Verkstan

Kvalité Hydraulslang

31 inlägg 12933 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Kvalité Hydraulslang

ulfgustav  
#542975 Manuli har bra slangar, brett sortiment, Viktigt då du köper slang är att det skall vara rätt slang till applikationen, det går inte bara att fråga på dimension och pris. Så om du då t.ex frågar Amab Hydraul eller dess återförsäljare så finns där ett antal olika modeller men för att få rätt förslag så förklara applikationen och trycknivån, i vilken miljö den skall monteras osv

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Kvalité Hydraulslang

källshult  
#543005
en gates slang som är köpt hos specma component AB 1/4 tum

Användarvisningsbild

Re: Kvalité Hydraulslang

JohannesG  
#543018
ulfgustav skrev:Manuli har bra slangar, brett sortiment, Viktigt då du köper slang är att det skall vara rätt slang till applikationen, det går inte bara att fråga på dimension och pris. Så om du då t.ex frågar Amab Hydraul eller dess återförsäljare så finns där ett antal olika modeller men för att få rätt förslag så förklara applikationen och trycknivån, i vilken miljö den skall monteras osv

Självklart har jag sagt vilka tryck det handlar om och vad för miljö den är tänkt för. Men tänker ändå generellt att kvalitén hos ett märke gäller flertalet av deras produkter.
I detta fallet var det "ROCKMASTER/2SC" Har du någon erfarenhet av just denna?

"Hypress" var ett till märke som dök upp idag. Någon erfarenhet av det?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kvalité Hydraulslang

JohannesG  
#543025 Och vad var korrekt angående Hydroscand slang? Av vissa har jag hört att den är riktigt bra, av andra att den inte alls är bra.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kvalité Hydraulslang

Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#543030 Min erfarenhet är att det varit ojämn kvalitet.
Minns inte namnen på slangen jag använt men tycker nog det blivit bättre sista året med den senaste modellen. Men så har dem ju inte hunnit sitta så länge heller.

Användarvisningsbild

Re: Kvalité Hydraulslang

Snakedog  
#543284 Det är viktigt att inte jämföra "Äpplen & Päron". Man måste skilja på kvalitet/SAE/DIN norm osv. 2SC/2SN går inte att jämföra med en slang som ex Gates M5K vilket också är en 2 ståls men med mycket bättre kvalitet, vilket även Bridgestone och andra märken brukar ha en variant av, en sk "Premium" slang.
Ska man ha en "billig 2 ståls slang" så får man vad man betalar för. Dom klarar klassningskraven men håller inte lika bra. Gates har generellt en hög kvalitet, men är också dyrare och det kan i vissa fall vara omotiverat att använda denna i applikationen. En billig slang har dålig tolerans mot UV ljus och kemikalier, vilket gör att slangen spricker, rostar och går sönder fortare. Tryckmässigt brukar det inte vara något problem.
Vill du köpa en billig slang, så säger du det hos din slangleverantör så ordnar dom det. Vissa leverantörer har Premiumslangen som "Standard" och du får endast den billigare om du säger till.

Användarvisningsbild

Re: Kvalité Hydraulslang

JohannesG  
#543324 Jag tror jag förstår. Det jag frågat efter är 2-stål av "normal" kvalité, har inte frågat efter premium eller budget.

Har även ställt frågan till de företagen som svarat på mina offertförfrågningar hur kvalitén är jämfört med Gates. De flesta säger att det inte skiljer mycket, en del har enbart Gates för att de är "bäst", vissa erbjuder Gates om kunden absolut vill ha men hävdar att den är överreklamerad. Vad är egentligen sant?

Senast fick jag en offert med 3/8" av Hydroscand. 1/2" och 3/4" av Hypress. Priset de gett är ungefär halva mot vad den lokala hydraulverkstan vill ha för samma mängd gates. Frågan är då om kvalitén även den är så mycket lägre eller om det mest är olika priser beroende på företag. Jag kommer behöva ca 40m 3/8", 15m 1/2" och 10m 3/4". Så i slutändan blir det en del för en som vanligen bara köper enstaka slangar. Skall sitta på en kran och där hoppas jag ju att de ska få sitta länge utan att torka sönder.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kvalité Hydraulslang

stegmaster  
#543359 På min Kesla sitter det endast Dunlop, men hur vida dom er bra eller inte er svårt at säga efter bara 2 år.
Dock finns det lite olika typer verkar det som, beroandet på hur dom er montert.
Dom som er rett krökta har en tjock grön linja, var det står superflex eller nåt likn.

Avatar Fallback

Re: Kvalité Hydraulslang

Førland  
#543384 det er vel hydroscand som har superflex slangen.

Användarvisningsbild

Re: Kvalité Hydraulslang

Snakedog  
#543434
JohannesG skrev:Jag tror jag förstår. Det jag frågat efter är 2-stål av "normal" kvalité, har inte frågat efter premium eller budget.

Har även ställt frågan till de företagen som svarat på mina offertförfrågningar hur kvalitén är jämfört med Gates. De flesta säger att det inte skiljer mycket, en del har enbart Gates för att de är "bäst", vissa erbjuder Gates om kunden absolut vill ha men hävdar att den är överreklamerad. Vad är egentligen sant?

Frågan är då om kvalitén även den är så mycket lägre eller om det mest är olika priser beroende på företag.


De flesta maskintillverkarna som gör ex skogskranar, jordbruksredskap, frontlastare och andra "enklare"maskiner väljer ofta en "billig" slang ex Hypress från Italien. Så den sitter alltså som "Orginal" och håller en jämnbra kvalitet.

Så jag skulle svara nej på din fråga, kvaliteten är inte så mycket lägre att dubbla priset för en Gates är motiverat för ditt ändamål.
Samtidigt så kommer den billigare slangen inte att hålla lika länge under "hårda" förhållanden men det kanske räcker för just ditt behov. Står ex maskinen/utrustningen parkerad i skugga eller under tak när den inte används så kommer inte solen åt slangen, och då håller den väldigt länge ändå.

Maskintillverkare av mer avancerad utrustning ex Komatsu, Timberjack, Volvo/VCE har höga krav på slangen både gällande tryck och åldersbeständighet då de har garantitider att uppfylla på sina maskiner som dom levererat och väljer då en dyrare slang som dom kan reklamera till tillverkaren om den inte håller som lovat.

Gates har en bra slang helt klart, men det finns även fullgoda konkurrenter hos de flesta slangtillverkare. Dock får man som sagt inte blanda ihop dessa med en "billig" slang.
Finns nog inte någon "normal" kvalitet på slang som du kanske förstår. Vissa säljer bara på lägsta pris, och andra på bästa kvalitet.

Användarvisningsbild

Re: Kvalité Hydraulslang

JohannesG  
#543503 Maskinen kommer att få stå i maskinhall när den ej används. Så då kan man kanske delvis släppa på oron över dålig UV-beständighet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kvalité Hydraulslang

Eremiten 74  
#543556 Jag har en Länen traktorgrävare som är från 95.
Original slangarna har ett fint ytskikt men de slangarna som jag bytte för ca 15 år sedan har ett väldigt trasigt ytterhölje. Så det verkar vara dåligt uv skydd på dom. Till saken hör att maskinen står alltid inomhus när den inte används. Jag kan kolla vad det är för märke på slangarna under helgen.

Användarvisningsbild

Re: Kvalité Hydraulslang

JohannesG  
#543652 Har någon erfarenhet av Olssons i Ellös slang? Bra eller dålig? Vad är det för märke egentligen? OIE tillverkar ju inget själva.
https://www.oie.se/Produkter/hydraulsla ... 1001166098

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kvalité Hydraulslang

JohannesG  
#552388 Kollat runt lite på maskiner vad det sitter för slang. Och har på flertalet maskiner hittat slang av Manuli som har suttit där i över 20 år och ser ut som ny. Så det bör fungera fint att gå på det. Weimer gav ett av de lägsta priserna på just Manuli bland alla jag kollade med.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kvalité Hydraulslang

Norrtälje  
#552433 Använder ingen överdragskydd mot solen? Billigt om inte annat.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).