Vedmaskiner, flishuggar

det blev en Japa 320...

10 inlägg 5029 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

det blev en Japa 320...

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53591 Jag va å kollade på en japa 320 i början av veckan, en demo maskin som gått ngra få timmar på en skogsdag som hade helt fördelaktigt pris, va hem å satte ut min klyvert på blocket å 3 timmar senare var den såld, å nu står japa´n här hemma :P
Den tar "bara" 32 cm i diam, å klämmer "bara" drygt 6 ton, det är först idag på em som ja hunnit testa den å jag är VÄLDIGT nöjd... har nog legat på en 7-8 m3 kapat/kluvet i timmen... jag anser det vara bra me tanke på att veden ja har har en diameter på mellan 5-20cm å ligger på backen...

Jag har hört folk säga att det är skit med dubbla klyvar, men ja måste säga att det går FORT :wink:
Få se hur det funkar med lite grövre ved, det kräver att jag ordnar 5 eller 6 klyvs yxor... nu äre 4 delar som gäller vilket funkar kanon till den ved ja har...

´Det här va bara en liten rapport om va det blev :P



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: det blev en Japa 320...

totte  
#53661 Får gratulera till köpet ^:)^ . Lite bilder och nån film kanske? :grin:

Avatar Fallback

Re: det blev en Japa 320...

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53676 Det är dubbla klyvar man ska ha, har en Pilke 2X själv 8)

Avatar Fallback

Re: det blev en Japa 320...

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53692 http://www.japa.fi/se/index.php/klapiko ... a-320.html

här finns bilder å nån film;)

   TS
Avatar Fallback

Re: det blev en Japa 320...

Västkusthuggarn  
#54176 Får man fråga vad du fick ge för en sådan.
Kollade på en 370 idag och fastnade lite för den!

Avatar Fallback

Re: det blev en Japa 320...

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#54193
Västkusthuggarn skrev:Får man fråga vad du fick ge för en sådan.
Kollade på en 370 idag och fastnade lite för den!



Ja fick ge 75´+ moms... kändes billigt... tror den gick på närmare 90´ ordinarie, det här var ju en demo... en 370 skulle dom ha 85´för om ja kommer ihåg rätt... det stod mellan dom 2, men eftersom ja mest hugger å klyver klenare dim så går dubbelmaskinen mkt fortare...

   TS
Avatar Fallback

Re: det blev en Japa 320...

gotlandsbonde  
#54305 Jag har en japa 370 och är nöjd med den. Men om man kör lite hårt med jämngrov ved, så blir oljan väldigt varm, för varm.
Finns det någon som har samma problem?

Avatar Fallback

Re: det blev en Japa 320...

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#54335 idag så hade ja inget speciellt jobb inplanerat så då va tanken att det skulle kapas ved hela dagen, då poffar det till under "huven" på vedmaskinen å all olja försvinner, det visade sej vara en pressning på en slang som inte var riktigt gjord... säljaren ville skicka ut sevice bilen för att byta slang åt mej :lol: Men det ordna ja själv, ny slang å en dunk olja får ja på garantin utan att behöva förklara en massa skit... sånt uppskattas! Så tack för det Lantmännen maskin borlänge!!!

I övrig är ja sketa nöjd me maskinen!

   TS
Användarvisningsbild

Re: det blev en Japa 320...

Christer j  
#54361 Jag har en några år gammal Japa 700 med klinga som jag är ganska nöjd med. Mycket stark klyv men lite liten kapdiameter,
30 cm.Dock så kapar hårdmetallklingan ruskigt fort.Sågar ca 150 m3 per år vilket nog är nästan max för denna maskin,2-2.5 m3 i tim medel.
Jag var välldigt sugen på en 320 men det blev denna.

http://www.japa.fi/se/index.php/klapiko ... a-700.html

Avatar Fallback

Re: det blev en Japa 320...

dieseltomten  
#55080 Oj kostar Japa 370 85 plus moms nu...
Tur man köpte förra året då

Jo oljan blir väldigt varm när man kört ett tag. Särskillt om det är varmt ute.
Har funderat på att sätta in en oljekylare med fläkt.
Ska man sätta den på returoljan eller hur ska man göra?

Sen ska det visst finnas nån hastighetsventil till kolven åxå. Skulle vilja ha upp hastigheten på den.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).