Skogsvagn (Huggarvagnar)

Skogsvagn Sonny 8 ton.

15 inlägg 6495 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skogsvagn Sonny 8 ton.

valmetvaltra365  
#542837 Har letat skogsvagn en tid. Har hittat en vagn som är lite använd. Sonnys Maskiner 8 ton. När jag jämför tekniska spec. med andra fabrikat är mittbalken ofta 6 - 8 mm i godstjocklek. Hos Sonny 8 ton endast 5 mm, (12*12*5 mm). Vagnen blir inte så tung, men blir den vek?? Begärt pris 40000 kr med kran och mekanisk vinsch. Någon som känner fabrikatet och kanske modellen??



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Skogsvagn Sonny 8 ton.

halvproffs  
#542868 Har den ramstyrning? Om inte, köp inte! Är guld värt. Hur gammal är den? Häromkring finns bara en Sonnys och den skulle jag inte vilja ha.

Avatar Fallback

Re: Skogsvagn Sonny 8 ton.

stone66  
#542893 Skulle inte köpa utan ramstyrning. Har du väl provat går det inte o leva utan så smidigt

Avatar Fallback

Re: Skogsvagn Sonny 8 ton.

4bikes  
#542909 Jeg hadde en Sony 8 tonn på begynnelsen av 90-tallet. Den måtte sveises stup i ett. Så ble det Farmi; meget solid! og nå Nokka, også uten problemer. Og ja, sving på drag må man ha i skogen.

Användarvisningsbild

Re: Skogsvagn Sonny 8 ton.

valmetvaltra365  
#542917 Var det rambalken som inte höll? Den är bara 5 mm tjock i jämförelse med andra fabrikat som har 7 - 8 mm i godstjocklek!!?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsvagn Sonny 8 ton.

rokon  
#542929
valmetvaltra365 skrev:Har letat skogsvagn en tid. Har hittat en vagn som är lite använd. Sonnys Maskiner 8 ton. När jag jämför tekniska spec. med andra fabrikat är mittbalken ofta 6 - 8 mm i godstjocklek. Hos Sonny 8 ton endast 5 mm, (12*12*5 mm). Vagnen blir inte så tung, men blir den vek?? Begärt pris 40000 kr med kran och mekanisk vinsch. Någon som känner fabrikatet och kanske modellen??

Undrar vad det är för vagn du har mätt centrumbalk på? Så här är måtten på Sonnys skogskärra 8 Ton 160x160x5mm
stålkvalite´ 14x12 FE 44D
http://sonnys.se/index.php/skogsbruksma ... kogskarror balkens diameter är viktigare för styvheten än materialtjockleken

Avatar Fallback

Re: Skogsvagn Sonny 8 ton.

4bikes  
#542962
valmetvaltra365 skrev:Var det rambalken som inte höll? Den är bara 5 mm tjock i jämförelse med andra fabrikat som har 7 - 8 mm i godstjocklek!!?

Nei, den var vel det eneste som ikke måtte repareres. Krana derimot.. Men det er 20 år siden jeg klarte å få solgt den så jeg husker ikke alle detaljer.

Användarvisningsbild

Re: Skogsvagn Sonny 8 ton.

valmetvaltra365  
#543101
rokon skrev:
valmetvaltra365 skrev:Har letat skogsvagn en tid. Har hittat en vagn som är lite använd. Sonnys Maskiner 8 ton. När jag jämför tekniska spec. med andra fabrikat är mittbalken ofta 6 - 8 mm i godstjocklek. Hos Sonny 8 ton endast 5 mm, (12*12*5 mm). Vagnen blir inte så tung, men blir den vek?? Begärt pris 40000 kr med kran och mekanisk vinsch. Någon som känner fabrikatet och kanske modellen??

Undrar vad det är för vagn du har mätt centrumbalk på? Så här är måtten på Sonnys skogskärra 8 Ton 160x160x5mm
stålkvalite´ 14x12 FE 44D
http://sonnys.se/index.php/skogsbruksma ... kogskarror balkens diameter är viktigare för styvheten än materialtjockleken

Hej!
Jag har mätt rätt, men tyvärr skrev jag helt fel! 160 x 160 x 5 och allt i millimeter. Det jag undrade över var tjockleken på godset, dvs. 5 mm, när jag läst om vagnar med upp till 8 mm i godsets tjocklek. Nu är ordningen återställd. :-)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsvagn Sonny 8 ton.

valmetvaltra365  
#543102 valmetvaltra365

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsvagn Sonny 8 ton.

rokon  
#543112
valmetvaltra365 skrev:
rokon skrev:
valmetvaltra365 skrev:Har letat skogsvagn en tid. Har hittat en vagn som är lite använd. Sonnys Maskiner 8 ton. När jag jämför tekniska spec. med andra fabrikat är mittbalken ofta 6 - 8 mm i godstjocklek. Hos Sonny 8 ton endast 5 mm, (12*12*5 mm). Vagnen blir inte så tung, men blir den vek?? Begärt pris 40000 kr med kran och mekanisk vinsch. Någon som känner fabrikatet och kanske modellen??

Undrar vad det är för vagn du har mätt centrumbalk på? Så här är måtten på Sonnys skogskärra 8 Ton 160x160x5mm
stålkvalite´ 14x12 FE 44D
http://sonnys.se/index.php/skogsbruksma ... kogskarror balkens diameter är viktigare för styvheten än materialtjockleken

Hej!
Jag har mätt rätt, men tyvärr skrev jag helt fel! 160 x 160 x 5 och allt i millimeter. Det jag undrade över var tjockleken på godset, dvs. 5 mm, när jag läst om vagnar med upp till 8 mm i godsets tjocklek. Nu är ordningen återställd. :-)

OK bra! Nog håller den på Sonnys vid normal användning. är du ute efter en kran med grävtillsats vilket Sonnys har, men det har även KTS till sin 8,5 tons vagn vars ramrör är 180x180 x6 mm samt vagnsstyrning, vilket är att föredra.
När det gäller KTS vagnar så har de längre tillbaks haft ramrör av mindre dimension än 180x180 men om du på bild ser att kranen har möjlighet till trepunkts fäste så då är ramröret 180x180. Ett litet tips bara.

Användarvisningsbild

Re: Skogsvagn Sonny 8 ton.

valmetvaltra365  
#543170 Stort tack för svar och tips. Jag slog till med Sonnys vagn för 40000 och den ser fin ut. Har också fått offert på att göra ramstyrning på sonnykärran. 15000 plus moms för en sådan förbättring. Då har jag en vagn med kran, vinsch och ramstyrning och i ganska gott skick. Jag har inte krav på proffsutrustning till 100%, men vill ha en funktionell sådan, för problemen på 30 ha skog är lika som 500 ha skog och då finns det i alla fall ett grundkrav. Nu kör jag på detta och får väl meddela mina erfarenheter framöver. En del kommer att bero på utrustningen och en del på mig, antagligen! :-)

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsvagn Sonny 8 ton.

Mikael A  
#545720 Grattis till affären.. Jag har kört en Sonys 8 tonsvagn sedan 25 år utan några större problem. Har bytt dragöglan en gång eftersom den började se tunn ut och packat om kolvarna till stödbenen men annars inga problem.
Tröttnade dock på den korta och svaga kranen efter 15 år och fick tag i en begagnad Mowi 2453 som den lokala mekaniska verkstaden monterade.
Visst hade man ibland önskat sig ramstyrning men man får ju planera vägarna och hur man kör efter sitt ekipage. 😊

Användarvisningsbild

Re: Skogsvagn Sonny 8 ton.

valmetvaltra365  
#545898 Tack det känns gott! Jag gillar vagnen och det var ju ett ganska gott pris på 40000 kr när jag räknade ut att hela paketet skulle kostat över ett hundra tusen. Vagn, kran, vinsch, skogskompis, monterad uppfällbar ställning att stå på, samt att vagnen hade använts ganska sparsamt, vad jag kan se på skicket. Men jag har redan ritat en konstruktion för vagnsstyrning, som jag ska be att få pris på hos någon mekanisk liten verkstad. Laddar upp bild på hela ekipaget.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsvagn Sonny 8 ton.

valtra a 72  
#545956 Fin vagn, verkar vara i nyskick.Kranen går väl även använda till grävning har jag för mig.

Användarvisningsbild

Re: Skogsvagn Sonny 8 ton.

valmetvaltra365  
#545992 Så är det. Man får köpa till en grävtillsats. En möjlighet som är bra att ha.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).