mår. Kanske blir en bra röjare med RTS sele och KM utan förlängare.

Kollat upp nu om de "två olika RTS selarna" för att kunna avgöra vad som är skillnaden och själva selen verkar en och samma och har art.nr 0000 790 4400 men den dyrare selen har också snabbklämman till HT med. Klämman har annars separat art nr 0000 790 8600

Hittade också den här lustiga selen, en sorts pungvärmare passande HT70,HT75,HT101
Art nr 4138 710 9001 för den som önskar försöka beställa.

Den där "pungvärmaren" är ingen höjdare. Blir för
statisk om man samliknar med RTS.

RTS, KM130 R och svärd-kedja är bra i eftersatt röjning
og stamkvistning, men inte i sly.

Inte svårta als med HT'n in i min Outlander, men fruntimmeret
gillar inte att åka med mig när den är med, eftersom hon då
måste sitta med huvudet långt till höger :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: stihl km130r ht-km eller husqvarna 535fbx kjederyddesag?

torpöbo  
#543078 Skulle någon kunna lägga upp en bild på hur sågen ser ut efter ombyggnation samt skriva var ni fick tag på ny gaswire.

Funderar även på vad som skiljer de 2 RTS-selarna åt?

Användarvisningsbild

Re: stihl km130r ht-km eller husqvarna 535fbx kjederyddesag?

JensSkoog  
#543096
torpöbo skrev:Skulle någon kunna lägga upp en bild på hur sågen ser ut efter ombyggnation samt skriva var ni fick tag på ny gaswire.

Funderar även på vad som skiljer de 2 RTS-selarna åt?

Skulle gärna se en sådan bild jag ochså.

Om jag inte har misuppfattat, så är det väl samma selen. Det är bara att den ena kommer med handtaget som passar på HT-sågen. Det handtaget kan flyttas upp och ner med en hand, så det gör fästet flexibelt. Skal se om jag kan fota det i morron.

Användarvisningsbild

Re: stihl km130r ht-km eller husqvarna 535fbx kjederyddesag?

JensSkoog  
#543396
JensSkoog skrev:Om jag inte har misuppfattat, så är det väl samma selen. Det är bara att den ena kommer med handtaget som passar på HT-sågen. Det handtaget kan flyttas upp och ner med en hand, så det gör fästet flexibelt. Skal se om jag kan fota det i morron.

Det är det här som medföljer ena utgåven av RTS-selan.
1547069499_oppheng_ht_09_01_19_(1).jpg

Funkar bra när man ska vandra i skogen och stamkvista lite.

Avatar Fallback

Re: stihl km130r ht-km eller husqvarna 535fbx kjederyddesag?

forest.  
#545824 Vad använder ni för kedjor till 535fbx?
Standard 0,325 kedja ? eller något annat som avverkar effektivt?

Användarvisningsbild

Re: stihl km130r ht-km eller husqvarna 535fbx kjederyddesag?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#545825 Tja, de flesta kedjor brukar vara rätt effektiva, bara de är väl filade. :grin:

Själv använder jag H25-kedja, om jag inte använder en 200 mm EIA-tandad klinga till min 535 FBx.
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).