Verkstan

Kvalité Hydraulslang

31 inlägg 12927 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kvalité Hydraulslang

JohannesG  
#542759 Har ett projekt som kommer behöva en lite större mängd hydraulslang. Kollar runt bland olika företag för att se vem som kan ge bäst pris. Men den stora frågan är vilka märken på slang som är bra kvalité. Den jag brukar pressa hos har Gates och den har jag bara bra erfarenhet av. Hydroscand ska också vara väldigt bra. Men hur är det med alla de andra?

Finns det något märke man bör akta sig för? Vill ju att det ska hålla i 10-20år utan att torka sönder.

Lista gärna märken och hur ni upplevt kvalitén.



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Kvalité Hydraulslang

ulfgustav  
#542786 Du kan med förtroende vända dig till AMAB HYDRAUL, eller någon av deras återförsäljare, de har ettt mycket brett program av Hydraulslang för olika behov, tryck och applikationer

Avatar Fallback

Re: Kvalité Hydraulslang

Ldsaren  
#542794 Har för mig att hydroscand torkar fort
Swedol har ju också.

Avatar Fallback

Re: Kvalité Hydraulslang

Bosse1  
#542800 Ja man får se upp så man inte får gamla stövlar :d

Användarvisningsbild

Re: Kvalité Hydraulslang

skogsjan695xl  
#542818 Fortsätt med gate slang. I mitt tycke den absolut bästa slangen. Håller bra och är mjuk och följsam.

Användarvisningsbild

Re: Kvalité Hydraulslang

källshult  
#542833 Parker har en slang som har samma mjukhet och följsamhet som Gates slang och det är bra kvalitet. Sen är det stor skillnad på olika kopplingarna . Vi hade parker innan på truckarn sen gick dom över till flexit hade stora bekymmer med flexit i början med en styvarer slang och väldig ojämn kvalitet på kopplingarna vi använder orfs och det var väldigt mycket läckor på kopplingarna. Nu har vi fått bättre koppling med mindre läckage . Som montör och man dra slang varje dag dra fast kopplingar så är orfs odugliga koppling behöver använda stor kraft att dra åt dom och man måste ha mot håll så att slangen inte vrider sig en vriden slang förkorta livslängden rejält.
visade sig att dom hade en bättre slang men den är 10 till 15 %dyrare som vi använder nu sen ca två år tillbaka är inte riktigt säker men har för mig att det är bridgestone slang som flexit använder . Den slangen har samma egenskaper som parker och Gates. Det låter inte mycket med 10 till 15% dyrare men gör man ca 1000 maskiner om året så blir det pengar av det

Användarvisningsbild

Re: Kvalité Hydraulslang

skogsjan695xl  
#542848
källshult skrev: vi använder orfs och det var väldigt mycket läckor på kopplingarna. Nu har vi fått bättre koppling med mindre läckage . Som montör och man dra slang varje dag dra fast kopplingar så är orfs odugliga koppling behöver använda stor kraft att dra åt dom och man måste ha mot håll så att slangen inte vrider sig en vriden slang förkorta livslängden rejält.


Detta har jag märkt oxå med orfs kopplingarna. Det vill gärna komma ut olja mellan hylsa och stolpe. Som att stolpen är lite för liten. Haft många slangar på komatsun som läckt i pressningen.

Avatar Fallback

Re: Kvalité Hydraulslang

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#542859 Skogsjan695xl
Ingick din maskin i skaran som hade felpressade slangar?
Ska inte vara nåt problem, man ska inte behöva dra en orfs slang hårt! Dra mot för hand sen 1/8 nyckelgrepp till så är den tät
Senast redigerad av Valmet 890 ons 09 jan 2019, 20:09, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Kvalité Hydraulslang

källshult  
#542862
Valmet 890 skrev:
skogsjan695xl skrev:
källshult skrev: vi använder orfs och det var väldigt mycket läckor på kopplingarna. Nu har vi fått bättre koppling med mindre läckage . Som montör och man dra slang varje dag dra fast kopplingar så är orfs odugliga koppling behöver använda stor kraft att dra åt dom och man måste ha mot håll så att slangen inte vrider sig en vriden slang förkorta livslängden rejält.


Ingick din maskin i skaran som hade felpressade slangar?
Ska inte vara nåt problem, man ska inte behöva dra en orfs slang hårt! Dra mot för hand sen 1/8 nyckelgrepp till så är den tät

Detta har jag märkt oxå med orfs kopplingarna. Det vill gärna komma ut olja mellan hylsa och stolpe. Som att stolpen är lite för liten. Haft många slangar på komatsun som läckt i pressningen.

Jag är montör och har fått utbildning på hur vi ska dra kopplingarna. Har fått utbildning av slang företag och dom lärde oss att en orfs ska man dra fast för hand så att anläggnings ytorna ligger i mot sen dra man 30 grader och det är 30 graders metoden.ska man dra 3/4 tum 1 tum och 1 1/2 då behövs det kraft samtidigt som man måste hålla i mot så att slangen inte vrider sig bruka lägga på lite olja på muttern då minska problemet. Det finns moment på dom olika storlekar på kopplingar så man kan dra med moment nyckel. Största problemet vi har är att slangarna lossnar. Har monterat slang på maskiner i 20 år. Ett exempel i Tyskland är dom hårda med läckage på kopplingar och dom använder inte orfs. Får aggregat som är byggda i Tyskland med mm koppling det är en koppling med kona och o ring på konan och den nyper fast direkt och man behöver inte hålla imot slangen för att den inte ska vrida sig. Har haft en grävmaskin som till verkat i Tyskland med sådana kopplingar har haft en John Deere 3640 från 86 med sådana kopplingar den är tillverkad Frankrike. Min traktor Massey Ferguson 5610 också den tillverkad i Frankrike med samma koppling. Min bror jobbar som montör på rottne var en och halv månad på mitt jobb och jobbade han var väldigt irriterande över orfs kopplingarna något som rottne inte använder han upplevde att orfs är jobbiga att dra fast så han slutade och gick tillbaka till rottne igen men nu var ju det inte den ända orsaken att han slutade och började på rottne. Men som sakt jag kan ju ha fel har skruvat med slang i 20 år på olika maskiner även skruvat slang på gruvmaskiner också

Användarvisningsbild

Re: Kvalité Hydraulslang

skogsjan695xl  
#542863
källshult skrev:
Valmet 890 skrev:
skogsjan695xl skrev:[quote="källshult"] vi använder orfs och det var väldigt mycket läckor på kopplingarna. Nu har vi fått bättre koppling med mindre läckage . Som montör och man dra slang varje dag dra fast kopplingar så är orfs odugliga koppling behöver använda stor kraft att dra åt dom och man måste ha mot håll så att slangen inte vrider sig en vriden slang förkorta livslängden rejält.


Ingick din maskin i skaran som hade felpressade slangar?
Ska inte vara nåt problem, man ska inte behöva dra en orfs slang hårt! Dra mot för hand sen 1/8 nyckelgrepp till så är den tät

Detta har jag märkt oxå med orfs kopplingarna. Det vill gärna komma ut olja mellan hylsa och stolpe. Som att stolpen är lite för liten. Haft många slangar på komatsun som läckt i pressningen.

Jag är montör och har fått utbildning på hur vi ska dra kopplingarna. Har fått utbildning av slang företag och dom lärde oss att en orfs ska man dra fast för hand så att anläggnings ytorna ligger i mot sen dra man 30 grader och det är 30 graders metoden.ska man dra 3/4 tum 1 tum och 1 1/2 då behövs det kraft samtidigt som man måste hålla i mot så att slangen inte vrider sig bruka lägga på lite olja på muttern då minska problemet. Det finns moment på dom olika storlekar på kopplingar så man kan dra med moment nyckel. Största problemet vi har är att slangarna lossnar. Har monterat slang på maskiner i 20 år. Ett exempel i Tyskland är dom hårda med läckage på kopplingar och dom använder inte orfs. Får aggregat som är byggda i Tyskland med mm koppling det är en koppling med kona och o ring på konan och den nyper fast direkt och man behöver inte hålla imot slangen för att den inte ska vrida sig. Har haft en grävmaskin som till verkat i Tyskland med sådana kopplingar har haft en John Deere 3640 från 86 med sådana kopplingar den är tillverkad Frankrike. Min traktor Massey Ferguson 5610 också den tillverkad i Frankrike med samma koppling. Min bror jobbar som montör på rottne var en och halv månad på mitt jobb och jobbade han var väldigt irriterande över orfs kopplingarna något som rottne inte använder han upplevde att orfs är jobbiga att dra fast så han slutade och gick tillbaka till rottne igen men nu var ju det inte den ända orsaken att han slutade och började på rottne. Men som sakt jag kan ju ha fel har skruvat med slang i 20 år på olika maskiner även skruvat slang på gruvmaskiner också[/quote]Ja den gjorde det, fick massor av slang på garanti, men det giv k inte många hundra timmar innan det började komma ut olja i pressningen. Tror jag bytt vissa slangar 4 gånger innan det blev helt tätt.

Användarvisningsbild

Re: Kvalité Hydraulslang

källshult  
#542870 Bild på bra slang från Bridgestone och enligt uppgifter från dom som säljer gates slang så är det en bra slang. Återkommer med bild på gates slang senare i dag

Användarvisningsbild

Re: Kvalité Hydraulslang

JohannesG  
#542873 Några märken jag fått offert på men inte vet så mycket om. Har ni någon kommentar om dessa? Finns ju säkert olika kvalitéer inom samma märke, men om det generellt är bra eller dåligt.
1. RYCO
2. Vitillo
3. Semperit
4. Specma

Källshult, den slangen liknar ju Gates i det att den är slät på utsidan.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kvalité Hydraulslang

källshult  
#542888 specma har gates slang också . Det är det som är lite lurigt går man in till en hydraulfirma och fråga efter billig slang så kan dom erbjuda det och då är det en annan kvalitet

Användarvisningsbild

Re: Kvalité Hydraulslang

JohannesG  
#542895 Har inte gett mig ut för att fråga efter billigaste slangen. Angett mängd, kopplingar och dimensioner samt frågat vilket eller vilka märken de använder. Hos en var i mitt fall alternativt Gates ca 1000kr dyrare, enligt honom var inte skillnaden i kvalité så stor mot Specma eller Semperit, men frågan är om han har rätt. Jag har som sagt nästan bara erfarenhet av Gates, och den är bra.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kvalité Hydraulslang

JohannesG  
#542908 Vad har ni för erfarenhet av Manuli? Verkar vara ett bra pris hos den jag frågade.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).