Föryngring

Lagändring föreslås mot gran på tallmark

23 inlägg 6994 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Lagändring föreslås mot gran på tallmark

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#542019
sveakatten skrev:Ni som har problem med för mycket älg, har ni älgförvaltningsområden?
https://jaktrapport.se/


Hela sverige är uppdelat i älgförvaltningsområden så det är inte valfritt om man tillhör eller ej.

Arevo
Avatar Fallback

Re: Lagändring föreslås mot gran på tallmark

sveakatten  
#542069 Nja, tog in vår mark i höstas, förut fick jag bara jaga kalv 4 dagar, nu kan jag hålla på tills februari, om inte kvoten är fyld.

Avatar Fallback

Re: Lagändring föreslås mot gran på tallmark

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#542111
sveakatten skrev:Nja, tog in vår mark i höstas, förut fick jag bara jaga kalv 4 dagar, nu kan jag hålla på tills februari, om inte kvoten är fyld.
Då pratar du älgskötselområden, det är något annat än ÄFO.

Avatar Fallback

Re: Lagändring föreslås mot gran på tallmark

sveakatten  
#542115 Det är möjligt, det är detta som jag är med i.
https://jaktrapport.se/valj_omrade.asp

Avatar Fallback

Re: Lagändring föreslås mot gran på tallmark

axwell  
#542147 Här "mellan älvarna" ger ÄFO 5,1 älg/1000 ha. Min mark ingår i ett licensområde med minimum 200 ha.
Gubbarna skjuter septembertilldelningen 1+1 på 1 till 2 dar, ny tilldeln. efter brunsten, 1+1 som sen fylls på när det är avklarat.
Teoretiskt har dom lite drygt 200 ha, men det är max 100 ha som det går att jaga på.

Här finns det älg så det räcker och blir över, i feb-mars kommer vandringsälgarna(efter jakttiden). :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Lagändring föreslås mot gran på tallmark

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#542173 Släpp jakten fritt på allt klövvilt, så är betesskadad ungskog snart ett minne blott.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Lagändring föreslås mot gran på tallmark

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#542838 https://www.jaktjournalen.se/skogsstyre ... ran-men-in

Känns ju inte så kul att bara ställa ut maten.

Om det inte finns några mer fördelar.

Avatar Fallback

Re: Lagändring föreslås mot gran på tallmark

Norrtälje  
#543539 Det här med att ståndortsanpassa träden med tvingande åtgärder kan tvinga fram en kassering av ståndortsmetoden och det vore ju bra i alla fall. Ska man förbjuda något på en viss typ av mark bör man kunna specificera vilken det är om det ska hålla för en rättslig prövning.

Förslaget till förbud handlar om gran som huvudträdslag på torra marker av lingontyp och marker med tunt jordlager och beräknas omfatta cirka 10.000 hektar årligen.


Jag förstår att det har varit bra att generalisera och förenkla tidigare men att idag 2019 kalla mark för tallmark, granmark eller lingonmark som här är stenålder i mina öron, SI är inte fasta grunddata så alla studier och forskning som bygger på ett SI som är såpass föränderligt och har så många inbyggda parametrar blir fulla med fel. Skit in skit ut.

Kan morgondagens forskning få bygga på mätbara data kan vi komma framåt och nå bättre slutsatser i alla olika jämförelser. Ingående mätdata på en odlingsyta är inte "tallmark" eller "granmark" utan saker som solljus, medeltemp, näring, nederbörd, pH, fukthållning osv.

Har man sen ingående data blir det lätt att överföra mot olika trädslag och deras behov. En mark kanske inte alls riskerar bli planterad med gran av markägare om det är så uppenbart svart på vitt i siffror varför det är ett olämpligt trädslag på den ytan.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).