Traktorn i skogen

vilken kedja? och fram eller back?

12 inlägg 6042 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

vilken kedja? och fram eller back?

hav  
#542992 vilken traktorkedja ska jag köpa? för skogen och snöskottning på gården.
jag fundera också på om jag ska sätt på fram eller back? har en Valtra A84
en del rekommenderar fram och andra bak.



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: vilken kedja? och fram eller back?

Grålle52  
#542996 Enbart fram ska man väl aldrig ha. Iaf inte enligt min manual

Avatar Fallback

Re: vilken kedja? och fram eller back?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#543007 Ødelegge visstnok 4 hjulstrekket har eg hørt viss ein berre kjøre med framkjetting. Sjølvsagt best med kjetting på alle fira men viss du skal velga er da bak som gjeld meina eg iverfall.

Avatar Fallback

Re: vilken kedja? och fram eller back?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#543009 Viss da er til skog og brøyting må du ha den gammaldagse typen, dei som er tunge trur ikkje lettkjetting duge i skogen.

Användarvisningsbild

Re: vilken kedja? och fram eller back?

Mattias.p  
#548064 Jag kör med GriperM och har gjort snart i tio år. (2WD)
Tycker det bettar hur bra som helst. Kör mest i skogen men även endel snöröjning runt gården.
Har nu bytt till fyrhjulsdriven traktor och har beställt likadana även till framhjulen då jag tycker greppet sviker när man svänger med lass på vagnen.
Vad jag förstått ska man inte ha kedjor bara fram då det finns risk för fällknivsegfekt vin bromsning i nedförsbacke och att vid backning får du hela vikten på framhjulen då bakhjulen slirar. med risk för transmisionshaveri.
Återkommer när jag fått på kedjorna på framhjulen med resultat.

Användarvisningsbild

Re: vilken kedja? och fram eller back?

halvproffs  
#548066 Repristråd, har varit uppe förr och då blev resultatet Ofa Tapio som populärast. När du skriver skogen antar jag att du har vagn efter och då är det ju bakhjulen som får tyngd och drivkraft.

Användarvisningsbild

Re: vilken kedja? och fram eller back?

JohannesG  
#548068 Skall du ha kedjor på en axel skulle jag säga bak så länge det finns plats. Inte i första hand på grund av eventuellt extra slitage på framaxeln. Utan för att hur man än vänder och vrider på det är det bakhjulen som bestämmer vart traktorn går. Tappar dessa fäste och så är kontrollen helt borta. Utan kedjor fram kan man tappa styrförmångan, men då fortsätter det bara rakt fram, tappar bakaxeln greppen viker ekipaget sig, har man kärra efter kan man säga att det blir som en fällkniv.

Användarvisningsbild

Re: vilken kedja? och fram eller back?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#678220 Fortfarande OFA Tapio som rekommenderas? Ska ha till främst transport och snöplogning, lite i skog (lätt).

(4WD -traktor så ska ha på alla fyra)

Användarvisningsbild

Re: vilken kedja? och fram eller back?

HannuRöj  
#678231 För vägtansport och snöskotning passar bra Tapio NK 9.
Den än en fyrkantskedja utan spikar, kan användas i lätt skogskörning med.
Fyrkantskedja är vändbar för minska slitage.
https://www.ofa.fi/tuotteet/traktori-ja ... tapio-nk-9
😀

Användarvisningsbild

Re: vilken kedja? och fram eller back?

Skogstraktorn  
#700699 Jag har Ofa Eko 8mm på bakhjulen och är väldigt nöjd med dom.
Funderar på att införskaffa kedjor till framaxlen framförallt för större säkerhet när man kör på isiga vägar med backar upp och ner och kärra efter.
Nån som kan ge tips på en bra kedja eller ska jag sikta på Ofa Eko till framaxlen med?

Användarvisningsbild

Re: vilken kedja? och fram eller back?

Vardon  
#700700 Jag köpte taipo ofa 11 men det är ju bara skogskörning i princip. Är du nöjd så är det väl lika bra att fortsätta.

När jag köpte var jag inne på 9 mm för vikten men de tyckte att 11 håller så pass mycket längre att det lönar sig.

Kedjor fram är skönt jag upplever traktorn styr bättre än utan.

Avatar Fallback

Re: vilken kedja? och fram eller back?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#701338 Bak eller runtom

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).