Skogsvagn (Huggarvagnar)

Valtra A72 och Moheda 10tons huggarvagn

19 inlägg 12590 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Valtra A72 och Moheda 10tons huggarvagn

JohannesG  
#540260 Skiljer ju från fall till fall, men finns det risk att skava två träd är det bättre att ta bort det ena och ha kvar ett träd som är garanterat friskt och få "bra" betalt för det i framtiden. Sedan är det ju så klart att att man har skogen för trädens skull, och det finns ingen garanti att det inte händer det kvarstående trädet något. Och så kan det ju var så att tar man bort ett blir det en enorm lucka. Gäller det enstaka passager, helst när det är fruset är det inte så farligt då däcken inte skadar så mycket om de råkar nudda. Värre är om stöttorna går ut och rispar upp trädet. Sedan finns det ju som du säger fall där det är trångt mellan stenar och annat som gör det svårt. Men på det stora hela skulle jag säga att skillnaden på 12 cm i bredd mellan M91 och M101 är försvinnande liten. det är 6cm på var sida. Inget som direkt märks i praktiken förutom vid något undantag.

Vår vagn blev hela 247cm bred, traktorn är ca 225cm tror jag, minnet sviker. Var en hel del jobb, klurande och problem efter vägen, men har aldrig ångrat breddningen. Har kört på ställen där det var trångt förut, men kändes inte mycket värre efter breddningen. Har snarare märkt att jag mer sällan är nära att skava träd med stöttorna då dessa hamnar längre innanför.

Någon form av hjulvikt kunde ju vara intressant. Fördelen med något som ligger i eller sitter på hjulet är ju att det inte påverkar nyttolasten då det inte belastar axeltappen extra. Solida boggivaggor provar ju Kranman på sin skördare. Men det kostar garanterat mer att tillverka och blir jobbigare att hantera längs hela kedjan. Men annars ingen dum idé. Kanske testa att sätta fast några gamla frontvikter på boggivaggan.

Vi har skilda åsikter om utskjut. Inget fel i det, så är det. alla har vi olika erfarenheter och smak.

FTG
Användarvisningsbild

Re: Valtra A72 och Moheda 10tons huggarvagn

hemhuggare  
#540262 Det skulle väl gå att skära ut ringar av stål och skruva eller svetsa i fälgarna. Eller fast då får man ju belastningen på axeltapparna borra ett hål och fylla boggievaggorna med betong det blir ju inte så mycket vikt men det känns enkelt och tyngdpunkten blir ju så låg som möjligt

Användarvisningsbild

Re: Valtra A72 och Moheda 10tons huggarvagn

JohannesG  
#542881 Mätte traktorn och den är visst bara strax under 215cm. Så skulle jag vilja ha en vagn som inte är bredare än traktorn skulle det bli en M101 om man kolla på Moheda. Men nej tack. Vår vagn är hela 247cm bred vid hjulen, smalare vid stöttorna. Det är hela 32cm (16cm/sida) bredare än traktorn. :shock: Dock märks det som sagt inte alls på det viset. Och hade i övrigt inte haft något emot att ha bredare däck på traktorn.

Användarvisningsbild

Re: Valtra A72 och Moheda 10tons huggarvagn

Henkeb  
#591359
B Fransson skrev:Jag har planer på att investera i en huggarvagn till min Valtra A 72 kombinerat med Mohedas 10 tons huggarvagn. Ej driven. Någon som har erfarenhet därute? Jag har idag en Rottne Blondin som jag skotar med, men den har ju fyllt fyrtio år :-bd. Valtran har jag, men huggarvagnen var inte billig den heller!!


Blev det någon vagn? Har precis köpt en Moheda 9 ton. Tror den kommer räcka bra i mitt fall.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).